Page 1 of 1

Funderingar kring tävlingsmotor (restriktioner och sånt)

Posted: 10 Jul 2008, 16:43
by Simon__
RC-T SN 3.1.4 Motor med Turboladdning
Motorblock och topplock vara från samma motorserie och härstamma från en serieproducerad bil av samma bilmärke som bilens kaross.
Om flerventilstopp används ska bilen vara ursprungshomologerad med detta.
Nominell cylindervolym är begränsad till 2000 cc. Endast enkelturbo är tillåten.
RC Tekniska Regler SN 2007-2009.doc - Utgåva: April 2007 © 2007 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Diametern på luftintaget till kompressorhuset (impellern) får vara max 36 millimeter,
vilket måste bibehållas minimum 3mm, det ska mätas nedströms i ett plan vinkelrätt till rotoraxeln beläget maximalt 50 mm från ett plan uppströms, mätt på den mest uppströms belägna delen av kompressorhjulets ytterkant. (Se RC-T SN FIA skiss 254-4.)
Den angivna diametern ska alltid bibehållas oavsett temperaturförändringar.
Den utvändiga diametern ska på restriktorns smalaste ställe vara mindre än 42 mm och måste vara det på en längd av minst 5 mm på var sida.
Montering av restriktor på turbohuset måste vara utförd på ett sådant sätt att minst två bultar måste helt tagas bort från kompressorhuset eller restriktorn för att restriktorn ska kunna avlägsnas från kompressorhuset. Huvudena på dessa bultar måste ha hål så att de går att plombera.
Fastsättning med nål eller klämskruvar är inte tillåtet.
Se FIA skiss turboplombering.
Restriktorn måste vara tillverkad av ett homogent material och får bara ha hål för att kunna monteras och plomberas, vilket måste utföras mellan monteringsbultarna, mot restriktorn (eller restriktor/kompressorhus infästning), kompressorhus (eller dess flänsfäste) och turbinhuset (eller dess flänsfäste). (Se RC-T SN FIA skiss 254-4.)
Dieselmotorer ska förses med en restriktor med maximal invändig diameter på 39 millimeter och utvändig diameter på 45 mm. Montering enligt ovan.
Diametern på restriktorn kan komma att ändras under pågående regelperiod.
Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Tillförande av material till topplocket med t.ex. svetsning eller gjutning är förbjudet.
I övrigt fritt.


Om man ska sammanfatta:
-max 2 liter
-36 millimeters restriktor
-du får inte tillföra material till toppen.

Rent hypotetiskt, går det att göra nåt utifrån det där?

Det är i rally-cross, supernationell, som det gäller.

Hur mycket kan man tänkas få ut tror ni? För att vara kunna konkurrera i klassen lär det vara i alla fall 350+ hästar och ett inte allt för smalt register.

Vilken motor tror ni skulle vara enklast/bäst/billigast?

Varför jag undrar är att dom allra flesta har 3 liters, skapligt vassa, sugisar och dom är ju inte helt billiga, det ligger väl i alla fall 100k+ i dom flesta motorer tror jag. Jag tycker det känns som det borde gå att komma undan billigare med en turbomotor, men jag har inte riktigt koll på hur mycket dyrare det blir att bygga när man måste ta hänsyn till begränsningarna.





Bara lite tankar jag har... :roll:

Posted: 10 Jul 2008, 17:16
by Goffy
Kan nämna att en Volvo 3l evo maskin kostade förra året 236k exklusive.
så man kommer nog mycket billigare undan med en turbo trots allt

Posted: 10 Jul 2008, 17:30
by Chrille
Det gäller alltså max 3 liter sugis eller max 2 liter turbomotor?

Min första tanke var S14B20 med turbo...

Posted: 10 Jul 2008, 17:37
by Simon__
Goffy wrote:Kan nämna att en Volvo 3l evo maskin kostade förra året 236k exklusive.
så man kommer nog mycket billigare undan med en turbo trots allt


Oj, var det såpass till och med? Ja, då borde det ju gå att göra billigare med turbo.