Page 1 of 1

Lmm placering snikkturbo

Posted: 11 Oct 2008, 13:41
by gr0nb0rg
Hej jag har försökt söka efter svar men inte funnit. Sökfunktionen verkar inte gilla mig haha så då tänkte jag att jag får väl ta och ställa denna fråga.

Vid snikkturbo bygge vart är de lättast att placera lmm på sug eller trycksidan för att få den att gå bra.
har sett att folk kör på båda sätten.
Men borde de inte vara lättare/bättre att köra på sugsidan?
Så jag vill ha lite kommentarer om vad ni tycker är bästa setupen?
Skriv gärna för nackdelar med dom olika metoderna.


Här är mitt lilla snikkturborecept.
Saab 2,3l turbo garret
535spridare
535lmm
Om jag kör på sugsidan blir de nån återcirkulerande dump, annars öppen.
BTR
Egengjort grenrör.



Frågan kanske har ställts tusen gånger men jag hittade tyvärr inte.
MVH/Ante

Posted: 11 Oct 2008, 14:14
by Vision79
Sug genom turbon...

Posted: 11 Oct 2008, 14:25
by markus
Hälften kommer svara sugsidan och resten trycksidan precis som i alla andra trådar i detta ämne :) Jag har alltid kört trycksidan och det funkar fint men det funkar antagligen precis lika bra på sug sidan så det är nog bara köra på det du tror är bäst och det som blir smidigast :)

Nackdel med sugsidan är att det lätt blir trångt och du måste förlänga kablarna.

Posted: 11 Oct 2008, 14:36
by erik@e30
kör en sugis med återcirkulerande...

Va faan. gör så du kan köra med bägge å testa lite...

De e ju roligt, trail & error för faan!!!

Posted: 11 Oct 2008, 14:59
by Chrille
Kör trycksidan nära spjäll så gör det inget när dina tryckrör som du svetsade på fyllan förra helgen börjar läcka.

Sen är det ju coolt med öppen dump när man ska svina runt korvmojjen!

Jag trycker på röstknappen för trycksidan!

Posted: 11 Oct 2008, 16:34
by gr0nb0rg
okey tackar för alla svar!
ingen som har nå för nackdelar?
kör man på trycksidan får man väl spänna upp lmm ganska mkt?

Posted: 11 Oct 2008, 16:50
by Zwofurti
Chrille wrote:Kör trycksidan nära spjäll så gör det inget när dina tryckrör som du svetsade på fyllan förra helgen börjar läcka.

Sen är det ju coolt med öppen dump när man ska svina runt korvmojjen!

Jag trycker på röstknappen för trycksidan!
tror du tolkade det som en dumpfråga.=)

Posted: 12 Oct 2008, 13:56
by Chrille
Men det e ju skitsamma var den sitter rent funktionsmässigt..
Lika mycket luft som går igenom oavsett om den sitter på sug eller tryck.

Fördelen med tryck är ju som jag sa tidigare att du kan ha en öppen dump samt att det inte gör så mycket om den 10 år gamla sunkiga saab 9000 IC:n läcker som ett såll...

Bara höja laddet liksom!

Posted: 12 Oct 2008, 14:00
by markus
gr0nb0rg wrote:okey tackar för alla svar!
ingen som har nå för nackdelar?
kör man på trycksidan får man väl spänna upp lmm ganska mkt?
Du får spänna upp den vart den än sitter det är ju samma mängd luft som ska igenom ändå.

Posted: 12 Oct 2008, 20:15
by dgyldmark
Vi hade en tråd uppe som hette något i stil med "vad krävs för 0.7bar m20b20?"

Leta upp den, har för mig att det fanns bra beskrivet där. mvh

Posted: 12 Oct 2008, 20:40
by JWSE30
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... &start=133

Själv kör jag progressiv 1:2 BTR, LMM på trycksidan, öppen dump.

Funkar fint.

Mvh Jonas

Posted: 12 Oct 2008, 22:14
by dgyldmark
JWSE30 wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8760&postdays=0&postorder=asc&start=133

Själv kör jag progressiv 1:2 BTR, LMM på trycksidan, öppen dump.

Funkar fint.

Mvh Jonas
Nu kommer diskussionen, har du provat båda delarna? jag har

Posted: 12 Oct 2008, 22:18
by gr0nb0rg
klarar lmm:en trycket då?
verkar ju nu som de eftersom hälften av alla som har varit in och kikat i tråden har röstat för trycksidan.

Kör man trycksidan så vart placerar man dumpen blir de nåt i stil med denna, när man dumpar ut luften går väl bilen fett just vid dumptillfället men de gör väl inget?

Image

Posted: 12 Oct 2008, 22:48
by markus
Det stämmer som ritningen visar och då dumpar du ut luften innan den går förbi LMM så den käner inte av det... mao inget problem.

Ja LMM klarar trycket.

Posted: 13 Oct 2008, 06:22
by JWSE30
dgyldmark wrote:
JWSE30 wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8760&postdays=0&postorder=asc&start=133

Själv kör jag progressiv 1:2 BTR, LMM på trycksidan, öppen dump.

Funkar fint.

Mvh Jonas
Nu kommer diskussionen, har du provat båda delarna? jag har
Nej jag har inte provat båda delarna, men det funkar bra på min.

Var dock med när du justerade in din gröne e30 (sugsidan).

Kommer ihåg att du var skeptiskt till prog btr och lmm på trycksidan när du såg mitt bygge, men sen var det ju inte så illa iaf :)

Säger inte att det är fel att köra sugsidan, men man slipper flytta den och bättre med plats och det funkar fint så känner ingen anledning att flytta den.

Re: Lmm placering snikkturbo

Posted: 06 Aug 2014, 17:06
by A.Larsson
Då jag själv undrat över LMM placering hittade jag denna tråd. För att ge lite mer information i tråden vill jag tillägga en mycket bra länk:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798" onclick="window.open(this.href);return false;

I denna tråd står det beskrivet hur LMM är placerad på sugsidan och att den återcirkulerande avlastningsventilens utlopp är kopplat mellan LMM och turbons inlopp.