Page 1 of 3

m43, överladd?

Posted: 10 Sep 2008, 13:43
by 525mannen
Är grymt sugen på att bygga en liten "lätt-trycks turboanläggning" i min bruksbil och köra den på etanol med kanske 0,4 i ladd(?)

Undrar lite vad m43 motorn tycker om överladd?

Är en 318 -96:a alltså, öppnar inte huven i onödan på den i nuläget men har fått för mig att det är den bättre 8v varianten med kamdedja..?

Någon som vet vilket komp denna ligger på? Något att satsa på?

Tacksam för svar!

Mvh
Cristofer

Posted: 10 Sep 2008, 17:39
by JErngren
Denna M43 motorn är den bästa av dom 8v.. Hållbarare än M40in och saknar vipporna som M10in har :wink:
För bara 0.4kg i överladd så håller nog för hård körning precis som den är.

Posted: 10 Sep 2008, 19:24
by 525mannen
JErngren wrote:Denna M43 motorn är den bästa av dom 8v.. Hållbarare än M40in och saknar vipporna som M10in har :wink:
För bara 0.4kg i överladd så håller nog för hård körning precis som den är.


Låter ju bra de.. =)

Har till och med fått tag i grenrörsfläns nu.. hehe.. :D

Ska fördjupa mig lite i detta i vinter på sidan av det andra projektet tror jag.. :)

Posted: 10 Sep 2008, 21:37
by JErngren
525mannen wrote:
JErngren wrote:Denna M43 motorn är den bästa av dom 8v.. Hållbarare än M40in och saknar vipporna som M10in har :wink:
För bara 0.4kg i överladd så håller nog för hård körning precis som den är.


Låter ju bra de.. =)

Har till och med fått tag i grenrörsfläns nu.. hehe.. :D

Ska fördjupa mig lite i detta i vinter på sidan av det andra projektet tror jag.. :)



Ett Mitsu TE05-12B är ett underbart lättrycks agg (Saab Og900 16v LTT). Har ett sådant på min fyra. Ger bra botten vrid tack tidigt ladd. Fast jag kör 0.9kg istället för 0.4.. Går fin fint!

Posted: 11 Sep 2008, 08:16
by 525mannen
JErngren wrote:
525mannen wrote:
JErngren wrote:Denna M43 motorn är den bästa av dom 8v.. Hållbarare än M40in och saknar vipporna som M10in har :wink:
För bara 0.4kg i överladd så håller nog för hård körning precis som den är.


Låter ju bra de.. =)

Har till och med fått tag i grenrörsfläns nu.. hehe.. :D

Ska fördjupa mig lite i detta i vinter på sidan av det andra projektet tror jag.. :)



Ett Mitsu TE05-12B är ett underbart lättrycks agg (Saab Og900 16v LTT). Har ett sådant på min fyra. Ger bra botten vrid tack tidigt ladd. Fast jag kör 0.9kg istället för 0.4.. Går fin fint!


Ja, har funderat på någon ur den serien, eller td-serien. Vilken kompression har du i din maskin då, för du kör kompsänkt va?
Vill du dela med dig av ditt koncept?=) Sprut? Bränsle?

Det börjar klia i byggfingrarna.. :)

Mvh
Cristofer

Posted: 11 Sep 2008, 14:05
by JErngren
525mannen wrote:
JErngren wrote:
525mannen wrote:
JErngren wrote:Denna M43 motorn är den bästa av dom 8v.. Hållbarare än M40in och saknar vipporna som M10in har :wink:
För bara 0.4kg i överladd så håller nog för hård körning precis som den är.


Låter ju bra de.. =)

Har till och med fått tag i grenrörsfläns nu.. hehe.. :D

Ska fördjupa mig lite i detta i vinter på sidan av det andra projektet tror jag.. :)



Ett Mitsu TE05-12B är ett underbart lättrycks agg (Saab Og900 16v LTT). Har ett sådant på min fyra. Ger bra botten vrid tack tidigt ladd. Fast jag kör 0.9kg istället för 0.4.. Går fin fint!


