Page 1 of 1

Renovera turbo

Posted: 01 Apr 2006, 21:34
by Kero
Fick bilen att funka idag men han inte köra speciellt mycket innan turbon började läcka olja.

Den trycker ut olja ur kompressorhuset, ganska rejälr desutom.

Antar att det är en packbox som gett sig, frågan är då var man kan få tag på någon firma som kan renovera turbon, för den har inte gått speciellt långt.

Turbon är en schwitzer s2 om det spelar någon roll.

Posted: 01 Apr 2006, 22:24
by johankihl
Det är inte så att du har en väldigt dålig oljeretur?

Posted: 01 Apr 2006, 22:54
by Kero
Har funderat på det!

Den går in under oljenivån i överkant på tråget, är 19mm innerdiameter i början och slutet, slangen imellan är lite tjockare.

Posted: 01 Apr 2006, 23:14
by tobbe tlrecond
Finns många firmor som kan renovera din turbo kolla i bilsportguiden. men om den är relativt ny så lär det väl knappast vara den som är slut.

Posted: 01 Apr 2006, 23:20
by Kero
Hade olja i tryckrören och det rök ordentligt om bilen, så bilen bärnner olja iaf. Vet inte om den tryckte ut olja även i avgashuset.

Posted: 02 Apr 2006, 01:15
by Strandholm
Bara att skrota. Ge den till mig så ska jag ta hand om den :roll:

Tror nog det bara är att plocka isär att titta. Tror iaf rätt hårt på att det är oljereturen som inte är speciellt lyckad.

Posted: 02 Apr 2006, 09:27
by Kero
Om det skulle vara oljereturen som är för liten, kan det vara så att turbon har klarat sig. Altså att den slutar läcka olja om man fixar större retur eller är det bara lämna iväg den på renovering när den ändå är bortskruvad?

Är det 25mm oljeretur som rekomenderas om den ska gå in under oljenivån?

Posted: 02 Apr 2006, 09:42
by johankihl
Det brukar ju fungera med 19mm, sätt den över oljenivån bara med ordentligt fall så fungerar den garanterat iaf. Hur har du lagerdelen på turbon vriden när den är monterad? Det är inte så att du har den lite vriden? Lägg gärna upp ett foto på turbon monterad och oljereturen så är det lättare att säga hur du ska göra.

SLturbo i Degerfors är väldigt duktig om du ska renovera den. Vad är det för turbo du har?

www.slturbo.com

Posted: 02 Apr 2006, 10:23
by Kero
Lagerdelen har suttit lite vriden.

Turbon är en schwitzer s2.

Turbon:
Image

Returen:
Image

Posted: 02 Apr 2006, 10:27
by kristov
Tror du har felet där, centerdelen av turbon kan inte stå så där. Den måste stå nästantill rakt upp och ner, annars klarar inte oljan att rinna ur av sig själv.

Posted: 02 Apr 2006, 10:39
by peppe
Som kristov säger så har du nog problemet i hur du har vridit lagerhuset.

Posted: 02 Apr 2006, 10:52
by Kero
Problemet är att jag inte har vridit lagerhuset, satte dit turbon som jag fick den. :roll:

Då kommer nästa fundering, har jag tryckt sönder packboxarna i turbon pga det här eller har den bara tryckt ut oljan vid belasting.

Det började ryka en liten stund efter en kortare fullgas repa, altså när jag redan tryckt ner kopplingen. Sen rykte det ganska rejält den korta bit jag hade hem från platsen.

Vad tror ni om returen då, 19mm. Hur mycket olja är det i tråget när motorn är igång. Om ni tittar på bilden så tycker jag min retur borde sitta ungefär i oljenivå?

Posted: 02 Apr 2006, 11:08
by Per Eriksson
Din retur lär inte vara nåt problem i sig men du måste vrida lagerdelen på turbon så att en tänkt linje genom oljeinlopp och utlopp inte avviker mer än ca 15grader från vertikalen.

för att veta om turbon klarat är nog det enklaste att modifiera så du har rätt vridning på lagerdelen och sen prova igen helt enkelt.

Posted: 02 Apr 2006, 12:34
by Kero
Blir nog till att ringa turbocenter innan jobbet imorgon och sen hoppas på att returen funkar som den ska.

Posted: 02 Apr 2006, 12:58
by knotan
nu är inte jag expert på just din turbo men det brukar inte sitta några packboxar som kangå sönder.
tror inte det är nått fel på vare sej turbon eller returen utan som dem sa så ska man inte vrida lagerdelen mer än max 15grader(helst under 10)
fixxa det så funkar det garanterat sen :wink:

Posted: 02 Apr 2006, 13:02
by Kero
Det va som fan! :D

Då blir det väl ny provkörning imorgon då!

Skruva dit turbon igen med lagerhuset rätt vridet och nytt försök!

Posted: 03 Apr 2006, 22:45
by Kero
Nu funkar det!

Vred lagerhuset rätt men upptäckte även att vevhusventialtionen va igen täppt..

Visade sig att fukten i flasken som slangen gick till hade fått änden på slangen att svälla så det var nog anledningen!


Nu funkar det iaf och bilen går hur fint som helst. Laddar 0.5 bar just nu men det ska senare upp i 0.8.