Page 1 of 1
Sachs 765 på M10
Posted: 09 Apr 2006, 17:28
by Bimmerlars
Passer Sachs 765 trykkplata og 240mm sinterlammelen på en M10 hvis man montere dit et M30 svinghjul? har hørt trykkplata tar i sprengkåpan på girkassa
Posted: 09 Apr 2006, 17:39
by Bmwandreas
vet ingen som provat..
Posted: 09 Apr 2006, 21:16
by Bimmerlars
Noen som vet? Må ha litt ordentlig clutch på turbomotoren
Posted: 10 Apr 2006, 21:29
by Bimmerlars
robert wrote:vad har du då för turbomotor om du måste ha den plattan? 228mm svänghjul och 618 plattan med blackmagic eller sinter funkar kalas på orginal låda. 765 tryckplatta och 240mm svänghjul borde inte bygga mer utåt än 240mm svänghjul och m5 tryckplattan för den passar på 260 lådan iaf men orginal låda kan de bli tight....
men varför ska du köra orginal låda om du ska ha så mycket effekt att 215/228mm koppling inte räcker?
Jeg har ikke så mye effekt at jeg MÅ ha Sachs 765, men i og med at jeg selvfølgelig kommer til å trimme mer etterhvert tenkte jeg å kjøpe den "beste" clutchen med en gang. Finner ikke noe 228mm svinghjul som passer til M10:( Tar jeg det fra M20 passer vel ikke startkransen?
Regner med at 240mm clutch tar i sprängkåpan, men det går kanskje ann å slipe til så det passer?
Hvilke 228mm svinghjul passer evnt. da?
Posted: 10 Apr 2006, 22:36
by Bimmerlars
robert wrote:jag har 215mm svänghjul med saab900 turbo tryckplatta sen en 4 pucks sinter på de den ska väl hålla för 450nm om man schimsar in tryckplattan rätt. Kom ihåg att olika märken har olika mycket tryck på saab plattorna
saab900t, ape maxtryck 650kg
saab900t, luk maxtryck 700kg
saab900t, borg/beck maxtryck 740kg
228mm svänghjulen satt på en del 02or tror de var tii som hade 228mm? Så de finns som passar m10
Hvordan schimsar man en trykkplate?
Hva er disse betegnelsene: "ape", "luk", "borg/beck"?
Vet du hvordan tilgangen er på tii svinghjul?
Posted: 10 Apr 2006, 23:04
by stian329
Bimmerlars wrote:Hva er disse betegnelsene: "ape", "luk", "borg/beck"?
Det er produsenten..
Posted: 10 Apr 2006, 23:06
by Bimmerlars
stian329 wrote:Bimmerlars wrote:Hva er disse betegnelsene: "ape", "luk", "borg/beck"?
Det er produsenten..
Nei morn du
Flere bimmers folk her
Posted: 21 Apr 2006, 20:54
by marcus
jag åker med 240mm svänghjul med sachs 530nm platta på min M10:a, dock har jag växellåda från M30, dvs lite större sprängkåpa, kan nog bli tight annars...
Posted: 22 Apr 2006, 22:42
by Bimmerlars
marcus wrote:jag åker med 240mm svänghjul med sachs 530nm platta på min M10:a, dock har jag växellåda från M30, dvs lite större sprängkåpa, kan nog bli tight annars...
Hva måtte til for å få den girkassa til å passe? Er det E30 du kjører?
Posted: 02 May 2006, 22:30
by marcus
jag åkte med ett par olika svetsade orginalbakaxlar(de hade en tendens att ge upp rätt snabbt=)) kardanen jag använde var från E28 528, kommer nog att bli samma i år, dock annan låda och M5diff...
För att få plats med M30 lådan fick jag höja kardantunneln ca 5cm och bredda den en aning med släggan också...
Posted: 02 May 2006, 22:30
by marcus
jag åkte med ett par olika svetsade orginalbakaxlar(de hade en tendens att ge upp rätt snabbt=)) kardanen jag använde var från E28 528, kommer nog att bli samma i år, dock annan låda och M5diff...
För att få plats med M30 lådan fick jag höja kardantunneln ca 5cm och bredda den en aning med släggan också...
Posted: 02 May 2006, 23:48
by Mattias Sandgren
Marcus: Byter du till den mindre/gamla medbringaren på M5-diffen då? Det är ju 4-bultade medbringaren där bak mot diffen på E28 528-kardanen.
(jag har en M5-klump med mindre medbringaren, bytt av tidigare ägare, men behöver den nya medbringaren, som även finns på t.ex. E34 535, skicka PM om ni har)
Posted: 03 May 2006, 22:20
by marcus
Mattias, jag hade tänkt svarva om min M5 medbringare, men är ju enklast att vi byter med varandra!!
slå mig en signal på 070-316 96 63 mvh Marcus!!
Posted: 03 May 2006, 22:24
by marcus
robert: glömde svara på din fråga, jag behövde inte korta den, men däremot flytta mittlagrningen en bit, den kom från en 528 med 5-petad låda med fast sprängkåpa!