Page 1 of 1

Hur ska jag bygga oljereturen från turbon ?

Posted: 09 Dec 2008, 19:14
by E30_henke
Hur ska jag bygga oljereturen från turbon ?

jag har hört massa saker om att man ska inte bygga oljereturen från turbon direkt till olje tråget och vissa säger att man ska det.. tänkte höra med er här på forumet som värkligen har koll på läget! skulle vara kul med ett par riktiga svar. tack på förhand: henke

Hittade den här bilden när jag satt och kikade runt, ser ju bra ut faktiskt. bilden är på en bmw M42B18, och jag ska bygga på M10B18. Image[/img]

Posted: 09 Dec 2008, 22:48
by Storås
Går bra att dra in returen i tråget så länge du hamnar över oljenivån.


Mvh

Posted: 09 Dec 2008, 22:53
by BMW_Gojja
lånar tråden lite. Skulle det funka att dra tillbaka oljereturen i ventilkåpan?

Posted: 09 Dec 2008, 22:54
by pelko
Man kan ju även köra in under oljenivån om man har tillräckligt stor slang.

För mig Ärtan skrev att de körde under nivån på någon M50 med 25mm slang.

Mvh Mathias

Posted: 09 Dec 2008, 22:54
by pelko
BMW_Gojja wrote:lånar tråden lite. Skulle det funka att dra tillbaka oljereturen i ventilkåpan?


Du ska ju ha fall neråt men har du turbon ovanför motorn så varför inte.

Mvh Mathias

Posted: 09 Dec 2008, 23:44
by E30_henke
Storås wrote:Går bra att dra in returen i tråget så länge du hamnar över oljenivån.


Mvh


Kanon! då är det bara att hissa upp bilen och plocka ner tråget och börja bygga lite då! tack för svaren! MVH: henkenorling

Posted: 10 Dec 2008, 21:34
by BMW_Gojja
pelko wrote:Du ska ju ha fall neråt men har du turbon ovanför motorn så varför inte.

Mvh Mathias


Just det. Tänkte inte så långt. Men tack ändå.

Posted: 11 Dec 2008, 13:31
by Polarbear
E30_henke wrote:
Storås wrote:Går bra att dra in returen i tråget så länge du hamnar över oljenivån.


Mvh


Kanon! då är det bara att hissa upp bilen och plocka ner tråget och börja bygga lite då! tack för svaren! MVH: henkenorling


Ett tips/råd är att göra med skruvad anslutning på bägge sidorna.
Dvs att du skruvar fast slangen i en koppling och inte använder slangklammer.

Posted: 11 Dec 2008, 18:57
by Bonje
Hittade den här bilden när jag satt och kikade runt, ser ju bra ut faktiskt. bilden är på en bmw M42B18, och jag ska bygga på M10B18.
Snygg motor! Den är min... :lol:

Då kan jag berätta att oljenivån ligger i höjd med skarven mellan trågen.
Jag går alltså in under oljenivån med 25mm invändigt mått på returen.
Trots nästan obefintligt fall så har det fungerat utan några bekymmer!

Posted: 11 Dec 2008, 21:05
by Polarbear
Bonje wrote:
Hittade den här bilden när jag satt och kikade runt, ser ju bra ut faktiskt. bilden är på en bmw M42B18, och jag ska bygga på M10B18.
Snygg motor! Den är min... :lol:

Då kan jag berätta att oljenivån ligger i höjd med skarven mellan trågen.
Jag går alltså in under oljenivån med 25mm invändigt mått på returen.
Trots nästan obefintligt fall så har det fungerat utan några bekymmer!


Riktigt snygg motor, lite klen turbo bara :wink:

Posted: 13 Dec 2008, 12:20
by JErngren
Image

Posted: 13 Dec 2008, 12:25
by billet
vad äre för turbo som är så liten?
en sån storlek skulle ju passa bra till mitt projekt :oops: