Larmproblem e36, nån som har tips/råd?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
xelerator

Larmproblem e36, nån som har tips/råd?

Post by xelerator »

Skrev på AP och tänkte att jag skulle kunna få hjälp där, men icke (ovanligt :roll: ), så jag prövar min lycka här istället :wink:..

Hur som helst..

Har fått problem med centrallåset/larmet på min e36 328 coupé, och skulle behöva lite hjälp med att få igång det igen ;).

Började på detta vis.

Till en början vart det lite kinkigt att larma/larma av med nyckel vilket även gällde centrallåset..

En dag slutade det helt att fungera, jag bytte batterier, passade även på att byta reservnyckelns batterier samtidigt.
Fungerade inte, jaha tänkte jag. Kanske behövs en initiering av nyckeln. Väntade nån timme, sedan testade jag igen innan initiering så funka allt prima med båda nycklarna.

Funkade perfekt i kanske 2 månader, sen vart det samma problem igen med larmning/avlarming.
La bara av en dag, tänkte att batterierna skulle ha lagt av igen. Dock konstigt att dem bara skulle hålla under så kort tid..

Då jag inte hade nån möjlighet att köpa nya batterier på en gång mitt ute i ingenstans fick jag helt enkelt låsa upp manuellt med tjutande larm som följd. Startade bilen och larmet stängdes av som det ska göra.

Några dagar senare byttes batterier igen, men nu fungerade det inte. försökte initiera enligt instruktionsboken men hände ingenting.
Funkar alltså inte att använda nyckeln överhuvudtaget, får låsa upp manuellt, dock bör tilläggas att c-låset funkar perfekt när man använder nyckeln manuellt att låsa/låsa upp.

Lite nödvändig info: original bmw larm, svensksåld, 328ic -96

Initierade på följande sätt:

vred tändningen till läge 1, sedan inom 5 sek till 0 igen. Tryckte därefter ner knapp 1, höll kvar knapp 1 och tryckte 3ggr på knapp 2, släppte därefter knapp 1.
Hände inget.

Testade att även vänta 15 min efter att jag låst upp bilen manuellt, och därefter gjort initieringen.. hände inget!!

Vad kan vara fel, skulle verkligen uppskatta hjälp!!

tack på förhand
Snerra

Re: Larmproblem e36, nån som har tips/råd?

Post by Snerra »

Har samma problem med min e36 325i 94a. Hittade du felet?
TornadoRed

Post by TornadoRed »

Kolla ev den antenn grej som fångar upp signaler, läste lite på ap att det brukar ställa till problem..
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
TornadoRed

Post by TornadoRed »

TornadoRed wrote:Kolla ev den antenn grej som fångar upp signaler, läste lite på ap att det brukar ställa till problem..

Här pratar de om den ZKE antenn grej

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=240787

Hoppas det löser sig då
Snerra

Post by Snerra »

Vart sitter boxen? För nu har jag hittat ett fel som jag åtgärdat, dörrkontakterna som glappande. Så nu kan man larma å låsa med nyckeln i låskistan. Men själva fjärr styrningen fungerar inte, har försökt initiera nyckeln, nya batterie r sitter i nyckeln 2 knappars. Nyckeln visar att den försöker få kontakt men bilen reagerar ej. Så någon mottagare måste strula. Någon som vet hur den ser ut och plats. Är ju original BMW larm.
TornadoRed

Post by TornadoRed »

Initiera/koda om nyckel på Bmw E36

http://www.autopower.se/galleriet/galle ... 285_S6.jpg
http://www.autopower.se/galleriet/galle ... 285_S6.jpg

Zke Modul

http://www.darkgyver.fr/reparation-BMW- ... e-e36.html

Larmmottagare på e36 touring ligger i backluckan, vart ligger på andra modell vet jag ej.

USE SOM GOOGLE MY FRIEND...
Snerra

Post by Snerra »

Har testat det utan framgång. Har googlat röven av mig... Har limo versionen, kan du kolla vad larmmottagaren heter?
Snerra

Post by Snerra »

Drog ut zke modulen, upptäckte att det inte finns kablage till den vita 12 stifts kontakten på baksidan. Har letat men finner inget kablage!?
Post Reply