Ja, har funderat på någon ur den serien, eller td-serien. Vilken kompression har du i din maskin då, för du kör kompsänkt va?
Vill du dela med dig av ditt koncept?=) Sprut? Bränsle?

Det börjar klia i byggfingrarna.. :)

Mvh
Cristofer



Komp.sänkt? det håller inte jag på med :lol:
8.8 i förhållande och ca 13Kg i tryck, Orörd maskin allså. 100% E85, Saabs röda Bosch 0-280-150-431 ca 360cc@3bar, original 3 bars BTR och Fuel-Rail, original styrsystem, original pump, original LMM på sugsidan (spänd fjäder annars gick det inte att ladda över 0.5), 0.9kg övertryck (tills jag vet hur mycket jag kan ladda med hjälp av mottrycket i grenröret), Evo III Intercooler, 2.5" tryckrör, original insug och spjäll, BCPR7ES -11 tändstift, några billiga "High Performance" tändkablar på 15K Ohm, original tändspole, hemmagjort grenrör, 3" Downpipe och avgassystem.

Tror jag fick med allt, a just det, 2st ventilfjädrar ifrån M20, hehe. och Mobil 1 0W40 olja :D

Hård växling till 3an får den att släppa lite på torrt, på blött är det inge problem alls! :D

Posted: 12 Sep 2008, 08:42
by 525mannen
JErngren wrote:
525mannen wrote:
JErngren wrote:
525mannen wrote:
JErngren wrote:Denna M43 motorn är den bästa av dom 8v.. Hållbarare än M40in och saknar vipporna som M10in har :wink:
För bara 0.4kg i överladd så håller nog för hård körning precis som den är.


Låter ju bra de.. =)

Har till och med fått tag i grenrörsfläns nu.. hehe.. :D

Ska fördjupa mig lite i detta i vinter på sidan av det andra projektet tror jag.. :)



Ett Mitsu TE05-12B är ett underbart lättrycks agg (Saab Og900 16v LTT). Har ett sådant på min fyra. Ger bra botten vrid tack tidigt ladd. Fast jag kör 0.9kg istället för 0.4.. Går fin fint!


Ja, har funderat på någon ur den serien, eller td-serien. Vilken kompression har du i din maskin då, för du kör kompsänkt va?
Vill du dela med dig av ditt koncept?=) Sprut? Bränsle?

Det börjar klia i byggfingrarna.. :)

Mvh
Cristofer



Komp.sänkt? det håller inte jag på med :lol:
8.8 i förhållande och ca 13Kg i tryck, Orörd maskin allså. 100% E85, Saabs röda Bosch 0-280-150-431 ca 360cc@3bar, original 3 bars BTR och Fuel-Rail, original styrsystem, original pump, original LMM på sugsidan (spänd fjäder annars gick det inte att ladda över 0.5), 0.9kg övertryck (tills jag vet hur mycket jag kan ladda med hjälp av mottrycket i grenröret), Evo III Intercooler, 2.5" tryckrör, original insug och spjäll, BCPR7ES -11 tändstift, några billiga "High Performance" tändkablar på 15K Ohm, original tändspole, hemmagjort grenrör, 3" Downpipe och avgassystem.

Tror jag fick med allt, a just det, 2st ventilfjädrar ifrån M20, hehe. och Mobil 1 0W40 olja :D

Hård växling till 3an får den att släppa lite på torrt, på blött är det inge problem alls! :D


Haha okej, nice recept :) Men skulle vara kul o veta vad som skiljer bottendelerna åt? Verka vara samma toppackning till dessa motorer, är det samma block?

Undrar fortfarande vad originalkompet ligger på med, samt ifall man är tvungen att byta till t.ex. ett ms för att få det o lira?
Vet ej vilken typ av lmm jag har, men tar för givet att spänna upp den inte är något alternativ då det känns som det är nya modellen med "trådar" inte klaff (luftmängdmätrare..? ) ..

/Cristofer

Posted: 13 Sep 2008, 15:35
by JErngren
Original komp.förhållandet vet jag faktist inte. Men du har en LuftMängdMätare, den med klaff. Den borde du få spänna för att kunna ladda mer än 0.5 ungefär och då kommer den gå illa på tomgång om du inte har en justerbar BTR så du kan höja bränsletrycket på tomgången.

