Page 1 of 1
Utväxling på ZF låda !
Posted: 04 Dec 2008, 19:41
by Storås
Finns det någon ZF Låda som håller skapligt (i klass med M3E36) som har typ 0.80:1 utväxling på femman, eller är det 1:1 på allihop ?
Mvh
Posted: 04 Dec 2008, 20:02
by ILiveToRide
Den 6 växlade från E36 M3 3.2 har ca 0.80 på 6an.
Ska det vara på femman får du backa till 535/M5.
Inte ZF låda då dock.
Re: Utväxling på ZF låda !
Posted: 04 Dec 2008, 20:03
by Markus F
Storås wrote:Finns det någon ZF Låda som håller skapligt (i klass med M3E36) som har typ 0.80:1 utväxling på femman, eller är det 1:1 på allihop ?
Mvh
1:1 på allihop
Posted: 04 Dec 2008, 21:00
by Storås
Vtack för svaren.. Vilket knas det blev
Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..
Posted: 04 Dec 2008, 22:43
by Grefven
Storås wrote:Vtack för svaren.. Vilket knas det blev
Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..
då får man hitta annan bakaxel. jag har 2,93 på g i min så det kommer nog bli bra.
Posted: 04 Dec 2008, 22:47
by s2_i_e30
vill man inte ha 1-1 på 5an för lådan blir starkast då?
Posted: 04 Dec 2008, 22:47
by Storås
bullen! wrote:Storås wrote:Vtack för svaren.. Vilket knas det blev
Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..
då får man hitta annan bakaxel. jag har 2,93 på g i min så det kommer nog bli bra.
Aa det är väl det då, funderar på en ny axel med nån riktigt diff iaf, så då kanske man ska leta på nån med 2:xx slutväxel
Posted: 05 Dec 2008, 10:18
by Bonje
s2_i_e30 wrote:vill man inte ha 1-1 på 5an för lådan blir starkast då?
Nej 1:1 brukar man ha på 4:an, 5:an vill man ha som överväxel så man inte får damp pga att det varvar som fan på motorvägen..
Posted: 05 Dec 2008, 10:43
by Grefven
sista växeln brukar ju vara kanska skonad då den sitter närmast lagret. jämfört med exempel 3:an som sitter mitt på stocken och således ger mer utrymme att flexa när man mosar på med effekt/vrid. så kuggarna kommer längre ifrån varandra med kuggrens som resultat.
givetvis kan man mosa vilken växel man vill om man har grepp och effekt. speciellt på en zf som är tänkt att klara lite över 300 Nm. men de håller ganska bra för oss ändå då vi är värdelösa på att bygga bra chassie =)
Posted: 05 Dec 2008, 12:48
by no1_martin
Zf en till V8 har 1:1 på 4:an och om jag inte är ute och cyckla så kan man ta och flytta över främre delen från en till 6:a och sätta på lådan för 8:a och vips så har man en zf med överväxel på femman som passar på 6 cylindrig motor.
Posted: 05 Dec 2008, 12:52
by Markus F
Är ganska säker på att V8:ans också har 1:1 på femman.
Anledningen till det är inte att lådan blir starkare men att det ger mindre friktion, kardanaxeln snurrar ju betydligt långsammare osv.
Posted: 05 Dec 2008, 12:59
by Ludde_
Markus F wrote:Är ganska säker på att V8:ans också har 1:1 på femman.
Anledningen till det är inte att lådan blir starkare men att det ger mindre friktion, kardanaxeln snurrar ju betydligt långsammare osv.
aaha
och sen så kompenserar man det genom att ha högre utväxling i diffen istället?
= en låda med mindre vibrationer och onödigt höga kardanhastigheter som ändå går precis som en bil med 0.81 i lådan?
Smart
eller
Posted: 05 Dec 2008, 15:24
by Markus F
Precis så ja, så det kan ju gå ut över accet lite men är ju rätt låg etta på dom också.
Posted: 06 Dec 2008, 16:33
by janni_tuda
har även en fråga vad gäller utväxling på zf. finns det några tabeller eller dylikt så man kan jämföra tds lådan med M3 lådan. mvh johan
Posted: 06 Dec 2008, 20:08
by Markus F
Brukar stå i instruktionsböckerna, så kan vara värt att kolla.
Bensinarna ligger runt 4:1 och diesel runt 5:1, på ettan.
Tror detta stämmer rätt bra, diesel till vänster:
http://www.turrisimotorsports.com/race_ ... /s5-31.htm
Posted: 07 Dec 2008, 20:13
by janni_tuda
ajaj ingen som har en m3 låda tillsalu?