Page 1 of 22

TMR16vturbo - Hisingejunior

Posted: 14 Aug 2008, 23:05
by Storås
B230FT block borrat och toppdäckat
PPF CP kolvar
SPM stakar



16V topp
Mirafrästa ventilsäten & inslipade ventiler
PPF Ventilfjädrar
PPF Z17 Kammar
PPF/Nuke ställbara kamdrev

Autronic SM4 motorstyrning
VAG-Spolar

Aeromotive eliminator pump
Aeromotive filter
Aeromotive regulator
V70R tankpump
Catchtank
Eget plenuminsug med trattar
PPF/Nuke Fuelrail
1600cc spridare
E85
AN10 matning och retur

Precision SC6262
Stort 4" K&N filter
60mm tryckrör
Dubbla PPF intercooler cellpaket med egna gavlar
PPF 50mm Dump

Eget grenrör i svartstål 48.3
Precision 46mm Wastegate
3.5" Rostfri downpipe,
3" avgas med en Appledämpare

V70 kylare med egna aluminiumgavlar
Spal 382mm fläkt
Setrab 19-raders oljekylare
Oljefilterförflyttare

Wilwood Superlite 4-kolvsok fram
314mm Audi S4 skivor fram
Original bak med slitsade skivor
Svetsdiffad bakaxel
Bilsteindämpare runt om
Kapade sänkfjädrar
M3/328 E36 ZF låda
Plant svänghjul
Sachs 618 tryckplatta
4-Puckad sinterlamell

Optima Red-Top batteri i skuffen

Dotz Roadster Black 8x17" fälgar
Dunlop Direzza D1 215/45 däck fram
Kinadäck bak

Image

Image

Image

Image

Image



Sådär ja, vart lite bilder iaf..

Mvh Matte !

Posted: 14 Aug 2008, 23:24
by pelko
Sleaäper... :D

Men org stakarna hänger la inte med långt?

Mvh Mathias

Posted: 14 Aug 2008, 23:26
by Storås
pelko wrote:Sleaäper... :D

Men org stakarna hänger la inte med långt?

Mvh Mathias


Det visar sig om det blir titthål.. nej då, dom håller skapligt bra, hade fan inte råd med smidd underdel iår, har ju köpt allt annat och är uppe i lite pengar.
Det är ju laddtryck som dödar underdelen, så det får bli en fegis-bromsning med den här setupen..

Posted: 15 Aug 2008, 01:01
by micke999
kul med en volvo min farbror har pratat om ditt bygge(swedol billy) synd att du inte satsat på stakar bara men annars jävligt coolt bygge och fin bil förväntar mig ett race!!kan fixa väldigt bra pris på stakar!!

Posted: 15 Aug 2008, 13:58
by Storås
micke999 wrote:kul med en volvo min farbror har pratat om ditt bygge(swedol billy) synd att du inte satsat på stakar bara men annars jävligt coolt bygge och fin bil förväntar mig ett race!!kan fixa väldigt bra pris på stakar!!


Ok, jo han har nämt dig någon gång när vi har pratat..

Ang. det är racet du vill ha så hoppas jag att du inte menar 402meter rakt fram, för det intresserar mig inte :lol:

Stakar och kolvar köper jag till nästa säsong, lutar åt JE kolvar och Carillo stakar.. Vad är det för stakar du kan fixa till bra pris annars ?

Mvh

Posted: 15 Aug 2008, 14:59
by Bäckis
Du har ju så lite turbo att jag tror original botten håller.

Blir nog kul att sladda med iaf....

Posted: 15 Aug 2008, 15:28
by talibaneN
skulle inte våga mer än 250-300 på org stakar, sen blir det nog titthål.

Posted: 15 Aug 2008, 16:20
by wuffee
250kusar åker ju en del rallyåker med org. stakarna, iaf runt där.. å de håller ju, å varvar man inte förjävla stenhårt å har org. bottendelen balancerad så tror jag nog tusan de håller till över 300..

