Page 1 of 2

Sugtrimma m20b20

Posted: 09 Jan 2009, 21:18
by ///Markus
Hej
Jag skulle vilja veta om m20b20 maskinen är en bra motor te sugtrimma.
Hur mycket effekt kan man få ur den på ett ungefar och vad krävs för modifikationer för att komma upp i just de hästarna? Jag är inte så skillad på fyrtaktare ännu så nån turbo blir det inte i första taget.

MVH//

Posted: 09 Jan 2009, 21:24
by markus
Ingen mening. Byt till m20b25 istället mycket enklare och billigare.

Posted: 09 Jan 2009, 22:01
by Bödvar
Man behöver inte vara särskilt intelligent för att bygga snik-turbo :)

Satsa på det ist..

Posted: 09 Jan 2009, 22:55
by 320t
Som Markus sa.
Skaffa en m20b25 istället.

och skicka i en vassare kam, ngt chip, luftfilter, porta toppen och ett mysigt avgas, då bör du nog få fart på den...

Posted: 09 Jan 2009, 22:58
by AllarN
Börja med att köpa en M20b25 och läs runt lite på detta forum så ska du se att du blir sugen på att turbokonvertera den sen :)

Posted: 10 Jan 2009, 11:17
by ///Markus
Hehe anledningen till att jag frågar om just sugtimm är att jag tycker det är lite fränare med sugis 8) Dock så vet jag att det är billigare att trimma med snik turbo konvertering. Sen så tänkte jag att tvåliters motorn skulle va "lagom kraftig" för mig när jag blir 18 i oktober och snön ligger framme :roll: Dock så tror jag att de funderingarna inte kommer hålla länge till och att en m50 maskin införskaffas undersommaren :D
Hur passar en m50 maskin på e34 årsmodell 89? Är det bara och sätta dit den nya eller måste jag köpa ny drivlina på samma gång?

MVH//

Posted: 10 Jan 2009, 16:30
by JErngren
kolla in sidan på http://www.topplocksverkstan.se/ där finns mycket information för att få en väldigt vass topp och avstämmelser för bra insug och grenrör, etc.
Tycker själv att det är fränt med mer udda saker än något man "plockat ur katalogen".

Men antingen tar du tid och gör något på egen hand, eller skickar iväg toppen för bearbetning eller tar en starkare motor och lägger ner i motorutrymmet.

Posted: 11 Jan 2009, 14:06
by ///Markus
Idag var jag och kollade på en e34 m20b20 besiktad med turbo. Turbon är sliten om int nästan helt slut. Dock så tycker jag att ägaren ändå var lite för negativt inställd till att jag skulle få provköra den. Efter lite tvekande så startade han den iaf. Den gick lite ojämnt på tomgång, är det turbon som spelar in på det och vad är det som händer när turbon går slut, tar maskin skada av det?

MVH//

Posted: 11 Jan 2009, 18:09
by peppe
Regnummer på den E34:an? Lär ju knappast vara besiktigad med turbo?

Låter som en skit bil imo.

Posted: 12 Jan 2009, 13:50
by ///Markus
Jo den är reggad med turbon, på åland får man ju göra det :lol: Alternativet är att jag köper bort den för en billig peng och slänger motorn åt F. Men hur "farligt" är det om man provkör den och sen så skulle turbon rasa just då, tar maskinen väldigt mycket skada av det eller?

Posted: 12 Jan 2009, 21:25
by peppe
Åland, varför köpte dom inte SBP så att Sverige också kunde bli bra? =)

Posted: 12 Jan 2009, 23:48
by PegiPax
Åland är bäst sirru peppe Här kör vi alla laglit med turbo i våra bilar ;) ni får flytta hit helt enkelt ;)

Posted: 13 Jan 2009, 00:31
by Clew
BMW325M wrote:Åland är bäst sirru peppe Här kör vi alla laglit med turbo i våra bilar ;) ni får flytta hit helt enkelt ;)


Det är nästan så att man är sugen på det faktiskt...
Men hur funkar det? Gör man en regbesiktning bara? Vad är effektgränsen? Räcker det med ett bromspapper för att intyga effekten?

Nu vart det många frågor :D

Posted: 13 Jan 2009, 16:07
by ///Markus
OT: Vad jag har förstått så är det "bara" att skruva ner laddtrycket till 0.2 bar och besikta med det.

ONT: ingen som kan svara på om motorn tar mycket skada om turbon rasar?

Posted: 13 Jan 2009, 18:03
by JErngren
När turbon är slut så läcker den mycket olja in i både turbinhus och kompressorhus. Blårycker och det finns inge laddtryck.

Värsta som skull kunna hända vore ifall det var så att kompressorimpellern skulle smälla mot kompressorhuset så metallbitar ifrån bladen skulle sugas in i motorn, men det är nog lika stor chans som att vinna på lotto. Har bytt många turbos och ingen motor har tagit skada av det, förutom att det blir jävligt kladdigt!

Posted: 13 Jan 2009, 19:21
by ///Markus
Låter nästan bra det :lol: För bilen jag kollade på blårykte inte överhuvudtaget. Tack för svar :D

Posted: 16 Jan 2009, 22:27
by norrback
Det viktigaste med sugtrimning är att du får rätt gashastighet på minsta stället i kanalen på maxeffekten, berätta mera om vad du tänkt i effektväg så skall jag räkna åt dej. 140m/s är att föredra för att få effektiv fyllning av cylindern även efter att kolven sväng vid BDC i insugstakten. Oftast har alla motorer för stora kanaler från fabrik, produktions ekonomisk grej :( , då är det epoxy som gäller.


/Andre'