Page 1 of 1
Fråga: V8 i E30?
Posted: 28 Jul 2008, 17:29
by Christian.N
Tjena.
Är det någon här som har stoppat i en V8 från 540i/740i i en E30?
Är lite smått sugen och skulle vilja ha en utförlig och bra projekt tråd att läsa igenom. Gärna en med överladdning också

Posted: 28 Jul 2008, 18:09
by pelko
Limmet.
Mvh Mathias
Posted: 28 Jul 2008, 20:48
by Christian.N
Jo jag har skummat igenom hans tråd men det är riktigt mycker skitsnack i den tråden om saker som inte hör till bilen sen tycker jag inte att den är utförlig nog med vad som händer och sker med bilen....
Nån som har nåt mer tips??
Posted: 28 Jul 2008, 21:20
by Grefven
sett en del tyska byggen. kommer inte ihåg adresserna men googla lite.
Posted: 28 Jul 2008, 22:54
by makeba
Posted: 29 Jul 2008, 00:09
by Christer K
Posted: 29 Jul 2008, 09:51
by makeba
Jasså, så vi ska vara så petiga

Tänkt han kunde få leta själv.
http://truemer.cfmx.de/rubrik.cfm?cid=14
Posted: 29 Jul 2008, 16:16
by Christian.N
Ena sidan där var riktigt schysst FÖRUTOM att jag inte fattar ett smack av tyska

haha
Nån som har en humm av vad man kan få ge för en 540 motor med kringutrustning som behövs till montage i E30, tex bromservo och så..
Kanske är smidigast att köpa en komplett bil?
Posted: 29 Jul 2008, 16:51
by Christian.N
Nån som vet hur pass svårt det är att få en sån att gå i en E30? Ta tändsystem mm från donatorbilen eller är det bäst att köra med riktigt sprut från första början?
Posted: 30 Jul 2008, 11:32
by Matte
Jasså ska det bli V8 nu
Kan bli rätt kul!
Posted: 30 Jul 2008, 11:49
by ILiveToRide
Under 10 syns de för ibland iaf.
Finns ett par norska med M60 men de har ingen info på nätet.
Ska vara ganska svårt att få i för att de är så breda, svårt att få plats med grenrör.
Posted: 30 Jul 2008, 12:15
by Grefven
bromsservo osv får definitivt flyttas iaf. SBP blir ju oxå problem. men kapa friskt så ska det ju få plats lätt. man kan ju bygga rörramsframvagn så har man gott om plats.
Posted: 30 Jul 2008, 14:56
by Christian.N
Matte: Ja jag funderar starkt på att bygga ihop nåt med V8

Får köpa en krockad 540 E39 till ett bra pris så jag funderar starkt på att köpa den och ha den stå tills man får tag på ett garage
Bullen: Jo jag förstod nästan att man måste flytta över lite grejer och det blir nog till 99% ett rörramschassie i fram iaf... Kanske försöka få den reggad som amatörbyggt fordon? Eller så kanske den bara används vid speciella tillställningen när småtimmarna kryper fram

Får se hur det blir..
Nån som vet vad 540 motorn från E39 heter? 4.4 liter ligger den på va?
Posted: 30 Jul 2008, 15:25
by BigMack
Bör gå att regga den som ombyggt fordon, möjligt att man får lägga i några vikter vid regbes. Man är tydligen tvungen till att använda orginal kattarna också om man inte vill försöka skaka fram avgassertifikat från BMW.
Posted: 30 Jul 2008, 15:48
by ILiveToRide
Det är samma regler för effekt vid både amatörbyggt och ombyggt fordon, 15kW/100kg tjänstvikt. Lättre med ombyggtfordon.
Bara rörram fram och motorbyte räcker inte för amatörbyggt.
M62B44 heter motorn i E39 540, och i senare E38 t.ex.
Universal katalysatorer ska vara ok också iaf enligt någon sfro gubbe, eftersom det är ok att byta på orginalbilen. Metalliska racekattar är svårare.
Posted: 30 Jul 2008, 16:43
by Christian.N
Motorn är jag bra sugen att stoppa i och allt annat kommer att bytas eftersom iaf så.. Flytta torpedvägg, annan bakvagn, bromsar mm mm
Får se sen om det blir att jag försöker regga den eller bara har den som leksak...