Page 1 of 1

2st E30 turbo.. 400hk +?

Posted: 21 Sep 2008, 20:17
by krajm
tjena. har funderat länge på att fixa en projekttråd med har aldrig fått tummen ur. men nu får de bli en.
vi är 2st från karlstad som har fått för oss att lägga en massa pengar på ett par gamla rosthögar :D.
kan ju börja med att berätta lite om hur bilarna såg ut/var när vi hämtade dem.

Bil 1: (min bil)
Image

Image


Dessa fälgarna fick jag med.
Image

detta är väll lite av specen som var när jag köpte:

knack i motorn. ramlager + slitna ytor på veven.
Slitzade +borrade skivor EBC skivor med Greenstuff belägg.
extraktorgrenrör sportavgas.
60/40 sänkningssats.
rost i lådorna bak och länst fram vid fötterna.
chippad.
komplett M-tech II :D:D (Vid sidan)
svetsdiffad.
m-tech inredning (troligen)
taklucka
vinterdäck på alu och sommardäck på alu (se bild)


Bil 2: (tyvärr ingen bild)

2 Dörrars
M-tech II vinge
17" fälgar /plåt vinter.
svart skinnklädsel.
taklucka
inga fel på motorn vid inköp.
sportavgas.
m-tech inredning.
sportratt.

det är de jag kommer på (polarens bil)




Det började väll med att vi skulle sniktrimma med 535lmm osvosv. men det gled iväg och vi hoppas på minst 400hk iaf men bortåt 500 skulle smaka gott.. Detta är endel av vad vi tänkt göra med våra bilar.

Motor/drivlina:

motorerna ska renoveras med lager osv.
Svetsad topp.
Oringat block.
kompsänkta kat kolvar (alt andra bra kolvar. tips?)
org stakar (alt m50 icke vanos)
arp bultar.
Holset Hx40.
Inte bestämt spridare.
Inte bestämt wastegate.
inte bestämt dump.
inte bestämt IC.
bättre koppling typ 618 och sinter.
org vxl låda. (getrag 260)
Lamell diff (inköpt)
Megasquirt.


Utsida/insida:

Ny lack.
vita fälgar.
På med M-tech II. (kompisen letar)
2st sportstolar.
Färga golvmattan svart ist för grå.
kanske lite kolfiber i kupén.


Väghållning:

powerflex
coilover eller bilstein sportstöt.


Det är väll det som som jag kommer på jusst nu.. kommer säkert att uppdateras framöver.

Vi har hunnit med endel redan men vad som är gjort skriver jag när jag lägger upp bilder! blir så mkt på en gång annars.. Puh.

Posted: 21 Sep 2008, 20:31
by krajm
Såhär såg de ut med båda bilarna inklämda i garaget. (gratis är godast). men så ser det inte riktigt ut idag vi fått ut den tredje bilen så nu har vi mer plats.
Image

Posted: 21 Sep 2008, 20:32
by krajm
Köpte varsit fint motorstativ :D
Image

Posted: 21 Sep 2008, 20:37
by krajm
motorerna är ur och isär plockade.

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 21 Sep 2008, 21:06
by krajm
Nu i helgen har jag kapat ur baljan där bak och monterat en superfräsch lamelldiff från USA (stora E30) . det blev lite svordomar men nu är den uppe :)
Killen på bilden är polaren med 4dörrars e30(glimo på forumet). men kan avslöja att han har vart iväg idag å hämtat sig en 2dörras kaross. suget efter m-tech II blev för stort.

Vi har åxå monterat sänkfjädrar på glimos e30, men de kommer såklart flyttas över till den nya karossen.. all inredning är ur och vi har rensat asfalts matta, ska laga rost åxå sen sätter vi ihop.

Image

Posted: 21 Sep 2008, 21:48
by Grefven
fetta in axeln i motorstativet innan du hänger i motorn och ska börja snurra på den. en rak gjutjärnssexa nyper fast den ganska hårt.

(ja, jag har provat på samma stativ)

Posted: 21 Sep 2008, 21:54
by krajm
bullen! wrote:fetta in axeln i motorstativet innan du hänger i motorn och ska börja snurra på den. en rak gjutjärnssexa nyper fast den ganska hårt.

(ja, jag har provat på samma stativ)


haha.. skulle ha fixat tråden i början.. då hade jag gjort som du sagt och fettat in det. vi tänkte inte på de när vi skruvade dit blocken. å precis som du säger säger så nyper de endel. :P

Posted: 22 Sep 2008, 00:13
by BRUZZE
bullen! wrote:fetta in axeln i motorstativet innan du hänger i motorn och ska börja snurra på den. en rak gjutjärnssexa nyper fast den ganska hårt.

(ja, jag har provat på samma stativ)



börja träna! inga problem i mitt garage :D

Posted: 09 Nov 2008, 20:55
by krajm
Håller på å kapar ur all rost.

Image






Sådär blev Höger baljan.. blir mkt lappning om man ska fixa de.. va tror ni om att kapa bort nedre delen av baljan? finns ju en kant som är skitbra å kapa efter ?

Image






Här menar är det jag funderar på att kapa isf. den röda linjen. ngn som gjort det ? de måste ju vara de lättaste å sedan bara kapa till en plåt å svetsa dit ? nackdelar ?

Image








Polarns nya kaross.. han har ju lite jobb om man säger så.. har en helt ny bakskärm från bmw.

Image







Garaget innan städning. storstädade där idag så blir väll lite bilder på ett fräschare garage nästa gång!!


Image

Posted: 09 Nov 2008, 21:34
by hartge
ett tips mät den vita karossen om den e köpt i linköpings trakten var o tittade på den det såg inte så värst ut .........

Posted: 09 Nov 2008, 21:52
by krajm
hartge wrote:ett tips mät den vita karossen om den e köpt i linköpings trakten var o tittade på den det såg inte så värst ut .........


Såg inte så värst ut ?? ramsned eller vad menar du ?

Posted: 10 Nov 2008, 20:02
by hartge
krajm wrote:
hartge wrote:ett tips mät den vita karossen om den e köpt i linköpings trakten var o tittade på den det såg inte så värst ut .........


Såg inte så värst ut ?? ramsned eller vad menar du ?
efter den smällen den bilen varit med om så borde den inte va spikraken ....det skulle i en s50 i den där man han som hade den sket i det efter de hade mätt lite på den sa han .....

Posted: 10 Nov 2008, 20:41
by Per Eriksson
Apråpå inget alls, har du möjligtvis en framkofångare av gamla sorten liggande.

Posted: 10 Nov 2008, 22:27
by krajm
Per Eriksson wrote:Apråpå inget alls, har du möjligtvis en framkofångare av gamla sorten liggande.


Polarn har ett komplett M-tech 1 paket tillsalu..

jag har org kofångare från -88 tillsalu...