Page 1 of 2

original oljekylare?

Posted: 01 May 2006, 13:21
by Zwofurti
Tjena..

har juh två bilar, bruksbilen, 325 ix. och projektet är en 320.

på 325:an sitter juh oljekylare, som läker olja där vid filteranslutningen.

inte behöver man väl oljekylaren på bruksbilen?
kör inte speciellt hårt med den heller.

hur gör man om man ska ta bort den, behöver man nå specialgrejer eller är det bara att gänga på filret på blocket som vanligt?
ska man ha nåt annat filter isf?

tänkte isf renovera med ny packningssats å sätta på turbon, där behövs det garanterat bättre för den kommer spöas.

nån som har invändningar mot min ide?

är det dåligt att ta bort oljekylaren?

vilka har det standard?
320 har väl inte, har 323:an?

alla 325 har som jag förstår det.

//emil

Posted: 01 May 2006, 13:39
by peppe
Jag kör utan oljekylare på min Oranga fara. Har inte piskat den hårt på banan eller under varma sommar dagar ännu.

Men räknar med att det ska funka utan, fick tipps ac "coachen" att det gick bra utan.

Du behöver en "mutter" så du kan skruva filtret direkt på blocket. Annars är det inge mer.

Posted: 01 May 2006, 13:48
by Zwofurti
aha.. vars fasiken får jag tag i en sån "mutter"?

nån som har?=)

Posted: 01 May 2006, 13:49
by Zwofurti
har läst lite på autopower och enligt folk där så behvs inte oljekylaren om man inte piskar bana exempelvis, tror termostaten sällan öppnar sig ens i vanlig körning.

vad menar du med mutter egentligen, fattar inte:)

Posted: 01 May 2006, 13:52
by Zwofurti
såhär ser juh original oljekylare ut, alltså man tar bort bulten och ersätter dem med nån sorts gänga för oljefiltret?

http://hem.bredband.net/mirre75/P4.jpg

edit:

och såhär ser det ut utan den grejen du snackar om?

http://i24.photobucket.com/albums/c50/karlaugust/BMW_m20b25_turbo/block2.jpg

Posted: 01 May 2006, 14:00
by Ximon
"Muttern" du behöver gör att du kan gänga på oljefiltret så det pekar rakt ut från blocket (90 grader). Den har du ju på din 320. Du förstår om du tar bort filtret.

Posted: 01 May 2006, 14:05
by Zwofurti
Ximon wrote:"Muttern" du behöver gör att du kan gänga på oljefiltret så det pekar rakt ut från blocket (90 grader). Den har du ju på din 320. Du förstår om du tar bort filtret.


yep jag harsjälvklart den på min b20, men den behöver jagpåden tills jag får dit oljekylaren., ska inte dit på en gång..

nån som har en liggandes!?

den borde ju gåatt skicka i brev, betalar fetaepngar om nån har, skulle vara jäkligt bra om nån orkar?=)

Posted: 01 May 2006, 14:06
by Zwofurti
sådär ser den ut?

Image

Posted: 01 May 2006, 14:55
by peppe
Japp, det är den där "muttern" du behöver.

Jag har gett bort alla 3st som jag hade liggandes. Rätt typiskt :S

Posted: 01 May 2006, 15:29
by Zwofurti
omnån ser detta så SÄLJ EN ÅT MIG!=)

pm:a om nån har en liggandes.

Posted: 01 May 2006, 17:37
by Svintoleffe
faktist så öppnad termostaten vid vanlig körning.
Det märks väldigt klart att den öppnar.

Posted: 01 May 2006, 18:33
by Zwofurti
njaa..den brukar då inte bli varm vid vanlig körning. testade nyss.

sen for jag ochkörde den riktig varm, då öppnade den, och då var det riktigt hård körning.

klarar mig fint utan den på brukspulkan, slipper jag det där förbannade läckaget också.

man hinner fasiken aldrig vara utan bil nog länge för att fixa det.

Posted: 01 May 2006, 20:52
by peppe
Med BMW's oljetråg tycker man ju att oljekylare är överskattat. Snacka om att dom har en plog där :P

Posted: 01 May 2006, 20:59
by Strandholm
Jag skulle då inte köra utan oljekylare på någon som helst typ av räser när det e standard på 325orna.

Ska pröva detta konceptet: Mattsvart block, originalkylare och original oljekylare och se om man kan knäppa lite folk på näsan som tycker att originalkylningen inte räcker till på en m20 turbo :)

Posted: 01 May 2006, 21:06
by Per Eriksson
Du och jag broder.

Posted: 01 May 2006, 22:07
by Zwofurti
räser å räser, den orkar inte ens dra lös alla fyra på asfalt :lol:

Posted: 01 May 2006, 22:57
by e30 344i
Har du ingen BMW handlare i närheten av där du bor?
Jag tror inte den är serskilt dyr..