Page 1 of 16

Strandholm - 100% laglig S50 E30 Touring.

Posted: 13 Sep 2008, 22:56
by Strandholm
Utgångsobjektet:
Image
320 Touring... Vad annars? :wink:


Kaross, interiör & exteriör
-Mtech2 runtom
-Svart Sportskinninredning
-BBS RS 17" (Azev A 17x10 17x8,5 tills vidare)
-Egendesignad framspoiler
-Daytonaviolett

Styrning:
Styrservo ifrån M3 E36 3.0


Hjulupphängning:
*Fram*
-Originalmonterade fjäderben som byggs om till coilovers med kitt ifrån millway.se
-Hjulnav och lager ifrån M3 E36 3.0
-Specialtillverkad distanshylsa mellan fjäderbensaxel och hjullager föratt få dit hjullager.
-Specialtillverkad navlåsmutter föratt få stöd för det bredare lagret


*Bak*
-camberjustering med uniballs, bonjes design
-Nav ifrån m3 e30
-uppspännd E30 lamelldiff
-rejsfjädrar ifrån Millway

Bromsar:
E21 Bromsservo
Nya ledningar runt hela bilen

*Fram*
-M3 E36 3.0 bromsskivor monterade med 5mm spacerplatta bakom skivan föratt förhindra kontakt med styrled.
-M3 E36 3.0 Bromsok
-Specialtillverkad adapter föratt montera M3 E36 bromsok
-M3 E36 3.0 Bromssköldar

*Bak*
-hemmasnidade bromssköldar. (E30 centrum med M3 E36 3,0 ytterdel föratt täcka den större bromsskivan.
-Volvo 240 turbo fram bromsok
-328 e46 bakskivor
-handbromsen är fullt fungerande


Drivlina
S50B30 (m3 e36 motor på 210kw(ca 286hk))
M3 e36 5speed växellåda
E36 328 kardan

Syftet är att bygga en kul och snygg bil som kan användas till vad jag vill när jag vill om det så är att åka och handla kattmat eller köra på mantorp.

Posted: 13 Sep 2008, 23:02
by johankihl
Jag har ett tråg och pickup, skicka PM!

Posted: 14 Sep 2008, 18:43
by birro
Kommer bli en rolig sak! Mycket godis har du liggandes hemma nu iaf

Posted: 14 Sep 2008, 22:13
by HenrikF
kul detta. Vet en annan 320 touring som står och har stått i ett par år. men ägaren är inte vidare sugen på att sälja, trots att bilen förfaller mer och mer med tiden :?

Posted: 15 Sep 2008, 19:43
by Strandholm
Hehe jo kan bli skoj, bilen har förövrigt tidigare våldats av två ppf användare, pltk och mattise30tk...

Posted: 16 Sep 2008, 19:46
by timpa
mumma snurra :P

Posted: 16 Sep 2008, 21:50
by Fear This
trevligt bygge:)

jag hade precis samma drivlina som dej första året i min nuvarande e30. tog dock bara en provkörning innan jag insåg att motorn var lam vid acc rakt fram.
hade nog vart kul att åka bana mm med m3 3.0 bromsar, gula koni etc tänkte jag så andra testen drog jag ut på lite roliga kurviga vägar men väghållningen var helt kass..
de med väghållningen var pga av e36 benen jag använde.. har även testat med 3,2 bärarmarna & det blir fortfarande en hel del sämre än original, blev sån sjuk försämring från e30 fjäderbenen så ett hett tips är att söka med ljus & lykta efter m3 e30 ben.. isåfall får du nog en rolig daily driver som kan användas till allt precis som du sa:)

hur ska du göra med bromsservot förresten? det var mitt största problem med det bygget vill ja minnas:)

de här var inte menat som kritik så du vet utan bara mina erfarenheter med dessa grejer på e30 & smaken är som vanligt delad. men du lär som sagt skaffa e30 m3 ben eller konvertera 51mm e30 benen till 5bult för att få lite körglädje i den:)

lycka till iaf & ha de bra
MVH

Posted: 17 Sep 2008, 16:31
by Strandholm
hehe "non taken" som dom säger... ;)
Alla tips är välkomna! :) Undrar lite hur du gjorde med kardanen?

Bromsservo ska dit. M50lutning och e28 bromsservo verkar vara modellen har jag läst mig till men sen om det stämmer när man stoppar i sakerna återstår att se. Internet och verklighet stämmer inte alltid överens :)

Jag är väl medveten om att denna bilen inte blir någon raket men jag skall ha den mer som en busbil (sladda/drifta) och det duger denna motorn till. :] Jag har ingen ork eller intresse att bygga någon turbobil som bara går sönder hela tiden och tvingar en att leva på makaroner och som man inte vågar använda om det inte vankas race.
Och någon renodlad banbil blir det inte heller för då hade jag lika gärna kunnat köpa en färdigbyggd bmwcup bil på direkten. Det hade tillochmed blivit billigare! :)

När man redan har firmabil och en charger att finåka med så finns det inte mycket intresse att åka runt i en bmw om den inte går att lita på.

Jo, exelerator som är min guru när det gäller väghållningsavdelningen tipsade mig om att m3 e36 fjäderben och e30 inte är någon bra kombination så jag kommer att använda mina e30 51mm fjäderben som jag bygger om till 5bult & m3 3.0 bromsar. (och förhoppningsvis även bygga om dom till coilovers när pengar finns.)

