Page 1 of 1

ARP & stift ?

Posted: 09 Apr 2006, 16:43
by Chris
Tänkte bara höra om någon vet exakt hur många NM jag ska dra minna ARP toplocksbultar efter första varmkörningen ?? har även MLS 3.5mm packning på.

Sen undrar jag vilka stift jag ska köra me ??

Allt e på en M50B25 turbo motor.

Tacksam för snabbt svar

MVH CHRiS

Posted: 09 Apr 2006, 17:02
by Bmwandreas
Har du köpt MLS av oss så får du med papper med åtdragningsmoment.

Stift beror på vilka spolar du använder?

Posted: 09 Apr 2006, 17:06
by Chris
Bmwandreas wrote:Har du köpt MLS av oss så får du med papper med åtdragningsmoment.

Stift beror på vilka spolar du använder?


Jag köpte motorn klar och fick inte me några papper =(

hmm det sitter ju NIRA sprut på och det sitter 2st BOSH spolar me .. vet inte så mycke om de . .imed att allt satt där när jag köpte bilen.
Nu sitter där BMW NGK stift . .borde va orginal . men ska jag värkligen köra me dem ?

Hade varigt väldigt tacksam om någon kunde ge mig info hur mycke jag ska dra ARP bultarna.

Posted: 09 Apr 2006, 18:08
by Fido85
först är det väl 35nm och låt stå halv timme sedan 84 och varmkör och efter 94nm...om jag minns rätt? rätta mig om jag har fel nu

Posted: 09 Apr 2006, 18:36
by Bmwandreas
Då ska du ha BCP7ES.

Du ska efterdra 94nm.

Posted: 09 Apr 2006, 20:14
by Chris
Tack så jätte mycke !

Posted: 09 Apr 2006, 20:24
by johankihl
Man ska väl efterdra med 94nm om man inte använder ARP molyfettet som medföljer? Annars är det väl 84nm som gäller? Tror knappast att motoroljan letar sig in i gängan :=)

Posted: 09 Apr 2006, 20:56
by Bmwandreas
Man drar 94nm med MLS med moly fett.

Posted: 09 Apr 2006, 21:20
by fredrick
Så du vet så använde jag fettet som följde med, på bultarna!

Posted: 09 Apr 2006, 21:33
by Chris
fredrick wrote:Så du vet så använde jag fettet som följde med, på bultarna!


Ok .bra .. .ville bara påpeka att när vi starta motorn så pissa där olja från motorn och det vissa sig att du nog glömt ventilkåpaspackningen runt stifthålen :)

Skicka ett PM till dig för någon vecka sedan och fråga exakt vad du hade gjort vid motorn ?

Posted: 10 Apr 2006, 10:21
by salman
hur mycket törs man dra med vanliga 12.9!?

Posted: 10 Apr 2006, 15:28
by Chris
Hmm .. har nu fixat med några 3/8 hylser .. men hittar ingen som passar ju =( .. allså hur många kanter e det på bulten?? Hade en 3/8 12kanst hylsa men den gick inte på....

Vilken e det jag ska ha ??

Hylsa 3/8" lång tum 12-kant

Hylsa 3/8" utv.torx

Posted: 22 Apr 2006, 18:26
by bmw_pelle
Du ska ha en 12 kants 12mm hylsa och förmodligen med 3/8 fattning på hylsan för att komma åt!

Posted: 22 Apr 2006, 19:43
by johankihl
bmw_pelle wrote:Du ska ha en 12 kants 12mm hylsa och förmodligen med 3/8 fattning på hylsan för att komma åt!


Det stämmer. Würth säljer sådana.

Posted: 23 Apr 2006, 01:11
by bmw_pelle
Har just funderat lite på det, vilka som säljer 12mm med 3/8" fattning. Det kan inte vara många!

Btw så har jag dragit min topp idag med en 12mm 1/2" fatting för att inte kammarna satt på plats då givetvis. Men som sagt, för att efterdra toppen måste man ha med 3/8" fattning.