Page 1 of 2
vad rasar först??
Posted: 12 Apr 2006, 12:44
by knotan
motorn i fråga är en m20b25. helt orginal.
sitter MLS packning,
vad rasar först??
har hört att toppen brukar spricka på dessa, men det verkar bero på att den spikar å går varmt LR?
Om motorn går spikfritt.
Går toppen ändå eller viker sej stakarna före???
ungefär hur mycket hest går å plocka ur ur en orörd motor??
Posted: 12 Apr 2006, 16:40
by Overcharged
om du svetsar igen kylkanalerna så du bara lämnar en bit av hålen kvar så spricker inte toppen!
Kör du med ARP, 12.9 Pinbult, eller vanliga bultar?
Posted: 12 Apr 2006, 19:35
by knotan
Overcharged wrote:om du svetsar igen kylkanalerna så du bara lämnar en bit av hålen kvar så spricker inte toppen!
Kör du med ARP, 12.9, eller vanliga bultar?
vanliga std bult sitter.

Posted: 12 Apr 2006, 20:17
by Overcharged
jag är ingen expert på m20 men jag tror stakarna viker sig före toppen...
Re: vad rasar först??
Posted: 12 Apr 2006, 20:49
by peppe
knotan wrote:motorn i fråga är en m20b25. helt orginal.
sitter MLS packning,
vad rasar först??
har hört att toppen brukar spricka på dessa, men det verkar bero på att den spikar å går varmt LR?
Om motorn går spikfritt.
Går toppen ändå eller viker sej stakarna före???
ungefär hur mycket hest går å plocka ur ur en orörd motor??
Toppen spricker oftast då packeningen går. Den brukar ha en tendens att vilja glida ut mot vatten kanalen. Spikar du och blåser packningen åker den också direkt.
Blir det kompsänkning med toppen? Blir det orginal styrsystem?
Re: vad rasar först??
Posted: 12 Apr 2006, 21:04
by Misano
peppe wrote:knotan wrote:motorn i fråga är en m20b25. helt orginal.
sitter MLS packning,
vad rasar först??
har hört att toppen brukar spricka på dessa, men det verkar bero på att den spikar å går varmt LR?
Om motorn går spikfritt.
Går toppen ändå eller viker sej stakarna före???
ungefär hur mycket hest går å plocka ur ur en orörd motor??
Toppen spricker oftast då packeningen går. Den brukar ha en tendens att vilja glida ut mot vatten kanalen. Spikar du och blåser packningen åker den också direkt.
Blir det kompsänkning med toppen? Blir det orginal styrsystem?
Det verkar vara lite olika det där.. Ibland spricker den, och ibland inte. Min spikade bort en ca 4x2mm djup rand runt halva förbränningsrummet, sköv ut packningen i kanalen och sen blåste den ur sig allt vatten. Tempen låg på rött läge, ryckte av den och provtryckte, var inget fel på den. Kanske hade tur, men endel verkar hålla.
Posted: 12 Apr 2006, 21:06
by Bäckis
MLS och standard bultar så kommer packningen gå direkt.
Re: vad rasar först??
Posted: 12 Apr 2006, 21:24
by peppe
Misano wrote:peppe wrote:knotan wrote:motorn i fråga är en m20b25. helt orginal.
sitter MLS packning,
vad rasar först??
har hört att toppen brukar spricka på dessa, men det verkar bero på att den spikar å går varmt LR?
Om motorn går spikfritt.
Går toppen ändå eller viker sej stakarna före???
ungefär hur mycket hest går å plocka ur ur en orörd motor??
Toppen spricker oftast då packeningen går. Den brukar ha en tendens att vilja glida ut mot vatten kanalen. Spikar du och blåser packningen åker den också direkt.
Blir det kompsänkning med toppen? Blir det orginal styrsystem?
Det verkar vara lite olika det där.. Ibland spricker den, och ibland inte. Min spikade bort en ca 4x2mm djup rand runt halva förbränningsrummet, sköv ut packningen i kanalen och sen blåste den ur sig allt vatten. Tempen låg på rött läge, ryckte av den och provtryckte, var inget fel på den. Kanske hade tur, men endel verkar hålla.
Då tror jag att du hade ängla vakt, då dessa brukar vilja spricka då dom kokat någon gång.
Sågade isär en trasig gammal M20B25 topp jag hade. Skumma saker det där.
