Page 1 of 1

linjär BTR vs.progressiv?

Posted: 02 May 2006, 21:48
by Zwofurti
vad är egentligen skillnaden?

en progressiv är ju just vad det är,den höjer soppatrycket vid laddtryck.

vad gör en linjär? alltid samma tryck?

kommer kasnke med korkade frågor men hittar inte svar nån annanstans.

till ett snikbygge funkar väl en progressiv bäst?

är nog bättre på att rita än att turbokonvertera är jag rädd.

//emil

Posted: 02 May 2006, 22:01
by Bäckis
En progressiv höjer mer än laddtrycket vilket framgår av namnet.

En linjär höjer lika mkt som laddtrycket för att bibehålla tex 3 bar högre tryck i systemet än i insuget.

Posted: 02 May 2006, 22:03
by BMW-Izze
En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket:(Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1)

En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck:
(Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2)

Posted: 02 May 2006, 22:08
by Zwofurti
okej okej!!

Så, det finns progressiv 1:1.4 och 1:1.2 har jag sett.

Alltså ökar det progressivt 1.4 ggr laddtrycket tex?

så, grundtryck på 3 bar, 1 bars laddtryck resulterar i 4,4 bars soppatryck?

Är jag och cyklar nu?

Posted: 02 May 2006, 22:09
by Ticco
Stämmer bra.

Posted: 02 May 2006, 22:23
by Zwofurti
okej!

tack för hjälpen!