Page 1 of 2
Matrealvandring mellan vevaxelhubb å vevaxel
Posted: 06 Oct 2008, 10:35
by Tian
Någon som sett något liknande.. ??
Måste ha gått en del spänning där eller??
Någon som har nå förslag på hur det kan ha uppkommit/beror på...???
Hubben är en PPF hubb
http://maggotracing.se/download.php?id=1471
http://maggotracing.se/download.php?id=1472
Posted: 06 Oct 2008, 11:46
by Chrille
Ja onekligen har det ju varit extremt varmt, frågan e bara varför det blivit det från första början?
Posted: 06 Oct 2008, 11:53
by Bäckis
Har det blivit sådär utan att den lossnat??? Sjukt isf.
Ska man varva mkt så lär man nog sättat dit ett extra stift också om man ska vara safe.
Rätt moment och balanserd vev är ett måste för att det ska fungera i vilket fall.
Posted: 06 Oct 2008, 13:36
by Tian
Bäckis wrote:Har det blivit sådär utan att den lossnat??? Sjukt isf.
Ska man varva mkt så lär man nog sättat dit ett extra stift också om man ska vara safe.
Rätt moment och balanserd vev är ett måste för att det ska fungera i vilket fall.
Den satt av bara f_n å moment va rätt mm..
Har bara sett lager å axlar se ut sådär när blixten har paserat igenom..
Hur gör ni när ni stiftar då.. matreal på stift mm
Posted: 06 Oct 2008, 15:17
by Bäckis
Sätt upp veven i en svarv eller pelarborr och borra ett hål för tex 6mm rundstift 180 grader mot original krysskil. Material i rundstiftet tror jag är av mindre vikt, bara det är hårt.
Posted: 06 Oct 2008, 16:23
by Vision79
Så där vart min oxå..sabbade veven o allt..PPF hub...

Posted: 06 Oct 2008, 18:29
by Tian
Vision79 wrote:Så där vart min oxå..sabbade veven o allt..PPF hub...

Ok man är inte själv då i alla fall..
Ska hämta en bättre begagnad motor på fredag hoppas veven i den mår bättre