Posted: 12 Apr 2006, 22:41
by knotan
Bäckis wrote:MLS och standard bultar så kommer packningen gå direkt.
usch. vad ska man byta då?? till starkare bult??
tänkte skicka i rediga wgfjädern imorrn(ca 0.8 bars ladd)
kanske åka å handla 12.9 bult först??
Posted: 12 Apr 2006, 22:46
by Bmwandreas
Vi har aldrig provat mls med 12.9 bult, bara ARP pinnpult.
Re: vad rasar först??
Posted: 12 Apr 2006, 22:46
by knotan
peppe wrote:knotan wrote:motorn i fråga är en m20b25. helt orginal.
sitter MLS packning,
vad rasar först??
har hört att toppen brukar spricka på dessa, men det verkar bero på att den spikar å går varmt LR?
Om motorn går spikfritt.
Går toppen ändå eller viker sej stakarna före???
ungefär hur mycket hest går å plocka ur ur en orörd motor??
Toppen spricker oftast då packeningen går. Den brukar ha en tendens att vilja glida ut mot vatten kanalen. Spikar du och blåser packningen åker den också direkt.
Blir det kompsänkning med toppen? Blir det orginal styrsystem?
det är orginal sprut å tändning nu. om han inte säljer bilen eller dyl blir det vems eller MSn'S.
men hur som så åker det dit en uppsättning 400cc spridare å i med e85 i tanken, sen en lambda å justerar fjädern i lmm tills den går lagom
ska det va snik så ska det.
spikningar kommer inte va några problem, men varining för höga topptryck.
OT: jag böjjde sisådär 5 vevstakar i mina volvomotorer förra sommaren samt sköt 4-5toppackningar utan en enda spikning. (inga som hördes eller lämnade märken efter sej iallafall) det va då med tändkurva från en sugmotor å e85 i tanken.
Posted: 12 Apr 2006, 23:02
by Bmwandreas
Du hör inte spikningar utan lyssningsutrustning.
Brukar inte bli märken heller..
Posted: 13 Apr 2006, 02:50
by wannabee
d finns ingen som vet vad som går sönder först men svetsa o plana toppen så spar du många topp packningar. d bukar vara svagaste länken. sen verkar d som att resten handlar om omständigheter.
Posted: 13 Apr 2006, 02:52
by wannabee
Bäckis wrote:MLS och standard bultar så kommer packningen gå direkt.
när provade du?
Re: vad rasar först??
Posted: 13 Apr 2006, 02:57
by wannabee
knotan wrote:peppe wrote:knotan wrote:motorn i fråga är en m20b25. helt orginal.
sitter MLS packning,
vad rasar först??
har hört att toppen brukar spricka på dessa, men det verkar bero på att den spikar å går varmt LR?
Om motorn går spikfritt.
Går toppen ändå eller viker sej stakarna före???
ungefär hur mycket hest går å plocka ur ur en orörd motor??
Toppen spricker oftast då packeningen går. Den brukar ha en tendens att vilja glida ut mot vatten kanalen. Spikar du och blåser packningen åker den också direkt.
om du inte är riktig miljö kompis kör v power i stället
Blir det kompsänkning med toppen? Blir det orginal styrsystem?
det är orginal sprut å tändning nu. om han inte säljer bilen eller dyl blir det vems eller MSn'S.
men hur som så åker det dit en uppsättning 400cc spridare å i med e85 i tanken, sen en lambda å justerar fjädern i lmm tills den går lagom
ska det va snik så ska det.
spikningar kommer inte va några problem, men varining för höga topptryck.
OT: jag böjjde sisådär 5 vevstakar i mina volvomotorer förra sommaren samt sköt 4-5toppackningar utan en enda spikning. (inga som hördes eller lämnade märken efter sej iallafall) det va då med tändkurva från en sugmotor å e85 i tanken.
Posted: 13 Apr 2006, 06:55
by Bmwandreas
wannabee wrote:Bäckis wrote:MLS och standard bultar så kommer packningen gå direkt.
när provade du?
Somras, 2st bilar.
Posted: 13 Apr 2006, 09:17
by peppe
Okej, ni ska köra på E85. Kanske går bra då, jag är dock skepptisk till det bränslet och lär inte tanka det i min bil förns någon utvärderat det på riktigt.