Problem vid luftning av kylsystemet

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
nixlaz

Problem vid luftning av kylsystemet

Post by nixlaz »

Jag har haft bilen stående länge, kylningen har fungerat klockrent ända tills nu. Det har på något sätt kommit in luft i kylsystemet så bilen spyr ur sig det mesta av vattnet man häller i den. Både termostat och vattenpump fungerar som det ska, det har jag kollat. Jag har även kollat efter läckage någonstans som kan ta in luft utan framgång.

Jag har hållit på att försöka lufta ur systemet i brant backe och masserat alla slangar i flertalet timmar utan framgång. Nu har den fått stå och svalna av sig, jag går ut för att testa om det fanns vatten i slangarna och upptäcker att det bubblar vid en packning vid gasspjället när jag klämmer på kylslangarna. Nu till min fråga, varför går det vatten till gasspjället, och kan det vara här mitt problem sitter?

Image
ZAK

Post by ZAK »

det är förvärmning till spjället om jag minns rätt..

ny packning kostar väl max 20 spänn eller så sätter du bara ihop dom 2 slangarna i varandra så slipper du det problemet
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
^Tonix^

Post by ^Tonix^ »

köpte dendär packningen på bmw, kostade 1 euro.
nixlaz

Post by nixlaz »

okej, frågan är vad denna packning kallas =) ..Det borde ju funka med vanlig form-a-gasket? eller kanske man skulle köra bosse bildoktorns metod med mjölkpaket ;)
nixlaz

Post by nixlaz »

Jag har testat att täta igen detta, men det gjorde ingen skillnad.
Jag har plockat bort termostaten för att se om den skulle gå kallare då men det vart ingen skillnad, har även kokat termostaten för att se om den öppnar som den ska.

Jag har luftat bilen i ordentlig uppförsbacke och luftat och luftat och luftat, men jag tycks inte få någon ordning på det. Jag har värmepaketet inställt på max värme och har låtit motorn gå upp till arbetstemperatur, fyllt lite mera vatten, masserat slangarna, öppnat luftningsnippeln. you name it!

Mitt problem är att när motorn blir varm så kräks den ur sig det mesta av vattnet som jag hällt i, troligtvis så finns det fortfarande luft kvar i systemet som expanderar och "vill ut"...

Min sista tanke är då att toppen har blivit skev, eller att toppackningen har gått. Dock så har den gått igenom besiktningen utan anmärkning bara för ett par veckor sedan, inga konstiga avgasvärden alltså. (har inte så långt dit, så de gick bra att ta sig dit iaf). Bilen vitryker inte, det finns inga spår av olja i vattnet, inte heller något vatten i oljan!

Jag tycker mig ha testat allt, men inget funkar! Vad tusan ska jag göra?
powerpak

Post by powerpak »

Hade exakt samma problem på en m20 B25, det slutade med att jag lämnade in bilen till en lokal liten bilverkstad och de fick trycka i vattnet "underifrån" dvs. från blockets avtappningsstos. ibland kan man få ett helvete när luften hamnar på fel ställe..

hade skruvat en hel del bil innan detta men jag fick bittert erfara att jag gick bet.. :oops:
SebastianV

Post by SebastianV »

hissa upp bilen med en domkraft så högt det bara går, lossa expantionskärlet å håll det högt upp, funkar att lägga det över skärmen, häll i vatten med avstängd motor, kläm på slangar och öpnna luft nippeln när du klämmer o stäng när du släpper, starta bilen topp fyll med vatten, öppna luft skruven så ska du se att luften ska komma ut,, jag gjorde precis så här för nån dag sedan, funkade klockrent...

hoppas det löser sig, vet själv av erfarenhet att det inte är nå roligt att hålla påmed
Sebastian Westman
070-2719867
Krull_874@hotmail.com
------------------------------------

cut it twice...its still too short

------------------------------------
Bmw E30 325 Turbo -90 -R.I.P-
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Jag öppnar luftskruven, fyller sen motorn med kylvätska.
Så får det stå tills det börjar smårinna ut ur luftningshålet. (motorn är alltså avstängd) Sen är det klart :) Gjort så två gånger och det har funkat kanon! Har öppnat luftskruven sen men det har bara sprutat ut vatten :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
bonden

Post by bonden »

pröva och lätta lite på slangarna till värmepaketet ,har då alltid funkat för mig när det e svårluftat
Tim Hurtig
070-2520004
E30 325/M3 cab
_Persson_

Post by _Persson_ »

Luftskruven? Sitter den på termostathuset?
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
_Persson_

Post by _Persson_ »

Luftskruven? Sitter den på termostathuset?
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
PegiPax

Post by PegiPax »

_Persson_ wrote:Luftskruven? Sitter den på termostathuset?
ja det gör den :wink:
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
nixlaz

Post by nixlaz »

jag har vart på bmw och pratat med dem.. jag behöver åtminståne ett nytt kylarlock för det jag har har jag demolerat. Jag fick tipset att ta bort givaren på toppen av termostathuset för att luften lättare skulle komma ut.

Har testat detta utan förbättring, ska lämna in bilen för felsökning på bmw nu i veckan.
Post Reply