Page 1 of 1

Hjelp!!! S50B32 i e30

Posted: 02 Aug 2008, 00:01
by pmg
Hvilket oljtråg må jag anvenda för at få motorn til at passa nedi? med orginal tråget stå tar den tag i stabilisator staget och traversen.

Nogon som vet?

Posted: 02 Aug 2008, 05:33
by Bonje
Du ska ha ett tråg från en M50 som har setat i E34. Dom har sumpen i framkant på motorn. Då passar det!

Posted: 03 Aug 2008, 21:03
by pmg
tack :)

neste spm,
Finnes det motorfester som passer å bruke / gå ut i fra eller er det å lage egene som gjelder?

Posted: 05 Aug 2008, 19:23
by Dofilus
org motorfästen med 535 kuddar så blir det rätt

Posted: 06 Aug 2008, 15:52
by pmg
tror jeg trenger litt mer hjelp! er det motorfester til 3.2 liter motoren? eller til bilen ? (S14)

Posted: 06 Aug 2008, 21:52
by Dofilus
s50 motorfästen med 535 kuddar

Posted: 14 Sep 2008, 19:49
by pmg
har fått tag på et oljtråg från en e34 525 men den passaar inte. :( hvem motor er det som den passar i från?

Posted: 14 Sep 2008, 20:10
by Strandholm
pmg wrote:har fått tag på et oljtråg från en e34 525 men den passaar inte. :( hvem motor er det som den passar i från?


Vilken årsmodell på e34? Är det M50 oljetråg och inte ett m20 oljetråg du köpt?

Hur funkar det med S50 och m20lutning egentligen, blir det helt kokko vid växellänkaget?
Växellådsbalken bryr jag mig inte om utifallatt den passar eller ej utan är mest ute efter att få så mycket plats för bromsservot som möjligt.

Och måste man verkligen ta kuddarna ifrån 535? Tycker det borde passa ifrån alla e28 med m30 eller har jag fel?

Posted: 16 Sep 2008, 15:26
by Joachim
Amplify wrote:
pmg wrote: köpt?

Hur funkar det med S50 och m20lutning egentligen, blir det helt kokko vid växellänkaget?
Växellådsbalken bryr jag mig inte om utifallatt den passar eller ej utan är mest ute efter att få så mycket plats för bromsservot som möjligt.

Och måste man verkligen ta kuddarna ifrån 535? Tycker det borde passa ifrån alla e28 med m30 eller har jag fel?


Ska du ha m20 lutning kan du använda tds-vxl.låda. Räcker väl at kuddarna är till e28 med m30 skulle jag tro. Sålänge dom är exentriska så är det iallafall dom riktiga!

Posted: 16 Sep 2008, 16:02
by thoern
funkar med orginal kuddarna från 525 E34 också, enda som skiljer är 4mm i höjd.

Bara flytta ut dom i dom avlånga hålen på e30 framvagnen och på med E36 M50 el S50 motorfästen och doppa ner spisen.

Och när du ändå tar tråg och kuddar från 525:an se till att sno med zf lådan också så har du rätt låda med rätt lut som passar överallt.

Kan även låna växellänkaget från en E36 325 som du snor motorfästena från så har du rätt längd på det också.

Enda som saknas nu är en 328 kardan och du kan få skiten att rulla :wink:

Posted: 16 Sep 2008, 19:35
by Strandholm
Har växellådan tillhörande s50´n också (5petad) så förmodar att den är fin att använda vid m20lutning?

Får se själv helt enkelt för modar jag, får mitt m50 tråg nästa vecka.

Posted: 16 Sep 2008, 19:47
by Markus F
Just S50B32 har väl dubbla pickuper till oljan? Blir ju lite annorlunda.
Måste ju kapas och svetsas och grejas med om M50 E34 tråg ska passa.
Enklast blir väl att byta till en vanlig oljepump, men jag vet inte om den passar blocket.

Posted: 16 Sep 2008, 19:51
by Strandholm
good thinking markus, tänkte inte på att trådskaparen syftade på 3.2´an.
Personligen så använder jag 3.0

Posted: 16 Sep 2008, 20:41
by thoern
Amplify wrote:Har växellådan tillhörande s50´n också (5petad) så förmodar att den är fin att använda vid m20lutning?

Får se själv helt enkelt för modar jag, får mitt m50 tråg nästa vecka.


S50 har väl samma lutning som M50 inte M20?

Isåfall blir det bättre att köra den lådan och M50 lutet, mer plats för insug och lite sämre för turbo om det ska köras med det.

Du får M50 lut med E36 325 motorfästen och E34 525 kuddar, precis som jag skrev ovan.

525 tråget hamnar mycket bättre med den lutningen också, slipper du kapa och svetsa i det.

Posted: 16 Sep 2008, 20:45
by Strandholm
thoern wrote:
Amplify wrote:Har växellådan tillhörande s50´n också (5petad) så förmodar att den är fin att använda vid m20lutning?

Får se själv helt enkelt för modar jag, får mitt m50 tråg nästa vecka.


S50 har väl samma lutning som M50 inte M20?

Isåfall blir det bättre att köra den lådan och M50 lutet, mer plats för insug och lite sämre för turbo om det ska köras med det.

Du får M50 lut med E36 325 motorfästen och E34 525 kuddar, precis som jag skrev ovan.

525 tråget hamnar mycket bättre med den lutningen också, slipper du kapa och svetsa i det.


hmm okej. Hade fått för mig att m20lut gav mer plats åt insugssidan, skall nämligen köra sugmotor så vill ha plats för bromsservo.

jaja får se hur jag löser det, kanske blir något mellanting. :]

Posted: 16 Sep 2008, 20:55
by thoern
Amplify wrote:
thoern wrote:
Amplify wrote:Har växellådan tillhörande s50´n också (5petad) så förmodar att den är fin att använda vid m20lutning?

Får se själv helt enkelt för modar jag, får mitt m50 tråg nästa vecka.


S50 har väl samma lutning som M50 inte M20?

Isåfall blir det bättre att köra den lådan och M50 lutet, mer plats för insug och lite sämre för turbo om det ska köras med det.

Du får M50 lut med E36 325 motorfästen och E34 525 kuddar, precis som jag skrev ovan.

525 tråget hamnar mycket bättre med den lutningen också, slipper du kapa och svetsa i det.


hmm okej. Hade fått för mig att m20lut gav mer plats åt insugssidan, skall nämligen köra sugmotor så vill ha plats för bromsservo.

jaja får se hur jag löser det, kanske blir något mellanting. :]


Jag provade först M20 lut på min M50 i E30in och det blev gott om plats på avgassidan men inte en chans att få ner orginal insug, kör med M50 lut ni och då gick nästan orginal insug ner, fattades under 1cm mot servot.

Bytte servo och nu sitter orginal insug på :)

Posted: 01 Oct 2008, 16:36
by Strandholm
någon som vet vart man kan köpa motorkuddar för S50/M50 i e30 i något trevligare material än gummi? :]


Edit:

Svarar på min egna fråga!
Ireland Engineering säljer fina i plast!
http://www.iemotorsport.com/