Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
osse
Posts: 15 Joined: 19 Apr 2006, 02:01
Post
by osse » 26 Apr 2006, 01:28
Tja, har bara en fråga!det är så att oljeröret mellan blocket och insuget har gått av, vet ej hur, men kan jag sätta ett vevhusfilter på blocket och svetsa igen insuget?
svar snarast
Fido85
Posts: 1633 Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)
Post
by Fido85 » 26 Apr 2006, 06:00
ja det borde gå
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Svintoleffe
Posts: 1342 Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:
Post
by Svintoleffe » 26 Apr 2006, 08:00
Jag skulle nog ejn rekomendera o göra så, för att det där röret är tillför att överflödig olja som kastas upp ska snabbt evakueras.
Om röret har gått av, do tar du borty röret oså trät du på gummi mellan dom o stoppar ditt gien funkar fin fint, har gjort så.
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 26 Apr 2006, 20:22
de är väl bättre att ta bort vevhusventen så att man inte får in oljegaserna i motorn som göra att den spikar lättare?
kallevedlund
Posts: 674 Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro
Post
by kallevedlund » 26 Apr 2006, 21:08
Overcharged wrote: de är väl bättre att ta bort vevhusventen så att man inte får in oljegaserna i motorn som göra att den spikar lättare?
det röret har ingen kontakt med insuget. Går mellan toppen och vevhuset..
osse
Posts: 15 Joined: 19 Apr 2006, 02:01
Post
by osse » 26 Apr 2006, 21:43
skurt wrote: Overcharged wrote: de är väl bättre att ta bort vevhusventen så att man inte får in oljegaserna i motorn som göra att den spikar lättare?
det röret har ingen kontakt med insuget. Går mellan toppen och vevhuset..
du har så rätt så, har iallafall svetsat igen hålet i insuget idag och satt på ett filter på blocket så vi får väl se om det går
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 26 Apr 2006, 21:56
Jag tänkte ta ut extra vevhusvent där också, fast dock med en slang anslutning och låda röret vara kvar.
Självklart vevhus på kåpan också.
Det borde göra det hela lite bättre.
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 26 Apr 2006, 21:57
skurt wrote: Overcharged wrote: de är väl bättre att ta bort vevhusventen så att man inte får in oljegaserna i motorn som göra att den spikar lättare?
det röret har ingen kontakt med insuget. Går mellan toppen och vevhuset..
joo men han skrev ju att det var blocket och insuget så jag trodde han menade topplocket till insugsröret....
jag missförstod lite!
osse
Posts: 15 Joined: 19 Apr 2006, 02:01
Post
by osse » 26 Apr 2006, 23:29
Overcharged wrote: skurt wrote: Overcharged wrote: de är väl bättre att ta bort vevhusventen så att man inte får in oljegaserna i motorn som göra att den spikar lättare?
det röret har ingen kontakt med insuget. Går mellan toppen och vevhuset..
joo men han skrev ju att det var blocket och insuget så jag trodde han menade topplocket till insugsröret....
jag missförstod lite!
alla kan vi missförstå, mitt turbo projekt blir klart på fredag iallafall!kan ju kanske lägga ut lite bilder på det snart
Karel021
Posts: 2176 Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:
Post
by Karel021 » 31 May 2006, 00:51
Lånar tråden lite,
Det röret som som är nämnt, bör man göra nått åt det när man överladdar maskin eller duger det bra om man har öppen vevhus vent från topp kåpan ? och låter det röret (mellan insug och botten) sitta kvar?
/ karel
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 31 May 2006, 05:12
Karel: Det beror nog på lite olika saker.
Nicke köra utan röret, han har inte ens idats stoppa en slang på ventilkåpan för hans drägglar inget. Och min åandra sidan kissade och dräglade rätt duktigt från ventilkåpan, på 8mil blev det en skvätt.
loka
Posts: 141 Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:
Post
by loka » 31 May 2006, 20:02
Jag kör med röret kvar och vehus slangen i Fanta flaska
Karel021
Posts: 2176 Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:
Post
by Karel021 » 31 May 2006, 22:43
peppe wrote: Karel: Det beror nog på lite olika saker. Nicke köra utan röret, han har inte ens idats stoppa en slang på ventilkåpan för hans drägglar inget. Och min åandra sidan kissade och dräglade rätt duktigt från ventilkåpan, på 8mil blev det en skvätt.
okaj, ah ja vet att du berätta nämde nått om det förut, får väl helt enkelt testa.
kolla med johan från göteborg "ond ketchup" och han har heller inte rört den och det funkar kanon bra för han med.
/ karel
Karel021
Posts: 2176 Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:
Post
by Karel021 » 31 May 2006, 22:44
loka wrote: Jag kör med röret kvar och vehus slangen i Fanta flaska
okaj låter vettigt
varför inte cola ?
loka
Posts: 141 Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:
Post
by loka » 01 Jun 2006, 20:17
Karel021 wrote: loka wrote: Jag kör med röret kvar och vehus slangen i Fanta flaska
okaj låter vettigt
varför inte cola ?
vet inte... den var nog närmast
Karel021
Posts: 2176 Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:
Post
by Karel021 » 05 Jun 2006, 14:02
loka wrote: Karel021 wrote: loka wrote: Jag kör med röret kvar och vehus slangen i Fanta flaska
okaj låter vettigt
varför inte cola ?
vet inte... den var nog närmast
ja förstår
jag skaffa mig en sån här
300kr
/ karel
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 05 Jun 2006, 15:48
Vart ska filtret sitta?