Page 1 of 9

DreRacing - e30M3 + s38b38tt

Posted: 03 Dec 2008, 12:41
by dre racing@
Hållt på med bmwn ett tag nu.
fått bankat in torpeden lite, samt sänkt traversen.
gjort mall på motorfästen. hämtat turbos og coolers.

målet är en driftsäker kjärra som går som skott!

S38B38 - hämtad från komplett bil från tyskland
Image

satt i motorn
Image
Image

håller på med fästen

Image
Image
detta skal förstarkas mer:
Image
Image

så langt bak med 280 lådan. precis så det inte går med org fästen.
är detta lakom bakåt?
Image

M5 och e30 bakställningen. göra ett oppkok här. kanske vore bäst med e28 diff jag vet inte änn.
ImageImage

Hämtat turbos från volvo. td04-19t. jag vet att detta är bra greior.
orkar 350hk stk. bara att få plats med dom då.
Image
Image
Image

kinacoolers. skall svetsas sammans til 1meter cooler i frontenfångaren.
Image

Posted: 03 Dec 2008, 13:40
by _Johnny_
Kul projekt! Du kommer få en vridbomd, massa effekt på låga varv och kommer bottna sniglarna fort. Fast det kanske är din avsikt, vrid alltså. :wink:

Posted: 03 Dec 2008, 14:19
by dre racing@
tror du jag kommet att bottna dom så lätt?
jag hoppar att kunne vara ut mot 7000 som man gjör med den här motorn original med rundt 1bar i ladd och ca 700hk-900nm
laddet kan väl börja på 2500.
dessa turbos sitter orginal på volvo motorer upp til 2.4 liters volum och 300 hästar

skal bara ha vrid så 765 plattan med sinter pallar trycket

Posted: 05 Dec 2008, 20:38
by pizza
Håller med, troligen kommer du köra avgashusen i botten ganska direkt, tror inte du kommer orka 700hk med dom små, men jag hoppas jag har fel!
Fast iof, 1,9liter/turbo, fast det e ju galet flöde i toppen, ähhh, de kanske funkar ändå....

Pizza

Posted: 05 Dec 2008, 20:48
by Micke
En del Saabar plockar ut 400+ med 19t, 2.3L och E85.

Ett ex. http://www.garaget.org/?car=90152&image=822930

Dock har ju en S38 som sagt mkt bättre flöde så jag vet inte hur det funkar på din motor.

Posted: 06 Dec 2008, 01:12
by Resgard
Blir fränt detta!

Posted: 06 Dec 2008, 10:40
by johankihl
Vad säger att turbosarna kommer bli en kork? Avgasmängd ligger helt i parietet med effekten motorn levererar, oavsett om det är på en 1,9l eller 3l motor.

Dock så kommer det inte behövas så mycket laddtryck. Naturens lagar ger 340hkx1bar laddtryck= 680hk. Motorn kommer alltså om turbosarna klarar 350hk st med största sannorlikhet lämna det vid strax över 1 bar laddtryck.

Karktären torde bli som en motor på 1,9l med lite starkare botten oladdad.

Posted: 06 Dec 2008, 11:46
by Xabin
coolt projekt :wink: synd att du hade turbos redan jag var lite sugen på att byta i min bil har två IRX450 :D

Posted: 08 Dec 2008, 12:44
by dre racing@
poengen med detta är ju att det är ett prosjekt. har redan en volvo 16v med "jätteturbo"

så vill testa med störe volym och 2 mindre aggregat.
mitt mål är att ladda 1-1.2 bar med bra vrid och viktigst hållbarhet.

i häljen har jag funderat på grenrörsbygget. kommer at använda nogra delar av det originala, och bakvagnsbygget.
blir väl at få i e34m5 klumpen i e30 bryggan sammans med sviksstål axlar. kansje börja med org diffen (25% spärr) eller blir det för klent? bara att schimsa upp gjenast

Posted: 08 Dec 2008, 16:03
by johankihl
Läs denna tråden, finns exempel på hur du kan använda delar från både 5-serien med stora motorer och M5 till bakvagnsbygge.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974

Posted: 11 Dec 2008, 17:15
by dre racing@
takkar, läst tråden, men nogon admin borde städa upp i den och laga en uppsummering.

ang. mina turbosar. kan man inte, om avgasmottrycket sticker iväg öpna wastegatorna på fyll spik och släppa det ut där? turbinen skulle väl få avgaser nog til att hålla trycket

Posted: 11 Dec 2008, 17:19
by Zwofurti
är det möjligt att smälla på en e34 bakvagn på e30n?

kanske bara att korta av balken lite å köra med fälgar med hög et..?

Posted: 11 Dec 2008, 18:33
by _Kalle_
Zwofurti wrote:är det möjligt att smälla på en e34 bakvagn på e30n?

kanske bara att korta av balken lite å köra med fälgar med hög et..?


det var väl den operationen Peps persson höll på med på sin vita? :lol:

No offence, Peppe ;)

Posted: 06 Apr 2009, 14:35
by dre racing@
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

bonus bild på min volvo
Image

Posted: 06 Apr 2009, 15:05
by Rikard B
varför 2 expansions kärl i volvon ?,kommer bli en farlig e30 ialf

Posted: 06 Apr 2009, 18:21
by Thörn
blir nog riktigt bra det där, även om dom är rätt små så flödar td04orna rätt bra så jag tror inte det blir några större problem med 7k