Page 1 of 2

E30 Touring M50 Turbo från Malmbäck

Posted: 03 Sep 2008, 15:04
by 325M50Turbo
Hej tänkte lägga upp en tråd om mitt E30 Touring bygge!

Det hela började med att jag höll på med Volvo....efter att det ena efter det andra gick sönder blev jag trött på det, så jag sålde av alltihop.

De andra som jag delade garage med körde ju Bmw och jag hade ju sett hur sjuka maskiner de hade byggt, så valet var enkelt.

Dagen efter att jag hade bestämt mig för att sälja var jag och en kompis (OCR Pettzon här på forumet) var nere i Smålandsstenar och hämtade en 325 E30 Touring-89, mycket nöjd med detta köp tills dan efter då en ventil ger sig på ettans cylinder vilket leder till generalras. SUCK.

Detta gjorde inte mig så mkt för jag skulle ju ändå köra med M50 men det blev lite mer jobb innan besiktning + att det var lite synd o skrota ut en sån motor.
Stoppade i en 320 motor så länge som får duga till besiktning.


Som det är nu väntar jag på att så besiktiga bilen så den rullar hela nästa sommar :)



Har även börjat inhandla lite grejjer till bilen.

Var uppe en sväng i Göteborg och köpte motor och zf låda av Pelko här på forumet.

Smidda stakar och kolvar, spridare, arp-bult till motorn på väg från USA, fixat genom Wuffee här på forumet. :D

Har även köpt:

K-sport ben

M3 bromsar fram+länkarmar+nav

Z3 bakvagn med tillhörande bromsar

Diff från M3

Wastegate

Dump



Tänkt motorsetup:

M50b25 block
Pyramidringar
Eagle 135mm smidda H-profil stakar
Wiseco smidda kolvar
PPFs turbo kammar
Racingkedjor PPF
Hårdare ventilfjädrar
Kkk k29 turbo
Hemmabyggt grenrör
Hks kopia dump och WG
1600cc spridare
Nuke fuelrail
Nira i3+

Har säkert missat nått men update kommer så fort det händer nått!


Här kommer en bild på bilen ska fixa lite mer bilder.


Image

Posted: 03 Sep 2008, 15:07
by pelko
Kul! Se till att bygga en dräparmaskin av gamla bettan :D

Mvh Mathias

Posted: 03 Sep 2008, 15:28
by SirSteve
Kul med lite projekt trådar från garaget, man kanske skulle lägga upp en själv snart :)

Posted: 03 Sep 2008, 15:28
by 325M50Turbo
Jo det ska jag försöka.....motorn var väldigt fin innuti fresten!

Posted: 03 Sep 2008, 15:28
by 325M50Turbo
jo det skulle du göra sirsteve....fegis :lol:

Posted: 03 Sep 2008, 16:54
by wuffee
Denna kommer bli hårig! Måste se till att få iväg ordern snart så brorsan å jag kan bygga våran riskokare ;)...

(sirsteve vågar inte pga all press som blir :P )

Mvh
Uffe

Posted: 03 Sep 2008, 20:36
by 325M50Turbo
Lägger upp lite fler bilder :D

Image


Image

M50 bottendelen

Image


Kolvar och stakar, till salu!

Image


ZF lådan

Image



Så här såg kolven ut på ettans cylinder efter raset.


Image

Posted: 24 Oct 2008, 20:35
by 325M50Turbo
En liten update nu då.

Har inte hänt så jätte mkt, har varit och besiktigat och fick tio tvåor (suck) oljeläckage motor o bromsrör o lite bussningar bla. Så nu ryker M3 framvagn och Z3 Bakvagn på istället +plastbussningar + stålomspunna slangar o nya bromsrör o motorn ska tätas.


Väntar fortfarande på kolvar och stakar från USA + pyramidringar från PPF, hoppas de kommer nästa vecka så man kan lämna in blocket på bearbetning, tänkte lämna det hos Skede Motorrenovering, har hört att han ska va bra.


