Page 1 of 2
Topp-packning
Posted: 07 Apr 2006, 22:27
by markus
Finns det skärrings-pakningar till m20b20 eller andra bmw motorer ? eller finns det andra förstärkta packningar att få tag på ? vart ?
Posted: 07 Apr 2006, 22:28
by Per Eriksson
Stållamellpackningar har ppf.
Oringat + originalpackning är ett annat sätt.
Posted: 08 Apr 2006, 11:14
by markus
Jag hadde mer tanken på någon billigare packning för snik trimning så jag kan ladda lite mer utan att blåsa packningen... har hört att Elring har skärrings-packningar stämer det ?
Posted: 08 Apr 2006, 11:20
by Strandholm
Kostar väll inte många kronor att oringa ?
Posted: 08 Apr 2006, 11:22
by markus
Nä men jobbigare än att bara byta packning

någon som vet om packningar ?
Posted: 08 Apr 2006, 11:25
by Strandholm
markus wrote:Nä men jobbigare än att bara byta packning

någon som vet om packningar ?
Vad är det jobbiga? Du bogserar bilen dit. öppnar huven och låter motorfirman göra sin magi sedan smackar du bara ihop skiten och så håller det väldigt bra :>
Posted: 08 Apr 2006, 11:30
by markus
Kanske du har rätt i men hur mycket som exempel skulle en m20b20 klara i ladd med o-ringning och original komp jämfört med original.. dom ryker ju vid typ 0,8 med original om det inte spikar då håler dom ju inte länge ?
Posted: 08 Apr 2006, 11:34
by Strandholm
När du ändå har toppen lös så kan du ju gröpa ur förbränningsrummen och därmed få lite lägre komp.
Det andra har jag inget svar på då jag aldrig har prövat.
Posted: 08 Apr 2006, 11:37
by markus
Jo jag hadde la tängt massera toppen lite men som exempel tängte jag bara höra skillnaden...
Posted: 08 Apr 2006, 12:05
by markus
Vet någon om hur mycket mer packningen klarar med o-ringning jämfört med original ?
Posted: 08 Apr 2006, 12:08
by BRUZZE
kan man o-ringa utan att ta ut motorn el?
såfall så kanske det är bättre allternativ än 3 mm mls el?
om ja får låna tråden lite=)
Posted: 08 Apr 2006, 12:35
by Strandholm
BRUZZE wrote:kan man o-ringa utan att ta ut motorn el?
såfall så kanske det är bättre allternativ än 3 mm mls el?
om ja får låna tråden lite=)
Så vitt jag vet så borde det väll gå?
Någon som tycker något annat får gladeligen utrycka sig om saken!
Posted: 08 Apr 2006, 12:54
by markus
Det var det jag tängte på det blir ju mycket billigare... så jag undrar samma sak =)
Posted: 08 Apr 2006, 13:26
by Bmwandreas
Det går att köra 350hk med orig packning utan oringat.
Det är spikningar som förstör orig packningar.
Posted: 08 Apr 2006, 14:17
by markus
Bmwandreas wrote:Det går att köra 350hk med orig packning utan oringat.
Det är spikningar som förstör orig packningar.
Så om jag kör med e85 och ändrad tändning så borde jag kunna köra med 1 bar och kanske lite till på en m20 b20 ?
Posted: 08 Apr 2006, 14:50
by Strandholm
Bmwandreas wrote:Det går att köra 350hk med orig packning utan oringat.
Det är spikningar som förstör orig packningar.
Hur mkt ladd håller min motor för gissar du på?
"Safe" och "semi safe"
oringad originalpackning, 2,7liters, alla packningar, lager och packboxar i bottendelen bytta. Svetsad topp.
Är mest orolig för kolvarna(?)
Posted: 10 Apr 2006, 16:15
by markus
Någon som vet hur mycket ladd m20b20 topp-packningen håller för utan spikningar.. ? Någon som vet om någon firma i närheten av motala som kan o-ringa och ev andra fräs och svarv-jobb ?