Page 1 of 1

BMW V8 Turbo

Posted: 25 Apr 2006, 22:08
by Burn0ut
Hej!

Jag tänkte bygga turbo på en BMW V8 vilken har jag inte bestämt än. Har ett par frågor jag hoppas ni här kan svara på.

Vilken ska man välja av V8:orna bmw byggt? Hur mkt hk kan man få ut? Hörde att man måste ha foder i motorn, vem kan fixa det? och vad kostar det? Hur gör man med motorstyrningen? Hur mkt kan man varva?

Mvh

Posted: 26 Apr 2006, 18:45
by Burn0ut
Ingen som vet? :(

Posted: 26 Apr 2006, 19:07
by Fido85
finns ju många motorstyrningar som klarar 8 cyl men resten av dina frågar vet jag inte :S

Posted: 26 Apr 2006, 19:38
by Burn0ut
Fido85 wrote:finns ju många motorstyrningar som klarar 8 cyl men resten av dina frågar vet jag inte :S


Jo, det vet jag. Är mer dubbel vanosen jag funderar över.

Posted: 27 Apr 2006, 07:28
by Erki87
morsning.

de stora v8orna (4 liters) är fodrena nicasil behandlade.
Dom är oftast slut o då dra motorn olja.
likaså lite nyare v12or.

jag skulle satsa på 3 liter v8an. Den är varvillig och har inte sådär himla mycket volym.

men varför inte göra det enkelt för dig o bygga på en 6a som alla andra dödliga. Där finns ju recept för nästan alla olika effektuttag.

mvh Eric

Posted: 27 Apr 2006, 08:47
by Bmwandreas
Har för mig foder kostar 2000-2500kr st med montage.

Posted: 27 Apr 2006, 16:08
by Burn0ut
Erki87 wrote:morsning.

de stora v8orna (4 liters) är fodrena nicasil behandlade.
Dom är oftast slut o då dra motorn olja.
likaså lite nyare v12or.

jag skulle satsa på 3 liter v8an. Den är varvillig och har inte sådär himla mycket volym.

men varför inte göra det enkelt för dig o bygga på en 6a som alla andra dödliga. Där finns ju recept för nästan alla olika effektuttag.

mvh Eric


Jag vill inte ha samma som alla andra. 8) och jag vill ha volym, och jag har haft 5 st V8or nu och älskar den motorn.

Bmwandreas wrote:Har för mig foder kostar 2000-2500kr st med montage.


2000-2500 st är ju inte så farligt. Är det något ni kan fixa till?

Posted: 27 Apr 2006, 16:20
by Zwofurti
låter som ett kul bygge!=)

ska du köra enkelt eller dubbla aggregat?

Posted: 27 Apr 2006, 16:32
by Burn0ut
Zwofurti wrote:låter som ett kul bygge!=)

ska du köra enkelt eller dubbla aggregat?


Dubbla. Fassan tyckte jag skulle köra dubbla + kompressor men det blir nog lite overkill.

Posted: 27 Apr 2006, 16:52
by Zwofurti
ja lika att skippa kompressorn så får du lite längre överlevnad på drivlinan :)

Posted: 27 Apr 2006, 17:24
by Burn0ut
Zwofurti wrote:ja lika att skippa kompressorn så får du lite längre överlevnad på drivlinan :)


8) hehe kanske det. Men vi får se har mailat Quafie och X-trac om växellåda

Posted: 27 Apr 2006, 21:24
by Fido85
en kompis har en camaro med dubbla turbos och den ger nånting på 900 hk med 1 bars ladd så kör dubbla agg så blire kul :) det är ju inte bmw men ändå :) och 900 hk går ju inte att använda på gatan ändå...inte har du väl tänkt nån sån effekt men :)

Posted: 28 Apr 2006, 00:30
by M3JONAS
Rikard har ju byggt ett på V8:orna med dubbla kompressorer och det verkar funka fint, vet dock inte vad han har gjort åt bottendelen.

Posted: 28 Apr 2006, 19:12
by Burn0ut
Fido85 wrote:en kompis har en camaro med dubbla turbos och den ger nånting på 900 hk med 1 bars ladd så kör dubbla agg så blire kul :) det är ju inte bmw men ändå :) och 900 hk går ju inte att använda på gatan ändå...inte har du väl tänkt nån sån effekt men :)


Jag vill ha mer effekt än så 8) mycket mer

M3JONAS wrote:Rikard har ju byggt ett på V8:orna med dubbla kompressorer och det verkar funka fint, vet dock inte vad han har gjort åt bottendelen.


Jo, har försökt skicka PM till honom på Zatzy för misstänker att du menar 540is? :?:

Posted: 29 Apr 2006, 19:52
by John
Han heter Beastpower på zatzy nu så pröva det istället.