Plockade även ur veven ur blocket idag och den såg fin ut.



Har ej tagit så mkt bilder men gör detta när bygget är mer "igång", ska försöka börja riva ner bakvagnen nästa vecka när jag har städat ur lite mer i garaget.

Posted: 16 Nov 2008, 20:15
by wuffee
ja-a du alex. Nu har du lite grejer i flisby att hämta :D...

Inte en dag för tidigt iof, men nu är de här och de ser väldigt bra ut :)..
Synd att inte sotningssatsen har kommit ännu, men de bör ju fan komma i veckan iaf!
Du får väl slänga med dig toppen i veckan om du kommer ut och hämtar prylarna så kanske jag kan börja greja lite :)

Image

Mvh
Uffe

Posted: 16 Nov 2008, 23:03
by 325M50Turbo
Ja det var väl i senaste laget men nu är de iaf här :P




Mjo ska nog lämna toppen hos Hedström när jag ändå lämnar blocket o de, så han får slipa in ventilerna...eller vill du porta i den först??? Du blir ju ändå min lilla portar o svetsar slav nu när du går hemma puff!. 8) :lol:


Kan vidare säga att jag har fått hem lite grejjer från PPF, racingkedjor, fuelrail,pyramidringar, grenrörs delar mm.....


Har även rivit ur baksäte o grejjer och påbörjat rivning av bakvagnen nu så bilder kommer inom kort. :lol:


Ledig hela kommande veckan så jag ska åka o lämna in topp, block, kolvar o pyramidringar på motor renoveringen tänkte ja, även riva bakvagn o göra iordning z3 bakvagnen för montering....



Kommer mer uppdate i veckan!

Posted: 16 Nov 2008, 23:14
by Resgard
man börjar nästan bli lite sugen på touring själv! ser så råa ut :D

Posted: 17 Nov 2008, 01:36
by 325M50Turbo
Jo de va det enda rätta o bygga på tycker jag! gillar inte e30 sedan så där jätte mkt...åker 525TDS touring till brukis, gillar BMW kombis :D

Posted: 17 Nov 2008, 12:33
by wuffee
jag vore tacksam om jag kunde få slipa toppen innan den åker till hedström... väldigt tacksam.. :)
Mvh
Uffe

Posted: 17 Nov 2008, 13:20
by Bäckis
wuffee wrote:ja-a du alex. Nu har du lite grejer i flisby att hämta :D...

Inte en dag för tidigt iof, men nu är de här och de ser väldigt bra ut :)..
Synd att inte sotningssatsen har kommit ännu, men de bör ju fan komma i veckan iaf!
Du får väl slänga med dig toppen i veckan om du kommer ut och hämtar prylarna så kanske jag kan börja greja lite :)

Image

Mvh
Uffe
Ska den gå som sugis med tanke på högkompskolvarna?

Posted: 17 Nov 2008, 15:56
by 325M50Turbo
Nä de ska den inte men blev skumt me kompet om man hade tagit andra kolvar....dessa var för 140mm stakar och jag kör med 135 mm stakar....fanns inga till 135 mm när jag beställde....har räknat lite på det och bör få ca 8,5 nånstans i komp.....va jag har fattat så är styrkan den samma i en högkompskolv som i en lågkompskolv?



Men då tar jag med toppen till dig först då uffe, kommer ut idag men har inte plockat ur ventilerna o tvättat den än så det får blir lite senare, eller vill du ha nått o göra?? :D

Posted: 17 Nov 2008, 16:04
by Bäckis
Högkompskolvar är oftast lättare och har tunnare kolvtak samt klenare kolvbultar.

De är ju inte tänkta att åkas med speciellt hög effekt och antagligen dimensionerade därefter.

Posted: 17 Nov 2008, 16:10
by 325M50Turbo
ok men jag får kolla på dom o se......va e de som ger sig på dom då? bulten och taket?