Page 1 of 2

Mickes 318is-328is turbo

Posted: 15 Oct 2008, 14:25
by Mikael c
Hej tänkte lägga upp ett litet projekt jag egentligen påbörjade för 10år sedan men som av olika anledningar inte blev av.
Kommer att bygga två motorer som jag kan skifta mellan då intresset för att köpa min is motor var svalt.

Bilen en 318is -90 Rostfri
aldrig gått i salt endast rullat på gotland även såld här.

Besiktnings motorn:

318is -90 m42
Smidda rosskolvar.
Eagle H-profil stakar 135mm
kompförhållande 8,5
Crane cams 262grader 10,88mm lyft
Portad topp
Hemma svetsat grenrör(köpt)
Garrett gt35/40r
Planat block.
Nya lager oljepump mm
Autronic smc
Bosch 1600cc spridare.

Race motorn (snik än så länge)
318is kolvar
M50stakar 135mm
Dubbla insugs kammar
Portad topp
2,8l vev
Planat och o ringat block.
Sedan turbo sprut mm kommer att användas samma mellan motorerna.

Drivlina:
Tilton kopling.
Zf växel låda ifrån 525 med stora hardy skivan.
328kardan
Z3 diffklump med 3,07 utväxling.

Lägger upp lite bilder på is motorn till att börja med


[img][img]http://i36.tinypic.com/iq8ryu.jpg[/img]
[img][img]http://i36.tinypic.com/2s83dww.jpg[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/k96gde.jpg[/img]
[/img]Image
[img][img]http://i33.tinypic.com/261yz9s.jpg[/img]
[/img]Image
[/img]

Posted: 15 Oct 2008, 14:26
by Mikael c
Toppen är i lätt behov av renovering som kanske syns. :?

Posted: 15 Oct 2008, 15:21
by Ondketchup
Ett litet tips, förminska bilderna lite kanske :P

/Johan

Posted: 15 Oct 2008, 15:26
by Resgard
Fina ventilsäten :P

Posted: 15 Oct 2008, 16:14
by s2_i_e30
har du/ägaren innan extraknäck som sten-kross :)

Posted: 15 Oct 2008, 17:19
by Mikael c
Nu är bilderna förminskade, och sedan så vet jag inte om det är jag eller förra ägaren som lekt stenkross.
Dock har bilen stått i garage ganska många år nu men tror att det är dåliga styrningar som gett upphov till sätena men om någon annan kan komma med konkret vad det kan vara skulle jag vara glad.

Posted: 16 Oct 2008, 22:45
by Holm
Vad hamnar du på i komp med 318is kolvar tillsammans med 2.8 vev och originalpackning? Vet du komphöjden på dom kolvarna?
Är sugen på att stoppa i en 2.8 vev i min m50, men vill inte köra med mls och tycker det blir väl dyrt med smidda kolvar för att få ner kompet...

Posted: 17 Oct 2008, 18:18
by Mikael c
Så här räknade jag

Jag räknat på att kompförhållandet borde bli 8,8:1 med 135mm stakar.
ytan i toppen ca 34cc
packning 1,75mmX85mm 9,86cc
dome i kolven 8cc
kolven vänder 1,4mm under kant 8cc
totalt 60cc
Då borde jag väl få 2800/6=466
466/8.8-1=59,7 alltså 8,8 i kompförhållande

Sedan om min uträkning stämmer vet jag inte.

Dom översta måtten har jag stulit ifrån bonjes tråd om att svarva kolvar.

Posted: 18 Oct 2008, 13:49
by Holm
Okej... Isf låter det ju väldigt vettigt... 8.8:1 skulle vara super till E85...
Ska ta och räkna nån gång jag med får se om vi kommer fram till samma värde...
Stämmer ventilurtagen och det med eller?

Posted: 18 Oct 2008, 17:25
by Mikael c
Jag har inte hunnit mäta hur det stämmer med ventilurtag ännu har ingen topp som är ihop monterad skall testa i morgon med lite modell lera.

Bilder på hur is toppen ser ut nu efter lite rengöring skall ännu få ett varv till med fin ventilslip pasta.
[img][img]http://i37.tinypic.com/xqg9zn.jpg[/img]
[/img]Image
[img][img]http://i33.tinypic.com/2i6m3cz.jpg[/img]
[/img]Image

Någon som har tips på vad man kan använda emellan ventilstyrning och väggen för att få ytan lite jamnare?

Posted: 20 Oct 2008, 22:07
by Mikael c
Ventil urtagen sitter på exakt samma ställe på is och 328 kolvarna.
Kanske skulle men göra lite djupare urtag på is kolvarna vid insugs ventilen för dom är lite grundare men den har ju däremot en dome istället.

Toppen är iväg för en riktplaning nu och tråget väntar på en oljeretur.

Posted: 21 Oct 2008, 08:10
by Holm
Mikael c wrote:Ventil urtagen sitter på exakt samma ställe på is och 328 kolvarna.
Kanske skulle men göra lite djupare urtag på is kolvarna vid insugs ventilen för dom är lite grundare men den har ju däremot en dome istället.

Toppen är iväg för en riktplaning nu och tråget väntar på en oljeretur.
Perfekt, vore ju smutt med en uppsättning is kolvar då...
Få se vad det blir när man ska riva motorn i vinter...

Posted: 30 Oct 2008, 14:58
by Mikael c
Har fått hem en ny leksak som troligtvis kommer att stoppas ner så länge i bilen en m52b28.
Måste säga att dom är otroligt tunga att lufta själv ur bilen och in i garaget måste nog skaffa mej en motorlyft i framtiden.
Vart helt slut trots att jad bara bar den ca 10meter.
Många goodmornings blev det med m52an runt halsen.
Måste börja träna lite igen.

[img][img]http://i35.tinypic.com/11m3myo.jpg[/img][/img]

Posted: 30 Oct 2008, 15:03
by Mikael c
Tänkte lägga in en bild på en av mina andra bilar.
En Autotech v40 400hk som jag själv varit och bytt turbo på och ställt om tändningen lite för att få lite fart på den.
[img][img]http://i35.tinypic.com/2cmudud.jpg[/img][/img]

Bästa tid enligt vericom vc 200 13,02 och bästa slutfart 196km/h

Posted: 30 Oct 2008, 18:53
by Chrille
Mikael c wrote:Har fått hem en ny leksak som troligtvis kommer att stoppas ner så länge i bilen en m52b28.
Måste säga att dom är otroligt tunga att lufta själv ur bilen och in i garaget måste nog skaffa mej en motorlyft i framtiden.
Vart helt slut trots att jad bara bar den ca 10meter.
Många goodmornings blev det med m52an runt halsen.
Måste börja träna lite igen.

[img][img]http://i35.tinypic.com/11m3myo.jpg[/img][/img]



Skiljer en hel del på M50:in och M52 i vikt va..

Posted: 30 Oct 2008, 19:59
by Mikael c
Jag vet inte men jag har lyft upp en m50 komplett förutom svänghjul och koppling i motor stativet.
Jad skulle gissa på att en m52 komplett m svänghjul väger ungefär lika mycket som en m50 utan.