Page 1 of 18

325 TURBO@1,3 bar

Posted: 29 Nov 2005, 18:14
by kallevedlund
Karosseri:

Höger ramben modifierat, "golvet" bakom höger ljus modifierat för bättr luftflöde till luftfiltret,
frontplåten under ljusen är nerkapad för att rymma interccoler, motorhuven har fått två hål för värmeavledning.


Inredning:

Original M-inredning med mätare för laddtryck och oljetryck.


Motor:

Toppdeckat block
Spec. Topplockspackning från PPF
Svarvade kolvar med nya ringar
Nya lager och packingar i hela motorn
Anslutningar för tryck och retur till turbon svetsade i blocket
Toppen är svetsad och planad av PPF
ARP topplocksbultar
Mirafrästa ventilesäten och bearbetade förbränningsrum
Nya vippor
Enem Z45 280 graders kam
Ställbart kamdrev
Eget pulssplittgrenrör
38mm WG TIAL-kopia
Stolomspunna slangar med AN kopplingar till tryck och retur
3" downpipe och avgas
Polerat originalinsug
Intercooler med måtten 70 x 30 x 10 cm (cellpaket)
PPF 50 mm dumpventil
3" tryckrör
Bosch 984 bränslepump
3 l catchtank
380 cc spridare
PPF justerbar bränsletrycksregulator


Motorstyrning:

Megasquirt & Spark Extra (bränsle och tändning)


Transmision, fjädring och bromsar:

4 puckad sinterlamell med originalplatta (618 tryckis ska inhandlas..)
Original getrag 260 låda med kortade växellägen
Original lamelldiff
Sportfjädrar och dämpare
Slitsade och borrade skivor

Bilen...
Image

Image

Motorrumet sommaren 2005. Inte så snyggt, men det fungerade...
Image

Image

Motorrummet ombyggt, med igenlagda hål, borttagna fästen, modifierat ramben mm...
Image

Nylackat...
Image :evil:

Posted: 29 Nov 2005, 20:09
by Chrille
Ser mycket trevligt ut... 8)

Posted: 29 Nov 2005, 20:14
by Cremling
Ser inte alls dumt ut! :P

Posted: 30 Nov 2005, 19:41
by kallevedlund
Tackar!
Allt är dockinte riktigt klart än..
Återstår lite mappning och ev större wastegate..

Posted: 30 Nov 2005, 21:41
by peppe
Ser trevligt ut, men förminska bilderna till 800x600 eller något..

Posted: 01 Dec 2005, 00:08
by Nicke Nyman
Funkar WG;n bra?? :roll:

Posted: 01 Dec 2005, 01:46
by Strandholm
vad fick du ge för BTR?

Posted: 01 Dec 2005, 18:46
by kallevedlund
Nicke Nyman wrote:Funkar WG;n bra?? :roll:


rent teoretiskt så funkar den men ja kommer då inte att kunna köra med mindre än ca 1,3 i ladd...
Av denna anledning kommer wastegaten att ersättas med en extern i vinter..

Posted: 01 Dec 2005, 18:47
by kallevedlund
Amplify wrote:vad fick du ge för BTR?


5-600:- tror ja d var..

Posted: 01 Dec 2005, 18:50
by johankihl
skurt wrote:
Nicke Nyman wrote:Funkar WG;n bra?? :roll:


rent teoretiskt så funkar den men ja kommer då inte att kunna köra med mindre än ca 1,3 i ladd...
Av denna anledning kommer wastegaten att ersättas med en extern i vinter..


Lycko dig, 1,54 bar är mitt minimum ladd som det är nu!! WG byte på gång för mig med...

Posted: 01 Dec 2005, 19:01
by kallevedlund
johankihl wrote:
skurt wrote:
Nicke Nyman wrote:Funkar WG;n bra?? :roll:


rent teoretiskt så funkar den men ja kommer då inte att kunna köra med mindre än ca 1,3 i ladd...
Av denna anledning kommer wastegaten att ersättas med en extern i vinter..


Lycko dig, 1,54 bar är mitt minimum ladd som det är nu!! WG byte på gång för mig med...


Jag har borrrat upp min maximalt och portat för bättre flöde. Sen svarvade jag en ny bricka och monterade...

Posted: 09 Dec 2005, 18:14
by xelerator
feting....

hur var de o mappa med megasquirt.. några problem eller nåt...

Posted: 09 Dec 2005, 19:53
by Kim Frederiksen
vill också veta hur det gick att mappa!! ska också kjöra me MS'n'Spark! :twisted:

Posted: 20 Dec 2005, 15:24
by kallevedlund
Inga problem o mappa.
Däremot är det ibland svårt att läsa sig till hur funktionerna fungerar, det är mycket som ändras mellan dom olika verisonerna.. För att lyckas med MSnS så måste man vara lite klurig och inte helt okunnig. Det är mycket specialkopplingar och mycke man får läsa sig till på nätet. Inget man bara kopplar in och sen är det klart...
Mitt råd för er som vill kunna styra både sprut och tändning är att köpa VEMS om ni vill komma billigt undan. Om ni vill satsa lite mer pengar ta då Autronic...

Posted: 20 Dec 2005, 15:30
by kallevedlund
Efter en liten insident med filspån i loppen blev det aktuellt att byta block och kolvar. Detta är nu inköpt, blocket blästrat och inom kort åker blocket på toppdeckning och kolvarna på svarvning. Motorn skall provas med en ny sorts packning alldrig prövad på M20 tidigare (inga frågor om detta, mer info kommer i januari).

Hoppas på lite barmark dom närmsat veckorna så man kan prova bilen lite...

Posted: 31 Dec 2005, 01:44
by kallevedlund
har nu inhandlat en S2 wastegate och bygger om grenröret för detta, nägon som vet billiga fjädrar till S2 wastegate??

Posted: 31 Dec 2005, 12:44
by NORMIND
skurt wrote:har nu inhandlat en S2 wastegate och bygger om grenröret för detta, nägon som vet billiga fjädrar till S2 wastegate??


www.motornord.se har billiga fjädrar...