Page 1 of 2
stressfläktsregg...!
Posted: 23 Apr 2006, 18:43
by Overcharged
snackade med peppe innan i en tidigare tråd och han sa att det var fullt möjligt att regga en bmw med turbo bara det inte överstiger effektgränsen (10%)....
Stämmer detta, och vad behöver göras i så fall?
vet att det har varit många såna här diskusioner men dem slutar alldrig så...
Posted: 23 Apr 2006, 18:50
by Nisse Järnet
Ja, men bara om du har en motor som har turbo original.
Posted: 23 Apr 2006, 18:51
by kerish
Inte en Bmw-motor med turbo, men en som har turbo orginal från tillverkaren...
Posted: 23 Apr 2006, 18:55
by Overcharged
jaha det var väl det jag tänkte men då är det ju inte så intressant
vill ju ha kvar den sköna sexan
Posted: 23 Apr 2006, 21:09
by peppe
Ja, säg vad ni vill. Men jag litar på det Gustav skrev som svar i min tråd.
therealpinto wrote:Nu är ju peppes inlägg kanske lite osammanhängande men jag tolkar det som att någon vill bygga ett amatörbygge med E30-kaross och M50 med turbo?
Det är i princip klart möjligt (miljödispensavgiften är dessutom borta för tillfället, så de 7kkr kan man räkna bort, dispensen är "gratis").
Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan.
Nästa frågetecken är förstås effekten, max 15kW/100kg tjänstevikt gäller ju fortfarande och med tjänstevikt på 1000-1250kg (som väl är rimligt för en E30?) handlar det alltså om 200-250 hk ungefär. Har man en motor som ger 200 hk utan turbo är det ju inte rimligt att komma med bromspapper som säger 210 hk MED turbo...
Idén som sådan är helt rätt, jag tycker också att fler borde ta steget fullt ut med sina byggen...
/Gustaf
Posted: 23 Apr 2006, 21:22
by fulingbusen
"Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan. "
Vad menade han där?
Posted: 23 Apr 2006, 21:22
by bmwpatrik
Om inte jag fattar fel så lär man alltså bygga rörram att ha karossen på, är ju ett väldigt jobb de också.
Posted: 23 Apr 2006, 21:36
by fulingbusen
aha, det känns ju lite sådär... Kan lika gärna bugga en kitcar då
Posted: 23 Apr 2006, 21:59
by kerish
Menar jag hörde något om att man kan bygga om till bromsvåg samt byte av framvagn och bakvagn, och det räknas som amatörbygge.
Kan detta stämma??
Mvh
Posted: 23 Apr 2006, 22:39
by Overcharged
nja det räknas väl bara som modifierat fordon?
Posted: 24 Apr 2006, 09:39
by robbz
kerish wrote:Inte en Bmw-motor med turbo, men en som har turbo orginal från tillverkaren...
bmw 745...turbo original....eller?
/mvh
Posted: 24 Apr 2006, 09:58
by Overcharged
Johnny wrote:Overcharged wrote:nja det räknas väl bara som modifierat fordon?
Finns väl inget som heter så? Ombyggt eller amatörbyggt fordon är två olika kriterier.
ja jag menade ombyggt fordon....
Posted: 24 Apr 2006, 09:58
by Overcharged
går en 745 turbomotor ner i en e36?
men då blir det väl ändå för många hästar....
Posted: 24 Apr 2006, 13:29
by peppe
Ja, den som vill ha en gatlaglig E30 med turbo snurra får ta fram stora kapen
Posted: 24 Apr 2006, 16:18
by robbz
Overcharged wrote:går en 745 turbomotor ner i en e36?
men då blir det väl ändå för många hästar....
allt går att justera med ett sprut, och sänkt ladd....
/mvh
Posted: 24 Apr 2006, 16:59
by Overcharged
joo självklart men då är ändå motorn inte "orginal"