Posted: 06 Oct 2008, 21:36
by r.ivars
sådär vart det på min, men då satt det löst..
Posted: 06 Oct 2008, 23:55
by Andersson
Största problemet på M30 motorn.
Har haft tre motorer som varit mycket värre än vad det visar på korten, har gjort special avdragare för att kunna spräcka hubbarna för att få loss dom så jag kan plocka bort bröstkåpan osv.
Har ingen säker orsak till probl. men många funderingar.
Stifta som Bäckis nämner kan vara en lösning helt enkelt låsa fast hubben mot vevaxeltappen så det inte finns något spel.
Kedjedrevets plan samt vevaxelns plan kan också påverka.
Svängdämparen kanske är lite skev, samt att du har ett litet spel i krysskilen och hubben ligger o gnuggar mot vevaxeltappen så materialen blir så varma att det svetsas samman, friktionsvetsning.
När du drar muttern med 400Nm+ så blir ev. vevaxeltappen lite sne och det kanske räcker. Har själv lyckats dra av en vevaxeltapp så det här är något som man bör tänka på, tror det var Andreas som nämnde att dom monterat en svängdämpare med hävarm som dom anv. som mothåll när dom drog fast muttern vilket låter som en bra lösning.
Hubben bör du anv. dig av PPF:s då org. får formen av en öltunna när den dras till rätt moment dvs. den ligger ej tajt med vevaxeltappen.
På tävlingsbilar förr i tiden vet jag att det var slangar dragna till svängdämparen från bilens front, om det var för att kyla gummit så dämparen inte skulle separera eller om det var för att kyla hubben vet jag ej mest troligt är nog gummit. Hubben kyls iofs. av motorns olja, vilket tydligen inte räcker.
S38B36-B38 är bättre men även här finns liknande problem.
En hubb som är någon eller några hundradelar mindre än axeldiam. kanske skulle funka så man får värma hubben innan montering?
Kolla planet på svängdämparen nästa gång du plockar ihop en motor med klocka så får du se om den kastar något.
Torsionsvängningar i veven kan ha med saken att göra.
Har inte börjat plocka ihop min motor än eftersom jag fortf. funderar på en lösning på det här probl. då jag råkat ut för det på alla tre utgåvor av min sugmotor.
Posted: 07 Oct 2008, 16:11
by Tian
Andersson wrote:Största problemet på M30 motorn.
Har haft tre motorer som varit mycket värre än vad det visar på korten, har gjort special avdragare för att kunna spräcka hubbarna för att få loss dom så jag kan plocka bort bröstkåpan osv.
Har ingen säker orsak till probl. men många funderingar.
Stifta som Bäckis nämner kan vara en lösning helt enkelt låsa fast hubben mot vevaxeltappen så det inte finns något spel.
Kedjedrevets plan samt vevaxelns plan kan också påverka.
Svängdämparen kanske är lite skev, samt att du har ett litet spel i krysskilen och hubben ligger o gnuggar mot vevaxeltappen så materialen blir så varma att det svetsas samman, friktionsvetsning.
När du drar muttern med 400Nm+ så blir ev. vevaxeltappen lite sne och det kanske räcker. Har själv lyckats dra av en vevaxeltapp så det här är något som man bör tänka på, tror det var Andreas som nämnde att dom monterat en svängdämpare med hävarm som dom anv. som mothåll när dom drog fast muttern vilket låter som en bra lösning.
Hubben bör du anv. dig av PPF:s då org. får formen av en öltunna när den dras till rätt moment dvs. den ligger ej tajt med vevaxeltappen.
På tävlingsbilar förr i tiden vet jag att det var slangar dragna till svängdämparen från bilens front, om det var för att kyla gummit så dämparen inte skulle separera eller om det var för att kyla hubben vet jag ej mest troligt är nog gummit. Hubben kyls iofs. av motorns olja, vilket tydligen inte räcker.
S38B36-B38 är bättre men även här finns liknande problem.
En hubb som är någon eller några hundradelar mindre än axeldiam. kanske skulle funka så man får värma hubben innan montering?
Kolla planet på svängdämparen nästa gång du plockar ihop en motor med klocka så får du se om den kastar något.
Torsionsvängningar i veven kan ha med saken att göra.
Har inte börjat plocka ihop min motor än eftersom jag fortf. funderar på en lösning på det här probl. då jag råkat ut för det på alla tre utgåvor av min sugmotor.
En del intressanta funderingar faktiskt hör gjärna av dig om du hittar på någon bra lösning...
Posted: 07 Oct 2008, 19:01
by Nobbe
En enkel lösning som jag ser det är att slipa axeln konisk samt hålet i hubben. (tex 5° på axeln och 4°59'50'' på hubben mao riktig konpassning)
Så att hubben vekligen får "grepp".
Blir lätt sådär av vibrationer.
Posted: 07 Oct 2008, 19:42
by Bäckis
Nobbe har som vanligt svaret. Smart som fan, men axeln är sjukt hård.
Om man gör som jag nämt och bara borrar eller fräser ett hål där hälften är i veven och hälften i medbringaren och sen slår i ett rundstift så är det inga problem. Man kan aldrig knäcka en rundstång.
Posted: 07 Oct 2008, 19:55
by Nobbe
Har man tillgång till en schysst slipmaskin så är saken biff

Å så rackarns hård är nog inte veven så inte min gamal hederliga Studer rår på att kötta ner en simpel kona

Bara smacka upp bornitrid-skivan och kötta ner. Kanske skulle göra ett test på robbz vev.
Rundstift kan jag fixa, sjukt hårda (nåväl typ 50Hrc) med h6 tolerans (har jag för mig) men absolut inte en hel pall!! Klart enklaste alternativet som lär fungera bra.
Posted: 07 Oct 2008, 22:11
by Mattias Sandgren
Lösningen med rundstift, är det alltså vinkelrät mot vevaxeln, genom hubben och in i vevaxeln? Eller är det i linje med vevaxeln där man borrat längs med veven, halva hålet i vevaxeln, halva i hubben? Någon bild?
Posted: 07 Oct 2008, 22:32
by Andersson
Borra/pinnfräs i linje med vevaxeln dvs. halvmåne i veven samt hubben.
Kona låter ju rätt smart, jobbigt om det nyper eller ska man köra upp hål så man kan ta till kilen o slå isär konan

.
En redigt slipad kona som typ verktygskona med plan som anlägg så den inte kan låsa borde ju vara klockrent.
Har haft min vev på härdning så jag kör nog på att borra 180gr från krysskilen.
Posted: 08 Oct 2008, 06:27
by Vision79
180grader från krysskilen och en rundstav så ska den inte skaka loss..tycker vi klubbar för det!

Posted: 08 Oct 2008, 07:26
by Bäckis
Andersson förklarade exakt vad jag menade så det blev lätt att förstå, tack.