Page 1 of 2

Nemesis uppstart och testkörning på fredag 24/4

Posted: 02 Sep 2008, 21:54
by Nemesis_turbo
SÅ här blev summa sumarum av året som gått
m20 maskin rasade en ventiltalrik släppte och slog hål i kolven.
I Åkte m50b25 ej vanos
motorfästen e36
motorkuddar m535
bromsservo golf1
ZF låda/328 kardan.
Kylare från e30 diesel
m20b23 svänghjul
m20 start
ställbara gula koni runtom med 60/40 fjädrar

Denna gång skall allt dokumenteras steg för steg med bilder

Bilen 1990 års e30 320 touring tyskimport för snart tre år sedan nu. finns knappt någon rost.
Image
Image

Så ser det ut i bilen just nu
Image
Image

Så ser det ut i motorummet just nu
Image
Image

Inför nästa år satsas det på överladd
Haltech e6k sprut -köpt-
Garret gt40883 (specs på den kommer) -köpt-
Image
Image
Stort K&N filter -köpt-
Image
Image
Audi rs4 wg -köpt-
Hempulat grenrör av någon annan än mig -köpt-
Image
Image
Image
Image
4 puckad zinter med 618 platta -köpt-
dubbla walbro intank 255 pumpar -köpt-
Volvos gröna r-spridare 3.8bar=465cc -köpt-
Ställbar malpassi btr -köpt-
Gammal äkta hks återcirkulerande dump -köpt-
z3 diff med nya lameller utvxl 3,15 -på g, byter bort m535 diffen-
3" tjock kina IC med 3" anslutningar 600*300 cellpaket -köpt-
Image
Image
Sviktstålsaxlar och original knutar -köpt-
5 punkts bälten -beställt-
Weichersports bulbur -ska köpas-
Cobra monaco stolar -köpt-
Image
Image
EGT, bredbandslambda, och diverse andra mätare -ska köpas-
Golvmatta med ljudisolering ska ur ska bara vara tyg kvar på golvet, all ljudisolering på torpeden ska bort. all ljudsiolering i skuffen ska bort. ljudisolering bakom instrumentbräda ska bort.
Bättre bromsar -pagid racebelägg fixat, sedan ska det dit slitsade skivor och stålomspunna slangar-
Framdäck för banåka maxsport 185*55*15 asfalts rally slicks -köpt-
Delrinbussningar till fram/bakvagn -ska beställas-

Siktar på mellan 3-350 "driftsäkra" hästar på e85 inne på att handla lite större spridare ev.

kommer börja riva bilen i början av oktober. känns rätt bra att jag har typ allt hemma redan så det bara är att börja skruva och bygga avgasystem och tryckrör och koppla el och sedan hålla tummarna för att allt funkar. motornord kommer få sköta mappningen då dem ligger nära tillhands bara 7mil till dem

OBS detta är fortfarande ett snik/ekonomi projekt där budgeten hålls extremt låg. när bygget är klart kommer det komma fram en lista vad allt kostat innan det blev färdigt för att visa vad man kan göra med lite pengar om man letar rätt tillfällen att handla osv :twisted:

Posted: 24 Sep 2008, 22:19
by Nemesis_turbo
hänt en ny sak på väldigt lång tid nu, plockade ned diffen igår och en kompis garagepolare tog och brände ihop den. vad gjorde jag då? jo jag brände upp mina bakdäck idag =) imorn åker de på 15" plåtisar då det nu efter inhandlandet av vinterbil förmodligen är proppfullt i garaget med 15" däck fick med 3 uppsättningar sommardäck och en uppsättning med kassa vinterdäck så nu ska det ut och ritas massvis med långa böjda svarta streck överallt i byn. =)

åker juh dit en riktig diff i vinter och bilen ska bara gå någon vecka till eller tills diffen rasar för mig. ska se om jag kan få lite kamera assistans så ska vi filma mina lekar lite.

Posted: 08 Apr 2009, 18:35
by Nemesis_turbo
blev inte mycket byggt i vinter pga ekonomiskt kaos men lite händer det iaf. ny koppling 4 puckad sinter med 618 tryckplatta åker dit på fredag. golvmatta har plockats ur och överlycklig blev man då det inte fanns något att svetsa =). grenstuff belägg åker dit och r-däck åker på och en z3 diff ska monteras på och stålomspunna broms slangar men de blir sug maskin i år igen

Posted: 09 Apr 2009, 21:51
by Nemesis_turbo
rivit ur hela golvmattan ur bilen nu och allt ljuddämpnings material på golvet osv. imorgon åker motorn i igen med nya kopplingen på plats sachs 618 med 4p sinter och nya fästen till avgasystem ska tillverkas fronten plastat ihop efter olyckan ifjol klä om golvet med nya lättviks mattan och börja riva loss diffen och drivaxlar ja hela bakvagn