Men kommer inte exakt ihåg vad m3 3.0 styrväxeln har för utväxling men har för mig att man landar på 3 varv stopp till stopp? Sedan en 1-2 utväxlad steering quickener på rattstången så landar man på 1½ varv stopp till stopp? Bör funka bra för sladda och banåka ;)

Köper m50e34 oljetråg av JohanKihl nästa vecka så efter det skall motorn provmonteras. :)
Kör svartjobb på helgerna nu föratt ha råd med prylar haha men då finns det ingen tid kvar att bygga bil så drar ut lite på tiden. :)

Posted: 17 Sep 2008, 18:21
by Fear This
oki då är ja me:)
kardanen tog jag rakt av från m3 e36 iom ja körde med sådan medbringare bak, längden passar.. har du vanlig e30 klump bak så skaffar du en 328 kardan & kör bolt on.
menar du att du ska köra med bromsbomb så går de nog kalas.. ja hade ca: 45graders lutning på motorn & då blev de skittrångt med ett "normalt servo" moddade dit ett litet från en gammal opel corsa men de funkade pissdåligt så de blev att göra om runners & plenumet som en nödlösning:)
oavsett kommer du nog få en rolig bil som mest är att vrida på nykeln köra hela tiden & har du firmabil & charger som sagt förstår ja dej helt å hållet :)
glöm inte att koppla in hastighetssignalen sen bara, i annat fall går motorn på nödprogrammet.
mvh

Posted: 17 Sep 2008, 18:41
by _Kalle_
lite ot men ändå inte:) vad är det som gör att man inte bör köra e36 fjäderben på e30? Hur beter sig bilen?

Posted: 17 Sep 2008, 19:37
by Markus F
_Kalle_ wrote:lite ot men ändå inte:) vad är det som gör att man inte bör köra e36 fjäderben på e30? Hur beter sig bilen?


Det blir massa bumpsteer eftersom E36 har kuggstången högre upp än vad den sitter i E30 = styrstagen pekar uppåt.
Man får långsam styrning också, avståndet mellan spindelled och p-ände är längre på E36.
Snabbare styrning fixar man med E36 kuggstång, men den blir ändå inte snabb.
E36 styrväxel på E30 spindlar/fjäderben är däremot fint, då blir det rätt snabb styrning

Posted: 18 Sep 2008, 16:48
by Strandholm
Fear This wrote:glöm inte att koppla in hastighetssignalen sen bara, i annat fall går motorn på nödprogrammet.
mvh


Då återkommer jag till dig när det blir dags för inkoppling ;)

Posted: 18 Sep 2008, 19:48
by Fear This
inga problem :) har även gjort en smutt adapter mellan e36 motorns runda kontaktstycke & e30 runda kontakt på säkringsdosan så de löser sej :wink:

Posted: 18 Sep 2008, 20:25
by Strandholm
Fear This wrote:inga problem :) har även gjort en smutt adapter mellan e36 motorns runda kontaktstycke & e30 runda kontakt på säkringsdosan så de löser sej :wink:


Du behöver inte vara blyg. :wink:
Bara slänga upp bildbevis och säga till om du känner föratt avyttra den. ;)

_Kalle_:
jag är inte så känslig för OT snack i tråden etc så babbla på du :wink:

Posted: 19 Sep 2008, 15:04
by Fear This
haha nä de e ja för lat för att fota å så men jag vet var den ligger så de e bara höra av dej när de blir dags så kan du få pinningen mellan de 2 kontaktstyckena å lite andra småtips:)

Posted: 23 Sep 2008, 20:48
by Strandholm
Låter kanon det. :)

Här är det lite utav lugnet före stormen.
Väntar lite smått på oljetråg och pickup som johankihl försöker leta fram ur sina gömmor. :)
Är snart dags att välja ut färgen, har äntligen hittat en bil som har exakt den färgen jag letat efter! Dock så är det pearl och lackat direkt på kolfiber så lär bli svårt att få den effekten på min bil men den som lever får se........

Har även modulerat frontplåten lite och byggt fästen för oljekylaren, lär dock behöva förlänga tryckslangarna en aning.
Kommer att ha två framkjolar att växla mellan, en för gatbruk som är en standard mtech2 och en mtech2 som modifieras för ett rejsigare utseende och funktion. Lär då plasta in dimljus i gat mtech2 fronten så jag slipper demontera dom hela tiden ifrån frontplåten utan endast behöver lossa 4 dzuslås och två kontakter föratt få loss hela framspoilern inklusive dimljus eller bromskylning.

Motorutrummet är färdigrensat och så fort motorn hittat ner så blir det att snida diverse fästen och förbereda för lack.
korten är tagna med Bäckis favoritmobil SE-W810, därav den makalösa skärpan!
Image


Ena halvan av högen med delar som väntar på att bli tuktade!
Image

Posted: 05 Oct 2008, 17:09
by Strandholm
Bilder är det dåligt om... Väntar fortfarande mestadels på delar men änn så länge finns det saker att göra tills dom kommer... Bakvagnen går faktist att bygga ihop och monteras om man så vill men vill gärna få på naven innan jag monterar allt.

Har nästan fått isär hela bakvagnen efter mindre motgångar.
bl.a så ville ena drivaxelmuttern inte lossna så slutade med att skärbrännaren åkte fram och skar av hela navet så jag kunde slå ur drivaxeln.

Har dock lite tråkigare bekymmer. På båda bärarmarna så vill inte lagrerna komma ut. Eller, innanmätet ville så gärna hoppa ur men själva ryggraden i konstruktionen tycker sig ha hittat en fin boplats i mina bärarmar.
Någon som har något tips? Lär få bygga något och använda portopovern annars. :]


Någon som har byggt justerbar toe i bakvagnen? Tänkte göra det och undrar hur jag skall bygga justeringen? Skall jag kanske köra på originalplaceringen och ha 1-2mm justering åt varje håll?