Page 1 of 2

E30 "Bigblock" turbo. Nye bilder.

Posted: 31 Aug 2008, 17:09
by rogern
Min bil: 89-320i som ble byggd med e23 732i motor forrige sommer. M30'en varte ikke lenge så ett 745i vrak har blitt kjøpt og bilen skal være kjørbar igjen våren 09.

Updaterad info:
M102 motor med original turbo/grenrør/sprut, større intercooler
Greddy b-spec 2 boost controller
3" hembyggd eksos
Kina 38mm wastegate
Clutch 6 puck sinter 465hk og 550 nm nånting ebay...
260 getrag
325e30/e23 ihopsvetsad mellomaksel
3,64 diff
325 bakstilling med m3e30 deler
E23 hydraulisk bromsservo
M3e36 foran ok/skiver IKKE MONTERT
e23 bak ok og e30m3 skiver
Apex 60-40 fjærer
OZ mito 8-10,5x17 215-40 og 245-35
M-tech 2 paket
Dtm-speil
M-tech 2 interiør




Gammle bilder
Image

Image

Image
Image


m30'en fikk et kort liv i e30'en..
Image
Image
Image
Image




Planene er:

Motor: m102 helt original med større intercooler og wastegaten skal bygges om til justerbar og justerbar BTR.

Gir: 260 getrag fra 1986-732i. Tryckplata från ppf (skal kjøpes) og original lamell.

Mellomaksel: kortad 325i ihoppsvetsad med 732i frammre del.

Image


Bakstilling: 325i med 3,46 lammelldiff. (Vet ikke hvilken bil diffen kommer fra)

5-bolts understell från e30m3 bak og e36 forran.

Apex 60-40 senking

Bromsar: e23 732i bak. e36 318is forran, (e36m3 står på ønsklistan)

Felger: 8 og 10,5 x17" oz mito
Image

745 motorn
Image

320i vs 3,46 diff
Image

Powerflex i bakstilling ble montert da jeg byttet til skivebrems.

Image

Image

Så nå i sommer ble bilen dratt inn for en oppgradering

nedplokket
Image

Nye frammskjermer montert og tillpasses og for valsing før lakkering
Image

Valsa bare inn kanten
Image
Image

e36 318is fjærbein og bremser
Image

Montert med e30 fjær og topplager
Image

Mangler e36 3,2 bærarmer og exentriska foringer, men det kommer når konton tillater det..
Image

325i bremser
Image
tommt
Image

M3e30 deler
Image

mito montert. Må valse litt
Image

Valset
Image
Image

Katten sjekket om det var plass :lol:
Image

Dette blir tyskstuk deluxe for den som likar det.

Posted: 31 Aug 2008, 20:22
by Storås
Jag tror det har hänt nåt med den där kolven :lol:

Mvh

Posted: 31 Aug 2008, 20:43
by Strandholm
helt rätt fälgval. :]
Vad är det för ET på dom? sticker ju ut en bit! :D
Är dom max inskjutna i hjulhuset eller hade det gått att få dom längre in?

Posted: 31 Aug 2008, 21:34
by rogern
Felgene fram har et37, de bak har et12. Har ca 1cm frigang mot demperen, kansje noen mm til.

Har tenkt på å dreie av felgene eller bremseskivene men godstykkelsen på felgene er 8mm, samme på skivene. kan vell ikke dreie av så mye da?

Posted: 25 Sep 2008, 21:05
by rogern
E23 735i callipter
Image

Kappet ut reservehjulbrønn
Image
Image

3mm alu dørkplate.
Image

Sveiset igjen det originale eksoshullet. Skal ha 4stk 2,5" slutrør
(e46m3 kopi)
Image

Har byggd tårnstag bak
Image
Image
Image

Posted: 25 Sep 2008, 21:10
by Niiko
helballt det här alltså! :)

Posted: 25 Sep 2008, 21:58
by M3-emil
Har du gjort skjermvalsern selv, eller kjöpt den? Hvor store felger får du plass med hvis du valser maks? Har tenkt til å gjöre det samme

Posted: 27 Sep 2008, 01:01
by rogern
M3-emil wrote:Har du gjort skjermvalsern selv, eller kjöpt den? Hvor store felger får du plass med hvis du valser maks? Har tenkt til å gjöre det samme


Skjermvalsen er hjemmebygd ja. Hvor store felger det er plass til vet ikke jeg. Min stikker jo ut en god del, men det går med bumpstopp.

