birro e30 turbo touring
Posted: 18 Jan 2009, 21:46
Tyckte det var dags att slänga upp ny projekttråd då den gamla bilen åkte på skroten.
Nya projektet är en E30 320 touring som min gamla turbomotor ska ned i. Bilen kommer användas på gatan samt busa runt på bana med. Kanske blir någon repa på strippen också.
Speccs:
Bottendel:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
Spridare 555cc @ 3bar
8mm invändig slang hela vägen
Sprut:
MSI v2.2 ombyggt med 3 st inbyggda tändsteg samt så jag kan använda orginal vr-givare
Edis6 spole med wastefire tändning
Värsting Cheva tändkablar
Koppling:
Orginal Låda
Sachs 618 tryckplatta
Moddad växelspak för kortare lägen
Stålomspunnen slang till slavcylindern
Alla bussnigar utbytta till delrini
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29
60 mm WG Hks kopia
3" downpipe och avgas med en dämpare på slutet.
GFB dump 22 mm
Vakuum-station med 4st nipplar(tack micha)
Chassi:
Gula Koni ställbara dämpare(hårdhet)
60/60 fjädrar från GE
Motorkuddar, växellåda, diffbussning, silentblock samt bakre bärarmsbussningar i Delrini.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Vill passa på att tacka alla som har hjälp till förra året. Crille, micha, linus(amplify), emil(Scratzher) och Roman för hjälp med mappning. Och alla ni andra!
Den gamla bilen var mappad upp till 1.5 bar men kommer finjusteras lite till. Kommer nog lägga mig runt 1.3 i ladd.
Några bild och en film från förra året:
Kass kvalitet men man ser att det rör på sig iaf.
Den "nya" bilen som jag håller på med är en 320 touring som jag var och hämtade hos Roobin här på forumet. Har inte hunnit ta några bilder på den än så jag lånar några bilder ifrån hans projekttråd.
Bilen är helt rensad innuti och ska få två stycken sportstolar bara. Var på skroten förra veckan och hämtade hem ny bagagelucka, motorhuv, backspeglar etc i bra skick till bilen!
Btw. Var inte rädda för att kommentera. Jag bits inte..
Nya projektet är en E30 320 touring som min gamla turbomotor ska ned i. Bilen kommer användas på gatan samt busa runt på bana med. Kanske blir någon repa på strippen också.
Speccs:
Bottendel:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
Spridare 555cc @ 3bar
8mm invändig slang hela vägen
Sprut:
MSI v2.2 ombyggt med 3 st inbyggda tändsteg samt så jag kan använda orginal vr-givare
Edis6 spole med wastefire tändning
Värsting Cheva tändkablar
Koppling:
Orginal Låda
Sachs 618 tryckplatta
Moddad växelspak för kortare lägen
Stålomspunnen slang till slavcylindern
Alla bussnigar utbytta till delrini
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29
60 mm WG Hks kopia
3" downpipe och avgas med en dämpare på slutet.
GFB dump 22 mm
Vakuum-station med 4st nipplar(tack micha)
Chassi:
Gula Koni ställbara dämpare(hårdhet)
60/60 fjädrar från GE
Motorkuddar, växellåda, diffbussning, silentblock samt bakre bärarmsbussningar i Delrini.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Vill passa på att tacka alla som har hjälp till förra året. Crille, micha, linus(amplify), emil(Scratzher) och Roman för hjälp med mappning. Och alla ni andra!
Den gamla bilen var mappad upp till 1.5 bar men kommer finjusteras lite till. Kommer nog lägga mig runt 1.3 i ladd.
Några bild och en film från förra året:
Kass kvalitet men man ser att det rör på sig iaf.
Den "nya" bilen som jag håller på med är en 320 touring som jag var och hämtade hos Roobin här på forumet. Har inte hunnit ta några bilder på den än så jag lånar några bilder ifrån hans projekttråd.
Bilen är helt rensad innuti och ska få två stycken sportstolar bara. Var på skroten förra veckan och hämtade hem ny bagagelucka, motorhuv, backspeglar etc i bra skick till bilen!
Btw. Var inte rädda för att kommentera. Jag bits inte..