Mvh
Uffe

Posted: 15 Aug 2008, 18:54
by micke999
Storås wrote:
micke999 wrote:kul med en volvo min farbror har pratat om ditt bygge(swedol billy) synd att du inte satsat på stakar bara men annars jävligt coolt bygge och fin bil förväntar mig ett race!!kan fixa väldigt bra pris på stakar!!


Ok, jo han har nämt dig någon gång när vi har pratat..

Ang. det är racet du vill ha så hoppas jag att du inte menar 402meter rakt fram, för det intresserar mig inte :lol:

Stakar och kolvar köper jag till nästa säsong, lutar åt JE kolvar och Carillo stakar.. Vad är det för stakar du kan fixa till bra pris annars ?

Mvh



jämnföra kukstorlek kan man göra på annat sett än strippen klart de ska va kurvigt!!!

Posted: 15 Aug 2008, 18:55
by micke999
talibaneN wrote:skulle inte våga mer än 250-300 på org stakar, sen blir det nog titthål.


kul å veta mina har iallafall inte tittat ut och vet flera som kört med mer effekt på orginal så länge man har koll på mappningen så håller de ör mer än man tror!!

Posted: 15 Aug 2008, 19:08
by Gunnar
finns dom som åker med ca500-600hk med std volvo stakar.... -så det går nog bra för dig.

Posted: 15 Aug 2008, 22:01
by mike_
ha ha volvo......skäms!!

Posted: 15 Aug 2008, 22:17
by sjöbba
Gunnar wrote:finns dom som åker med ca500-600hk med std volvo stakar.... -så det går nog bra för dig.


det finns nog ingen som åker med standard FT stakar o så mycket mos

däremot dom så kallade M stakarna som sitter i b23 b21 maskinerna dom håller lite mer...

Posted: 15 Aug 2008, 22:28
by peppe
Kul med 16v, inte alls dumma maskiner.

Att stakarna går sönder är nog till 90% oftast p.g.a. handhavande fel eller att något byggt en astronomisk vridbomb och agerat laddtryck konsult före han tänkt igenom det hela eller utan att ha riktig koll samt en bra tuner.

Men har man en fint system, laddtryckstyrning så man kan smyga på mer ladd efter vrid peaken så lär man nog kunna plocka rätt okej med effekt.

Som exempel: För ett par år sedan så var det ju omöjligt att sätta en turbo på en M20 och få 400hk, se vart många har varit och nosat idag.

PS: Med det sagt så menar jag ju absolut inte att FT stakarna är kingen i ringen.

Posted: 15 Aug 2008, 23:04
by Drullen
http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q
Kunde inte låta bli att lägga upp denna film när ni snackar om 16v turbo maskiner..

http://www.youtube.com/watch?v=BgLQJJKQCAg
Annan 16v turbo motor i b ascona fast mycket vassare, Samma kille som kör i båda filmerna..

Posted: 16 Aug 2008, 00:14
by göte
Förstår inte redigt hur du kan lägga sjö vis med pengar på An kopplingar och massa annat lull lull och skita i ett par rediga sål stakar som inte kostar mycket kronor i samaghanget :? Äre du ute efter effekt eller show kanske är frågan?

Posted: 16 Aug 2008, 00:53
by Storås
göte wrote:Förstår inte redigt hur du kan lägga sjö vis med pengar på An kopplingar och massa annat lull lull och skita i ett par rediga sål stakar som inte kostar mycket kronor i samaghanget :? Äre du ute efter effekt eller show kanske är frågan?


Har köpt det mesta från USA, och där är AN-kopplingar billigt så varför inte ?? En anledning till att kolvar och stakar inte skaffats än är att jag vill ha bra grejer och inte några krokiga kina h-profilare. Den andra anledningen är att jag och en kompis ska köpa ihop, alltså 8 kolvar, 8 stakar och får då skitbra pris från USA.. Bilen ska det defenitivt inte ställas ut eller flashas med, men det är ju alltid kul att ha fina saker istället för att använda trädgårdsslang och 4st halvbra pumpar t.ex.

Mvh