Page 1 of 5
Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?
Posted: 27 Oct 2008, 22:23
by erik@e30
vilken e36 styrväxel har minst antal rattvarv
Kan någon friska upp mitt minne med en liten lista eller dylikt???
Posted: 27 Oct 2008, 22:36
by jocke_e30
M3 3.0 va de va?
Posted: 27 Oct 2008, 22:36
by r.ivars
gör det nån skillnad att ta ifrån nån vanlig e36a? typ 328?
Posted: 27 Oct 2008, 22:40
by pelko
M3 och övriga modeller har inte samma rattvarv. M3'an har lite mindre men minns inte hur mycket.
Inte enligt mig värt det extra dom kostar.
Mvh Mathias
Posted: 27 Oct 2008, 22:45
by kristov
Z3 - alla utom M-modellerna. 2.7 varv.
Posted: 28 Oct 2008, 07:23
by erik@e30
kristov wrote:Z3 - alla utom M-modellerna. 2.7 varv.
e den lika "lätt" som e36 att passa in i e30'n
Posted: 28 Oct 2008, 07:51
by Nisse977
Det är väl just M3 3,0 som har den kortare växlen, inte M3 3,2.
Jag tycker personligen det är waste of money att köpa en M3 3,0 växel för dyra pengar (oftast dyra) för att få lite mindre rattvarv. Jag köpte min E36 växel från en 318i -93 för 700kr och den ger mig ca 2,9 rattvarv. Jag såg en Z3 M växel till salu för 3000kr som hade givit mig 2,7 varv.
Jag ville inte betala 2300kr extra för att få knappt ett kvarts rattvarv kortare styrning mellan fulla utslag
Posted: 28 Oct 2008, 08:53
by Nisse Järnet
Hur många varv är det på en icke servo E30 då?
Posted: 28 Oct 2008, 10:33
by r.ivars
jag körde min karatepulka utan servo i somras, fast det var en stryservoväxel... Altså när jag skulle ut i garaget vart det som ett gympass... SÅ JÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA trögstyrt så det fanns inte... Lagom okul att drifta med mao
Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?
Posted: 28 Oct 2008, 11:03
by JohanE
r.ivars wrote:Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?
Har du inte servo så lär den bli ändå trögare med den växeln.
Posted: 28 Oct 2008, 11:34
by r.ivars
JohanE wrote:r.ivars wrote:Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?
Har du inte servo så lär den bli ändå trögare med den växeln.
jo, glömde nämna att jag har fixat seropump och grejer inför nästa säsong. Men vet inte vilken styrväxel jag ska välja, om det är värt att byta ut e30ins..
Posted: 28 Oct 2008, 11:46
by pelko
Du får ju mycket mindre rattvarv. Nisse977 kommer nog skriva här snart om hur han upplevde det men då jag prata med honom så sa han att det var en enorm skillnad
Mvh Mathias
Posted: 28 Oct 2008, 11:51
by r.ivars
pelko wrote:Du får ju mycket mindre rattvarv. Nisse977 kommer nog skriva här snart om hur han upplevde det men då jag prata med honom så sa han att det var en enorm skillnad
Mvh Mathias
mysigt, fyfan det suger ju att vara ledig 2 veckodagar, man vill handla hela världen.
Får man hitta på något att lösa stoppies till växeln med, måste ju gå att svetsa på nåt skit på stagen som tar imot nåt innan hjulen touchar karossen..
Posted: 28 Oct 2008, 11:57
by pelko
Nu hänger vi mycket över Nisses axlar men jag har för mig han hade en lösning på det också hehe
För övrigt har jag raka motsatsen, ledigt men inga pengar
Mvh Mathias
Posted: 28 Oct 2008, 12:17
by M3JONAS
r.ivars wrote:pelko wrote:Du får ju mycket mindre rattvarv. Nisse977 kommer nog skriva här snart om hur han upplevde det men då jag prata med honom så sa han att det var en enorm skillnad
Mvh Mathias
mysigt, fyfan det suger ju att vara ledig 2 veckodagar, man vill handla hela världen.
Får man hitta på något att lösa stoppies till växeln med, måste ju gå att svetsa på nåt skit på stagen som tar imot nåt innan hjulen touchar karossen..
Du svarvar ett par tjocka brickor i typ delrin eller alu och sätter dem innanför gängan till styrstagen. Då minskar slaget på styrväxeln. Yttermåttet gör du så att de går in i röret/styrväxeln och innermåttet så att de går på axeln. Har för mig att de bör vara ca 15mm tjocka men är lite osäker på detta måttet.
Posted: 28 Oct 2008, 13:12
by Nisse977
Jo det stämmer rätt bra med 15mm tjocka stopp. Jag har nog något tunnare på min nu, men har man bredare däck än 205 kanske det tar i. Bättre att lägga lite extra tjocka stopp så det slipper skrapa i hela tiden.
Jag personligen svarvade dem i delrin, sedan sågade jag ur en bit som gjorde att de får en öppning, så man kan sätta dit och ta bort dem utan att plocka bort styrstagen
Jag gjorde så för jag ville testa lite olika tjocklekar.
En E30 original ICKE servostyrväxel har ca 4,7 varv mellan fulla utslag. Och efter att ha satt dit en standard E36 SERVO styrväxel så blev det 2,9 varv med stoppen monterade.
Har man en E30 servoväxel förut ligger den på ca 4,1 varv, så det blir stor skillnad när man byter till en E36 växel helt klart!
E30 M3 har ca 3,5 varv, så även om man har en sådan tjänar man på att byta till E36 växel
Jag tycker det blev SJUKT stor skillnad mot den växel jag hade original. Nu kanske man har större chans att häva ett kast...
Saxat från Rejsa.nu
4,7varv - E30 utan servo
4,1varv - E30 med servo
3,5varv - E30 M3
2,9varv - E36 M3 3,2l och alla vanliga E36 (sån jag köpte för 700kr..)
2,7varv - E36 M3 3,0l
Posted: 28 Oct 2008, 13:45
by timpa
Nisse,
tog du med servopumpen och hela köret och monterade i E30n?