Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.
Posted: 14 Aug 2008, 21:05
Med världens huvudvärk kom jag nyss hem med en BMW 325 E30 IM -1990.
Bilen kom ut på Blocket för en väldigt billig slant igår och då jag såg annonsen en timma efter att den kom ut så ingåg jag att det gäller att ligga i om jag ska köpa den. Efter många telefonsamtal och dylikt så fick jag köpa bilen. Killen som sålde den hade ett heltidsjobb att bara svara i telefon från alla intresserade, så jag är lycklig som fick den.
Mitt förra projekt var en BMW 320 E30 -89 som gick med M50B25 motor och VEMS motorstyrning. Man blev lite trött på E30 då man hade varit på och skruvat på verkligen allt, och jag bestämde mig för att inte köpa en E30 igen, eller BMW alls. Jag var inne lite på Volvo men det slutade som sagt med en E30 igen, dock är det inget jag ångrar.
Bilen i fråga är en 325iM från fabrik, årsmodell 1990 som sagt. Den har i sitt förra liv använts som busbil och saknar i dagsläget golvmatta och lite övrig inredning så som hatthylla. Denna var även utrustad med en del rost. Utöver all rost så känns den relativt fin i chassit för sina 24.000 mil, den har skinnstolar fram och tygbaksäte, svart innertak i bra skick och elektrisk taklucka.
Planen med bilen är att slita av alla dörrar, sidokjolar, fronten, baken och huven. Sedan börja kolla hur allvarligt det är med rost. Jag vill väldigt gärna renovera hela bilen till nyskick, då ska det vara 100% rostfritt med ny lack. Om bilen inte är helt slut och kexig överallt så ska den rostlagas och få ny lack. Är karossen helt slut så blir det en ny två dörrars kaross, då flyttar jag över motor, låda, bakaxel, M-paketet och dylikt.
Men målet är som sagt att renovera den och ge den ett nytt liv, det är trots en iM från fabrik
Planerna i dagsläget ser ungefär ut som nedan:
* Rostlaga hela bilen.
* Komplettera inredningen så den blir komplett.
* Ta ur motor och växellåda och renovera.
* Byta samtliga bromsdetaljer, dvs. bromsrör, ok, klossar, skivor och slangar.
* Byta samtliga bussningar.
* Byta stötdämpare och fjädrar.
* Ny lack.
Jag vill att bilen ska se riktigt bra ut, om jag blir klar med allt i god tid samt har ekonomi så blir det även följande i vinter:
* Svetsad topp.
* O-ringat block.
* E85 och turbo.
* VEMS motorstyrsystem.
Sedan all omkringutrustning som koppling, bränslepump, spridare och skit.
Om det inte blir turbo till nästa sommar så blir det till året därpå, då på en i stort sett ny bil i och med renoveringen.
Det ska bli kul att göra annat än vad jag gjorde mot den förra E30n, nu blir det mer renovering än modifiering.
Jag har kollat på bilen ca 30 min så jag vet inte så mycket mer om bilen än vad jag har skrivit. Jag kommer komplettera infon och visa bilens riktiga skick imorgon med bilder.
Hoppas detta blir en någorlunda rolig tråd att följa.
Mvh Mathias
Bilen kom ut på Blocket för en väldigt billig slant igår och då jag såg annonsen en timma efter att den kom ut så ingåg jag att det gäller att ligga i om jag ska köpa den. Efter många telefonsamtal och dylikt så fick jag köpa bilen. Killen som sålde den hade ett heltidsjobb att bara svara i telefon från alla intresserade, så jag är lycklig som fick den.
Mitt förra projekt var en BMW 320 E30 -89 som gick med M50B25 motor och VEMS motorstyrning. Man blev lite trött på E30 då man hade varit på och skruvat på verkligen allt, och jag bestämde mig för att inte köpa en E30 igen, eller BMW alls. Jag var inne lite på Volvo men det slutade som sagt med en E30 igen, dock är det inget jag ångrar.
Bilen i fråga är en 325iM från fabrik, årsmodell 1990 som sagt. Den har i sitt förra liv använts som busbil och saknar i dagsläget golvmatta och lite övrig inredning så som hatthylla. Denna var även utrustad med en del rost. Utöver all rost så känns den relativt fin i chassit för sina 24.000 mil, den har skinnstolar fram och tygbaksäte, svart innertak i bra skick och elektrisk taklucka.
Planen med bilen är att slita av alla dörrar, sidokjolar, fronten, baken och huven. Sedan börja kolla hur allvarligt det är med rost. Jag vill väldigt gärna renovera hela bilen till nyskick, då ska det vara 100% rostfritt med ny lack. Om bilen inte är helt slut och kexig överallt så ska den rostlagas och få ny lack. Är karossen helt slut så blir det en ny två dörrars kaross, då flyttar jag över motor, låda, bakaxel, M-paketet och dylikt.
Men målet är som sagt att renovera den och ge den ett nytt liv, det är trots en iM från fabrik
Planerna i dagsläget ser ungefär ut som nedan:
* Rostlaga hela bilen.
* Komplettera inredningen så den blir komplett.
* Ta ur motor och växellåda och renovera.
* Byta samtliga bromsdetaljer, dvs. bromsrör, ok, klossar, skivor och slangar.
* Byta samtliga bussningar.
* Byta stötdämpare och fjädrar.
* Ny lack.
Jag vill att bilen ska se riktigt bra ut, om jag blir klar med allt i god tid samt har ekonomi så blir det även följande i vinter:
* Svetsad topp.
* O-ringat block.
* E85 och turbo.
* VEMS motorstyrsystem.
Sedan all omkringutrustning som koppling, bränslepump, spridare och skit.
Om det inte blir turbo till nästa sommar så blir det till året därpå, då på en i stort sett ny bil i och med renoveringen.
Det ska bli kul att göra annat än vad jag gjorde mot den förra E30n, nu blir det mer renovering än modifiering.
Jag har kollat på bilen ca 30 min så jag vet inte så mycket mer om bilen än vad jag har skrivit. Jag kommer komplettera infon och visa bilens riktiga skick imorgon med bilder.
Hoppas detta blir en någorlunda rolig tråd att följa.
Mvh Mathias