Posted: 10 Apr 2009, 08:52
by M635 forever
Då får du allt sätta lite fart....våren är ju här! :lol:

Posted: 10 Apr 2009, 11:14
by BRUZZE
ja öka lite=)... ser bra ut men en fråga, rs4 har väl ändå inte extern wastgate? inte på våran i allafall :D

Posted: 10 Apr 2009, 20:30
by Nemesis_turbo
herl vakvagn är nu nedplockad och isär skruvad, fasiken vad lätt allt gick, inget som bråkade utom ena silentblocket som bråkade 5 minuter sedan släppte det med =)

tempot är de inge fel på nu när motivationen är tillbaka men blir inge turbo i år.

skulle sätta i maskin idag igen men gick bet då vi hade fåt fel svänghjulsbultar ifrån bmw... suck.. aja men på tisdag hämtas det nya sedan ska rovan i igen

imorgon tänkte jag spendera dagen med lite småpyssel som att flytta över drivknutarna till mina nya sviktståls axlar och plasta ihop fronten igen dra om lite kabel och dona göra rent bromsoken och måla om dem och lägga i golvmattan som för övrigt är utmåttad och klargjord idag

bromsslangar ska jag se om jag inte kan få gjorda på tisdag blir alla sex och kopplings slangen med.

Posted: 11 Apr 2009, 11:43
by plato
BRUZZE wrote:ja öka lite=)... ser bra ut men en fråga, rs4 har väl ändå inte extern wastgate? inte på våran i allafall :D


ne de stämmer, på bilden är det iaf en s2/rs2 wg : )

Posted: 11 Apr 2009, 13:41
by Nemesis_turbo
okej jag som kom ihåg fel. sorry my bad

Posted: 13 Apr 2009, 19:16
by Nemesis_turbo
här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu, väntar hem nya bussningar delrin runt om borde komma i veckan och så har jag fått tag i stålomspunna bromslangar alla 6 här på hemmaplan och stålomspunnen kopplings slang så har jag tur får jag upp bakvagn i helgen och i med maskin med.


ursäkta om bild kvaliten är lite dålig men fotade med mobilen
hade lite att göra idag så målade broms oken
Image
maskin ur
Image
ja resten är bilder på golvmatta urplockad och ny testmonterad och hur tomt det ser ut bak nu
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 13 Apr 2009, 19:29
by banzai
Ser bra ut. Hoppas man får se den i sommar med :)

Posted: 13 Apr 2009, 19:32
by Nemesis_turbo
banzai wrote:Ser bra ut. Hoppas man får se den i sommar med :)


självklart. dock samma motoreffet som ifjol men förhoppningsvis stabilare väghållning tack vare alla nya delrin bussningar och bättre bromsar.

du är polare med marcus (som jobbar i söräng) du va?

Posted: 13 Apr 2009, 19:34
by banzai
192hk räcker en stund ändå, men den blir nog roligare att svänga med :)
Japp det är jag.

Posted: 13 Apr 2009, 19:38
by Nemesis_turbo
banzai wrote:192hk räcker en stund ändå, men den blir nog roligare att svänga med :)
Japp det är jag.


jo den lär juh bli roligare att svänga med. eller åka brett =) vilket är vad bilen byggs ör inte nå snabba tider på strippen eller så. du lär juh se den på söderhamns cruisingen iaf var där ifjol med

Posted: 13 Apr 2009, 19:40
by banzai
Nemesis_turbo wrote:
banzai wrote:192hk räcker en stund ändå, men den blir nog roligare att svänga med :)
Japp det är jag.


jo den lär juh bli roligare att svänga med. eller åka brett =) vilket är vad bilen byggs ör inte nå snabba tider på strippen eller så. du lär juh se den på söderhamns cruisingen iaf var där ifjol med


Åka brett är roligare än att åka fort rakt fram tycker jag med :)
Jag åker nog dit, men det var så tråkigt förra året när dom plockade folk som burnade... Fick ju en utskällning när jag försökte med morsans Voyager :lol:

Posted: 13 Apr 2009, 20:31
by Nemesis_turbo
jasså det var du det? hehe,, ja jag fick skäll jag med för en av mina repor

Posted: 13 Apr 2009, 20:38
by banzai
Hehe ja det var jag, dom var lite puppiga då vilket var synd..
Gävle cruising är den 9e maj, ska du inte sikta på att vara klar tills dess? :wink: