Page 1 of 31
Roobin - Bmw E30 2,7l 393 whp lyder de nya.. SÅLD
Posted: 19 Oct 2008, 10:37
by Roobin
Halloj!
Efter allt tjat ifrån min lillebror "Fugitive" som vissa kanske vet vem han är, om att jag skulle lägga upp en projekttråd med va jag ska hålla på med i vinter.
Håller för tillfället på o riva ner "hjärtat" samt alla dyrbara detaljer som kan gå åt till nästa projekt.
De enda jag tänker avslöja är att det är en E30 coupe. Vill ni veta mer så får ni hänga med
Inte så mycket text med desto fler bilder
Hemma i det nya garaget
River ner drivaxeln
En drivknut som gått av
Håller på o kopplar ut Vems sprutet
E(l)rik som kommer betyda väldigt mycket för framtiden i detta projekt! Tack Erik!
Hela elhärvan borta
Ett stycke bakvagn borta
Dags o släcka o åka hem
Idag så är det tänkt att åka o hämta motorlyft samt stativ o få ut maskinen o bort me framvagnen o göra massa annat skoj.
Nuvarande motorspec:
324TD vev
320 stakar
ARP till toppen
portad topp
Garrett GT40
60mm Kina WG
nya vippor
O-ringat block
Toppdeckat och honat
Nya ram och vevlager
Sachs 618 tryckplatta med 4 puck.
680cc spridare
Mvh Robin
Posted: 19 Oct 2008, 20:54
by Roobin
så där då, ytterliggare en dag avverkad i garaget.
började dagen med att vi åkte ut till polarn o hämtade motorlyft samt motorstativ. sen bar vi kosan mot biltema o inhandlade lite små grejer, t ex som papper, papper måste man ju ha när man blir skitig hehe.
sagt o gjort så var vi sedan i garaget o började riva vidare på de vi avslutade igår.
nu var de bara motorn som skulle ur, köpte spännband på biltema som skulle klara 500kg när motorn var halvvägs ur så slits spännbanden sönder o motorn far iväg , tur att de inte var nya karossen jag skall bygga på som kom i klämm
spännbandet som inte höll måttet
testar vi igen då
Gick lite bättre denna gång
Mvh
Posted: 19 Oct 2008, 21:01
by Grefven
det är spännband... inte stroppar.
Posted: 19 Oct 2008, 21:05
by Roobin
har lyft ur o i många maskiner med spännband utan problem
kanske turbon som gjorde att de inte höll denna gång kanske

Posted: 19 Oct 2008, 21:18
by 3riksson
nejdå har inget med turbon att göra.
Efter vi fick gå (var tvunga att gå) säkralyft kursen gick det upp ett och annat om hur många gånger man har varit nära döden.
Studera tex denna tabell så ser du hur mycket hållbarheter försämras berorende på hur man spänner och framförallt i vilken vinkel man lyften i.
Absolut inte en självklarhet att det fungerar så här men, ja, det gör det.
Nu gäller ju tabellen riktiga lyftstroppar men du kanske förstår varför spännbandet gick av iaf
Så efter den kursen köpte jag riktiga stroppar och schackel.
Posted: 20 Oct 2008, 10:04
by Strandholm
schakel is the shit.
Har erik övergett japsträsket?

Posted: 20 Oct 2008, 11:03
by Zwofurti
riktiga 3000 kg spännband håller fint och är ju justerbara..=)
Posted: 20 Oct 2008, 12:24
by Grefven
Roobin wrote:har lyft ur o i många maskiner med spännband utan problem
hehe. ibland har man tur. men inte denna gången tydligen =)
om något ska klassas som vetenskapligt bevisat så ska det inträffa minst 98 ggr av 100. så du får lyfta några motorer till om jag ska köpa din teori om att det funka =)
(jag har oxå lärt mig den hårda vägen =)
Posted: 20 Oct 2008, 14:53
by Roobin
bullen! wrote:Roobin wrote:har lyft ur o i många maskiner med spännband utan problem
hehe. ibland har man tur. men inte denna gången tydligen =)
om något ska klassas som vetenskapligt bevisat så ska det inträffa minst 98 ggr av 100. så du får lyfta några motorer till om jag ska köpa din teori om att det funka =)
(jag har oxå lärt mig den hårda vägen =)
hehe det e lugnt bullen, kommer lyfta i o ur en annan maskin snart oxå så kanske snart e uppe i 100 ggr snart då hehehe
Amplify: Erik gillar även bmw, iaf mina hehehe. Nä rå japsare håller han på med än
Zwofurti: Ah de blir o ta såna snart

Posted: 20 Oct 2008, 21:20
by Roobin
Jaha då hade man vart i sitt andra hem igen då.
Lillebrorsan klaga på hur de såg ut, så åkte mest dit för o städa. Låter fan som en morsa hehe
Satte upp motorn i stativ efter att ha varit på byggolle o köpt bultar för o få dit den.
Bara framvagnen kvar o lite andra små godis , sen e de dags o göra plats för nya karossen
Sen ska brorsan lyfta ur sin maskin förmodligen i veckan så de blir nog o hjälpa honom oxå
Motorn äntligen uppe i stativ
Fälgarna som väntar på att säljas
Gått lite varmt mellan tryckplatta.....
.... och lamell
Finns de nå möjlighet att rädda tryckplattan eller e de bara o kasta skiten?
lamellen kan jag ta att de skall bytas, men har inge vidare lust o kasta tryckplattan direkt.
Mvh Robin
Posted: 25 Oct 2008, 13:13
by Roobin
Japp då va karossen äntligen tömd på alla grejer som behövs till den nya karossen, bak o framvagn bort ja allt som ni ser på bilden hehe
Sitter nu o inväntar den nya karossen som jag hoppas kommer i mina händer så fort som bara möjligt
Motorn står just nu o väntar på en z45 kam o ny fuelrail samt bränsletrycksregulator.
Fälgarna skall säljas samt stolarna o mätarna ifrån autogauge.
Skall förmodligen börja slipa ner blocket idag o göra de klart för lite färgpåläggning, samt byta fjädern framöver i oljepumpen så han pumpar på lite friskare
Sen får vi se vad som händer om jag lyfter toppen o stoppar i andra stakar o kolvar eller vad som nu sker som sagt
Mvh
Posted: 26 Oct 2008, 04:29
by Roobin
hehe ah nu ser man ju minst sagt rosa elefanter efter x antal timmar i garaget.
I brist på annat nu när karossen e utslängd o jag går o väntar in den nya, så kände jag att jag var tvungen o göra lite annat.
Började slipa rent kamkåpan för sedan lacka den vit, men var absolut inte nöjd me resultatet.
Då satte lillebrorsans polare igång me o slipa ner bakvagnsbryggan, då kom vi på att de vore jäkligt fränt att ha bryggan bland annat polerad.
Så vi började som sagt på varsin del
Så här såg de ut efter Mattias vart på den ett tag.
Medans han höll på o trixa med de, så lyfte jag o brorsan av toppen på maskinen, allt såg fint ut som vi hoppades.
En snabb titt hos Mattias igen.... mycket bättre redan nu
Nu kunde jag självklart inte vara sämre än Mattias så jag gav mig in på att försöka snygga upp generatorn, en början iaf
Detta får avsluta denna lördagen.
Upp imorrn igen o åka till garaget

Posted: 26 Oct 2008, 14:07
by m-tech2
ska du klarlack bakaxeln sen?
Posted: 26 Oct 2008, 17:11
by Roobin
japp, brorsan håller på me lack o plåt, så han får lägga på lite klarlack sen

Posted: 01 Nov 2008, 14:21
by Roobin
I torsdags så hitta farsan en touring för 3500 på blocket i närheten av mig
Jag har letat efter en coupe allt för länge nu o hittar ingen som har de jag vill att den ska ha, eller så e den alldeles för dyr helt tom.
Så just nu strukureras projektet om till att jag bygger på en touring.
Var som sagt o hämtat den i torsdags, väl på plats så såg den knölig ut utvändigt på skärm o huv osv.
Rosten fanns rätt ytligt men för 3500 så förväntar jag mig inte så mycket, skattad o bes till nästa år.
Körde hem den till garaget o nån timme senare så var maskinen ur iaf.
Var förbi garaget igår oxå, jag o brorsan rev ner hela bilen för att kolla hur mycket rost de egentligen var. Men speciellt till förvånan av min bror så fanns de inte alls mycket. Vilket var otroligt roligt!
Men lite rostlagning måste självklart göras, taklucka ska bytas, samt bagageluckan. Sjlvklart den knöliga skärmen o huven.
Lite bilder på bilen då:

Posted: 01 Nov 2008, 15:14
by Persson-
satan. du skulle ha haft kvar 4dörrarn ändå....
roligt att du fick tag på en så billig kaross iaf.
Posted: 01 Nov 2008, 15:22
by Grefven
JAAAA, touring är hårt.