Page 1 of 1
BMW 325 med 450hk VS Gallardo med 520hk
Posted: 23 Apr 2006, 21:59
by Muxxor
Hur står sig bimmern mot lambon? Lambon väger strax över 1600kg och har 4-hjulsdrift, men har även mer mos i maskin. 325an väger mindre och har förmodligen lite mindre effektförluster.
Frågan är om bimmern är avhängd eller om det blir ett jämt race? 0-100, 0-200, 0-402m osv elasticiteten borde vara bra på bimmern tycker man, typ 50-150km/h...
Vad tror ni?
Posted: 23 Apr 2006, 22:17
by Muxxor
Båda?
är väl inte så stor skillnad?
Posted: 23 Apr 2006, 22:20
by Zwofurti
0-100 har inte bmw:n det minsta chans törs jag garantera.
Posted: 23 Apr 2006, 22:26
by Muxxor
[quote="Zwofurti"]0-100 har inte bmw:n det minsta chans törs jag garantera.[/quote]
Näe, med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr. Om man säger en lite mjukare start så borde det bli lite jämnare även om lambon förmodligen tar det. Vad kan en 450hästars E36a för 0-100på? Den som PPF byggde hade 400 och gjorde väl 0-100 på typ 4.5-5sek?
Posted: 23 Apr 2006, 22:30
by Zwofurti
Muxxor wrote:Zwofurti wrote:0-100 har inte bmw:n det minsta chans törs jag garantera.
Näe, med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr. Om man säger en lite mjukare start så borde det bli lite jämnare även om lambon förmodligen tar det. Vad kan en 450hästars E36a för 0-100på? Den som PPF byggde hade 400 och gjorde väl 0-100 på typ 4.5-5sek?
ja det beror juh helt på hur mkt det spinner:)
e36:an har väl bättre bakvagn, suger fast i marken bättre vad jag förstått och erfarat.
men lambon spöar nog 0-100iaf, resten har jagfaktsikt inte den blekaste aning om. men jag tror lambon ligger bra till överallt, dom är snabba. iofs rätt tunga.
Posted: 23 Apr 2006, 22:40
by Muxxor
Fick åka en sväng i en Gallardo i helgen, och jag tyckte det matade på som SATAN. Själv har man lite planer på att bygga en turbobil och undrar hur den kommer stå sig i jämförelse. På bana är man chanslös, så är det bara... Otrolig väghållning, nästan magiskt på något sätt
Posted: 23 Apr 2006, 22:41
by TurboRobban
rakt fram tror ja faktist gallardon skulle få de tufft, men en kurvig väg eller racingbana så tror ja de blir svårt för bmw:n
Posted: 23 Apr 2006, 23:23
by Nisse Järnet
Lambon lär ju ha liiiite bättre aerodynamik
Posted: 24 Apr 2006, 08:05
by Chrille
Zwofurti wrote:Med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr.
Utveckla gärna detta?
Posted: 24 Apr 2006, 08:18
by Zwofurti
jag skrev inte det där
han menar nog att med launch control håller bara kopplingen 10-15ggr.
låter som en klen koppling i mina öron
Posted: 24 Apr 2006, 08:50
by peppe
Raktfram så tror jag E30in eller E36:an vinner. Om fästet finns.
Posted: 24 Apr 2006, 09:55
by Zwofurti
jag är tveksam till att ene30 har nåt att säga till 0-100 på vanlig asfalt.
gallardon har trots allt 4wd och tja, 335:or eller liknande bak + 285 eller liknande fram.
en e30/e36 med den effekten spinner bort sig rätt duktigt på gatan.
på stripp däremot tror jag beemern vinner.
Posted: 24 Apr 2006, 13:30
by peppe
Jag har sett en E30 göra sjuka 60 fots tider på hösten här i Norrland, kall gata. Så visst går det om man har chassie för det.
Posted: 24 Apr 2006, 14:35
by Zwofurti
Ah okej.. på gatdäck?
gillar hur bmw:s suger fast i backen i växlingarna
Posted: 24 Apr 2006, 16:11
by Muxxor
[quote="Chrille"][quote="Zwofurti"]
Med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr. [/quote]
Utveckla gärna detta?[/quote]
Med launch control precis som Zwofurti säger... Men klen koppling, mja, kanske med om man tänker på att det är en bil med 4wd och väger 1600kg+ med en motor på 520nm som vrider för fullt så lär det äta koppling rätt bra
Tror det är 295or runt om...
Edit: Varför blir mina quotes alltid sådär muppiga?
Posted: 24 Apr 2006, 16:14
by Muxxor
[quote="Zwofurti"]Ah okej.. på gatdäck?
gillar hur bmw:s suger fast i backen i växlingarna
[/quote]
Ja hur funkar det där egentligen? Jag har nästan lyckas stegra med min bil som har slut dämpare och fjädrar