Page 1 of 1

Hög eller låg?

Posted: 30 Nov 2005, 12:10
by Måns
Tjena, jag ska byta mina spridare för de räcker inte till.. och nu till frågan. Ska det vara låg eller högomiga?

Och är det sen någon som vet ifall lmm + spridare kan va något att ha från en opel omega 3000. Till en 320i 87 Givetvis med turbo :D

Posted: 30 Nov 2005, 12:48
by _JP_
Jag är ganska säker på att du har högohmiga spridare orginal. Det hade jag iaf på min -84.

Du kan ju mäta för säkerthets skull..

Du skulle ha haft numret på spridarna från opeln så går det ju att kolla upp om det är något å ha.

Men dom räcker väl inte till så mycket med hästar än vad opeln har just nu, å de är väl lite för lite va? :)

/ Johan

Posted: 30 Nov 2005, 13:30
by Lagesson
_JP_ wrote:Jag är ganska säker på att du har högohmiga spridare orginal. Det hade jag iaf på min -84.

Du kan ju mäta för säkerthets skull..

Du skulle ha haft numret på spridarna från opeln så går det ju att kolla upp om det är något å ha.

Men dom räcker väl inte till så mycket med hästar än vad opeln har just nu, å de är väl lite för lite va? :)

/ Johan


Om man ska mäta dom var går gränsen för låg ohmiga

Posted: 30 Nov 2005, 13:47
by _JP_
Lagesson wrote:
_JP_ wrote:Jag är ganska säker på att du har högohmiga spridare orginal. Det hade jag iaf på min -84.

Du kan ju mäta för säkerthets skull..

Du skulle ha haft numret på spridarna från opeln så går det ju att kolla upp om det är något å ha.

Men dom räcker väl inte till så mycket med hästar än vad opeln har just nu, å de är väl lite för lite va? :)

/ Johan


Om man ska mäta dom var går gränsen för låg ohmiga



Är inte helt säker på sifforna men tror högohm är runt 15 ohm och låg runt 5 ohm?

Har för mig ja mätte mina lågohmiga till 3 ohm och högohmiga till 17.

Men som sagt.. inte helt säker.

Men är stor skillnad mellan dom iallafall.

/ Johan

Posted: 30 Nov 2005, 13:50
by Bmwandreas
högohm inte under 12 ohm

Posted: 30 Nov 2005, 16:14
by xelerator
kör med högohm.. ingen anledning o köra med lågohmiga... finns högohmiga som säkert klarar av dina effektkrav.... om du inte ska köra med 700hk å att säga...

om ja har förstått de rätt så e högohmiga snabbare än lågohmiga...

Posted: 30 Nov 2005, 16:31
by Bmwandreas
Lågohm är snabbare än hög.
Därför alla race spridare har låg ohm!

Posted: 30 Nov 2005, 17:27
by xelerator
japp.. du har rätt..
kollade upp de för att se om ja hade skrivit rätt i mitt tidigare inlägg, men du hann rätta mig innan..

men så här ligger de till för dem som e intresserade.. står så i faktablad/böcker osv iaf..

citerar:
Spridarventiler kan antingen ha lågt (0.6-2.5 ohm) eller högt (11-17 ohm) motstånd, den tidigare är avsedd för spridardrivare av typen "peak and hold". Peak and hold innebär att man använder en större strömstyrka för att öppna ventilen och sedan en lägre för att hålla ventilen ppen. Spridare som arbetar med "peak and hold" öppnar snabbare och är mer exakta, de drar dessutom mindre ström.

Posted: 30 Nov 2005, 19:25
by rotrex-vr6
vill bara flika in med att DTA klarar bara hög ohmiga spridare ,suger rätt mycket då jag måste köpa hög ohmiga 750cc spridare till min vr6:a :(

Posted: 30 Nov 2005, 20:08
by Fido85
rotrex-vr6 wrote:vill bara flika in med att DTA klarar bara hög ohmiga spridare ,suger rätt mycket då jag måste köpa hög ohmiga 750cc spridare till min vr6:a :(


det går ju att lägga motstånd emellan...min kompis kör också med dta och han har 1000cc spridare men ett motstånd emellan så inga problem