Ett MegaSquirt eller annat ställbart styrsystem är att rekomendera för att få den optimal. Men tänkte du köra på lågtryck så duger originalet med orörd LMM.

M43 är en förnyad version av M40, men M43 har fått kedjetransmission istället för rem. Värmen ifrån motorerna gjorde så att remmarna torrsprack och sedan gick av.

Posted: 12 Dec 2009, 11:43
by 535power
JErngren jag fundera på att konvertera M43 med och du verkade ha ett riktigt bra recept utan att använda eftermarknadssprut skulle du kunna göra en lista på saker som behövs jag skall ladda ca 0,5

Posted: 12 Dec 2009, 14:06
by tobbee28
han har ju redan skrivit vad han kör för grejor :!:

köp ett chip från fekzen sen, så är du i hamn :idea:

Posted: 12 Dec 2009, 20:11
by Bmw*Alex
vilken bil sitter m43an i ? :)

mvh

Posted: 13 Dec 2009, 00:57
by ramberg
Bmw*Alex wrote:vilken bil sitter m43an i ? :)

mvh


M43b16
E36 316i/compact

M43b20
E36 318i
E34 518i
Z3 1.8

Posted: 13 Dec 2009, 19:03
by 535power
men 360 spridare är väl endå lite väl stort för 0,5bar

Posted: 13 Dec 2009, 20:58
by FekZen
535power wrote:men 360 spridare är väl endå lite väl stort för 0,5bar


360 cc fungerar nog rätt bra bara man finlirar programmet lite. Du får tänka på att det är en 4a, då är spridarna större original redan.

Men skulle säkert räcka med 300 cc också. Jag har gjort program till byggen där man använt mellan 300 - 440 cc. Och då har man laddat runt 0,5-0,7 i de fall där man legat neråt 300. Sedan har jag gjort ett par program till 318is byggen där man kört 440cc spridare och laddat 1 - 1,2 bar. Funkar klockrent :)

Mvh//A

Posted: 15 Dec 2009, 11:11
by 535power
men när man ligger och cruisar på motorvägen så laddar ju knappt turbon för då ligger man ju på vaccum/lite gas kommer bilen dra mkt mer soppa då än original eller? för drar det för mkt kan jag ju lika gärna köra på M50B25 med vanos dom är ju snåla och där har man ju 193hk utan ladd

Posted: 15 Dec 2009, 12:33
by FekZen
535power wrote:men när man ligger och cruisar på motorvägen så laddar ju knappt turbon för då ligger man ju på vaccum/lite gas kommer bilen dra mkt mer soppa då än original eller? för drar det för mkt kan jag ju lika gärna köra på M50B25 med vanos dom är ju snåla och där har man ju 193hk utan ladd


Det man gör med turbochipet är ju att ställa ner bränslet på låga varv / cruise där inte turbon laddar. Därför behöver jag alltid uppgifter om vid vilka varvtal turbon laddar när jag gör chipen. Och om du dessutom har en progressiv BTR och kan finlira lite på grundtrycket, så kan du få bilen att dra lite bränsle. Har du dessutom lambdaregleringen kvar så kommer den att sträva efter lambda 1 på låga varv, cruise, tomgång osv. Dvs maximal förbränning.

Är lite osäker på om någon testat hur lågt ner i förbrukning man kan komma av dem som kör med turbochip, men minns att vi blev förvånade över krillz0's m20b25 turbo att den inte drog alls mycket när han åkte ner till jkpg fram och tillbaka från stockholm.

Mvh//A

Posted: 16 Dec 2009, 12:28
by 535power
okey då har jag ett ganska bra experiment framför mig då efter som att jag vill att denna 318 automat skall kunna köras på 0,7-0,8/milen vid 120km/h och strävar efter att sänka så att bilen varvar så nära 2000 som möjligt och för att kompencera kraftförlusten där så tänkte jag lätt trycka motorn för som sakt vid cruis körning då turbon inte laddar nått borde den ju dra lika mkt som om motorn var original eller hur?