Page 1 of 2

temp problem!!

Posted: 21 Jul 2008, 16:06
by sonix
jag har en bmw 325 e36 turbo som jag inte kan få tempen riktig på!
tempen blir jävligt hög direkt men kylaren är kall. har testa luftat hur mycket som hellst men blir inge bättre!! va bra en vända men blev lika igen!! kan det vara så illa att kompen läcker ut i vattnet? kan man kolla det på nå vis?

Posted: 21 Jul 2008, 16:24
by pelko
Termostaten öppnar troligtvis inte.

Mvh Mathias

Posted: 21 Jul 2008, 17:31
by Estevall
jag håller med pelko, jag skulle kolla termostaten och byta den när man ändå har plockat loss den, kan aldrig skada ;)

Posted: 21 Jul 2008, 17:42
by Nisse Järnet
Eller vattenpumpen.

Posted: 21 Jul 2008, 18:11
by PBRacing
kolla vatten pumpen.. har bytt på 2 e36:or då vissa är impellen i plast som de blir skit av tillslut... och dom betede sig lika dant...

Posted: 21 Jul 2008, 22:50
by sonix
okej! ska kolla vattenpumpen i morgon! har redan kollat termostaten! satt i en ny för ett tag sen å det va lika dant och nu tog jag ur den helt men det hjälpte inte heller!!

Posted: 21 Jul 2008, 23:28
by Resgard
lenin wrote:Precis kolla vattenpumpen. Bytte en förra veckan och de e samma fenomen. De e de första ja tycker har varit rikigt kass me bmw att de e i plast.


då hade jag tur som fick tag i en som var gjord i alu då :P dock var det till M42

Posted: 22 Jul 2008, 08:29
by PBRacing
sonix wrote:okej! ska kolla vattenpumpen i morgon! har redan kollat termostaten! satt i en ny för ett tag sen å det va lika dant och nu tog jag ur den helt men det hjälpte inte heller!!


låter dom de är vatten pumpen.. köp en på mekonomen.. för dom vet jat att impellern är i rostfritt på...

Posted: 22 Jul 2008, 15:12
by sonix
vet nån hur man ska göra för att få loss fläkten så man kommer åt vattenpumpen? man måste ju hålla emot på nå vis för det snurrar ju bara på remmen:S kanske nån har nå bra tips?
mvh

Posted: 22 Jul 2008, 15:39
by Nisse Järnet
Den är felgängad har jag för mig? Jag tog en 32mm nyckel och gav den ett par knack med hammaren sen släppte muttern :) Går ju trögt pga viscon så det blir ju lite mothåll. Detta på en E30 då men det lär ju vara hyffsat lika.

Posted: 22 Jul 2008, 20:36
by Wrangler
Japp, det är fel gäng på den (vänstergängat). Jag gjorde som så att jag kilade fast en mejsel så att inget kunde röra sig, för när du försöker få loss skiten så kommer remmen att "slacka" om man inte har kilat fast den (dvs. du töjer ut spännaren). OBS!! tänk på vilket håll du ska vrida åt nu, så du inte drar fast den hårdare OBS!!

Om jag inte minns fel så kilade jag fast mejseln mellan ett hjul och remmen (var typ 3år sedan jag gjorde det på min 328)

Lycka till!

Posted: 22 Jul 2008, 20:39
by PBRacing
bara ta en 32 mm nyckel som nisse sa å sopa på skiten me en hammare av modell större så brukar de släppa...

Posted: 22 Jul 2008, 20:45
by Wrangler
PBRacing wrote:bara ta en 32 mm nyckel som nisse sa å sopa på skiten me en hammare av modell större så brukar de släppa...


Tror inte att det är att rekommendera eftersom det sitter en separat spännare på E36, kommer nog bara att fjädra som fan om man ska slå på den. På E30 fungerar det nog säkert bra eftersom där spänner man ju remmen med generatorn, dvs den sitter väldigt stumt.

Posted: 22 Jul 2008, 20:46
by PBRacing
Wrangler wrote:
PBRacing wrote:bara ta en 32 mm nyckel som nisse sa å sopa på skiten me en hammare av modell större så brukar de släppa...


Tror inte att det är att rekommendera eftersom det sitter en separat spännare på E36, kommer nog bara att fjädra som fan om man ska slå på den. På E30 fungerar det nog säkert bra eftersom där spänner man ju remmen med generatorn, dvs den sitter väldigt stumt.


nja de har funkat för mig på både 325:or 320 å 318is å alla e36:or så..

Posted: 22 Jul 2008, 20:56
by stecka
som alla andra säger så är det bara att ta en 32 och slå till med en hammare eller slägga på alla modeller.

Posted: 22 Jul 2008, 22:20
by sonix
okej ska försöka med det=) tack för alla svar