Med rett innpress går det vertfall med 10" breie felger bak. mange som kjører med det.

Posted: 14 Nov 2008, 15:43
by rogern
Dtm-kopier (billige, mye sparkling)
Image

Kortet og ombygd e36 m-tech diffuser med 2 utblås
Image

Intercooler 460x300x76mm
Image
Image

I desember skal motor prøvemonteres :)

Posted: 12 Dec 2008, 11:03
by rogern
Da har jeg fått gjort litt igjen.

Flyttet spjeldet.
Image

Image
745'en er kommet i hus for demontering.
Image

Bilen har stått ute i 3 år og var full av løv, men starter og går.
Image

Image

En kompis er ivrig :wink:
Image

Motor ute.
Image

Image

Kammen ser bra ut og vipparmene er fra 1996 så toppen har sikkert vært overhalt på slutten av 90-tallet :D
Image

Image

Getrag 260 fra e23 og e34 m30 bunpanne og oljepumpe
Image

Den til venstre ble kortet og brukt på m30b32'en ifjord, men den tok i hardy koblingen når bilen var i revers... Den har også blitt bøyd :shock:
Den til høyre er en original e30 260 som skal kortes.
Image

Kortet
Image

Er 10 minusgrader her nå og parafinvarmeren min greier bare å holde garasjen på 0 grader så er litt kaldt å skru.. Soffaen er mer fristende :lol:

Posted: 12 Dec 2008, 11:38
by robbz
härligt projekt och härlig motor!

/mvh

Posted: 12 Dec 2008, 13:18
by BRUZZE
vilka bak skivor använder du och passar E23 735i oken bolt on eller?

Posted: 12 Dec 2008, 13:35
by rogern
robbz wrote:härligt projekt och härlig motor!

/mvh


Takk for det :D

BRUZZE wrote:vilka bak skivor använder du och passar E23 735i oken bolt on eller?


Skivene er e30m3. Oken er ikke bolt on nei. Man må borre og gjenge opp nye hull til innfestningen og lage en brakett på 9mm så de bygges ut til skiven.

Her er en bild. jeg har bare brukt 2 muttrer til å bygge ut med, men skal lage braketter i stål.
Image

Posted: 01 Feb 2009, 13:39
by rogern
E36 m3 3,2 bærearm med exentrisk foring.
Image

Image

Da står hjulet i riktig posisjon.
Image

Motorfestet ved turbo.
Image
Image

Image

Image
Image

M-tech 2 paket.

Image

Image

Det blir ikke e46 m3 kopi på bakpotten da jeg ikke vill kutte i original m-plast

e36 320i strømkabel for å få batteriet bak.
Image

Image

Har også skaffet banefelger. 8.5x18 2-delte Rh (ac-schnitzer kopi)

Image

Image

Image

Driver nå å bytter taktrekk til sort. Må man virkelig ta ut alle rutene for å bytte???

Posted: 05 Feb 2009, 11:13
by rogern
Har lagt litt rør.
Image

Image

Image

12" el-vifte

Image

Posted: 06 Feb 2009, 13:24
by Turboá
Image
Image

Posted: 13 Feb 2009, 18:08
by rogern
Någon som har ett tips på btr til min m102 motor? Som kan mer eller mindra væra bolt on.

Og hva gjør jeg med den originale?

Har walbro 255 in tank pumpe,originalt innsug og dyser, original turbo, litt større intercooler, 38mm wastegate, greddy el. boost controller

Har og hørt att det er 2 typer: progressiv og linjær? Hva er forskjellen?

350hk i motorn rekker for meg.

Mitt første turbobygg så all hjelp mottas med takk :wink: