Page 1 of 1
vad är det för fel på mitt sm4?
Posted: 30 Jun 2008, 22:39
by sellingj
jag har ett sm4 som får error.
de står to f crank pulses.
ja kör med trigger skiva och hallsensor
och sensorn sitter rakt över skivan samt på
ett bra avstånd.
så har nån varit med om samma sak och vad var felet i såna
fall?
mvh
Posted: 30 Jun 2008, 22:42
by Nisse Järnet
Det felet hade jag med när min pigg till kamdrevet var för klen, gjorde om med en lite tjockare pigg och det har funkat klockrent sen dess

Posted: 30 Jun 2008, 22:49
by Bmwandreas
hur många tänder? Vilket avstånd på givare?
Posted: 01 Jul 2008, 10:11
by sellingj
Bmwandreas wrote:hur många tänder? Vilket avstånd på givare?
från början var de ett 36tänders men de var fel på första
givaren så då gjordes de om till 3 tänders.
skulle gissa på kanske 1-2mm
det ska väl tilläggas att den har brummat och gått
med exakt den här inställningen men nu
har den blivit så att den tänder dåligt på
2ans cylinder..
Posted: 01 Jul 2008, 10:13
by Mattias Sandgren
Vilken typ och modell av givare?
Posted: 01 Jul 2008, 10:23
by sellingj
Posted: 01 Jul 2008, 10:38
by Mattias Sandgren
Den är inte gjord för tandhjul som 36-1, då man normalt har VR/induktiva givare. Det här är en Hall-givare gjord för tänder med lägre "frekvens" så det du har gjort är ju rätt. Men tänderna kan bli för små eventuellt. Den här sensorn är lite intelligent så ibland kan den tycka att det är brus den tittar på och ignorerar vissa tänder. Man kan säga att den är gjord för att se tänder och inte "hål". Se till att du har 1.0-1.5 mm avstånd mellan givaren och tänderna.
Nu vet jag för litet om din setup för att säga om du kan ha konfigurerat fel eller så men Andreas kanske kan hjälpa dig.
Att just 2an skulle vara dålig.. nu vet jag inget om din hårdvara, om det är programvaran så kan det ju bero på tändföljden jämfört med hur det är kopplat, tillsammans med felmeddelandet kanske man kan dra nån slutsats.
Posted: 01 Jul 2008, 12:06
by sellingj
jo ja förstår ditt resonemang där men saken är ju den att
den har funkat i ca 20mil och sen dök felet bara upp och bilen
orkar knappt fram för att den går så dåligt.
ja kör med sm4,bosch tändsteg och en f--d 6cyl tändspole
och hallgivare på både cam och vev.
kanske ska till lägga att de inte är en bmw utan en mb
men istallationen och felen ska ju vara i princip samma så.
man vänder sig ju dit de finns kunskap

Posted: 01 Jul 2008, 12:11
by Bmwandreas
Säkert att triggeravståndet är för långt och kuggen som triggar 2ans tändutgång är lite kortare. Kolla avståndet på alla kuggar!
Posted: 01 Jul 2008, 12:17
by Mattias Sandgren
Han kan ha samma problem på cylinder 5 då.. ?
Posted: 01 Jul 2008, 13:12
by Bmwandreas
Jepp det hänger ihop med 5an.
Posted: 02 Jul 2008, 22:59
by sellingj
nu har jag varit ute igaraget och kollat och det är
samma avstånd till varje tand vilket är 0,8mm
tänd problemet är som så att det är svag gnista på
2ans cyl och lite starkare på 5an.
spolen och tändsteget bytt samt plats på tkablarna
och felet är kvar på samma cyl.
Posted: 02 Jul 2008, 23:43
by Bmwandreas
2 an och 5ans tänding sitter ihop, så du har något fel på spolen eller tändkablarna.
Posted: 02 Jul 2008, 23:54
by Nobbe
sellingj wrote:nu har jag varit ute igaraget och kollat och det är
samma avstånd till varje tand vilket är 0,8mm
tänd problemet är som så att det är svag gnista på
2ans cyl och lite starkare på 5an.
spolen och tändsteget bytt samt plats på tkablarna
och felet är kvar på samma cyl.
Har du skiftat allt det där och felet fortfrande är kvar kan de nog fan bara vara stiften
Med tanke på att det är samma signal samt kabel fram till 2:an och 5:an, och du har gnista på ena så äre inge fel på sprutet! Och har du skiftat både kabel och stift mellan 2:an och 5:an kan det fan bara vara stiftet.
Om du nu inte missar på sync pulsen, vill minnas att jag vart med om att en bil hoppat över var 4:e tändning på 1/6:an cyl då.
Posted: 03 Jul 2008, 10:25
by sellingj
jag har bytt plats på kablarna och bytt stift mellan 1 och 2an samt
bytt spole och tändsteget.
felet är kvar att de är mycket svag gnista när man rycker tändhatten.
vilket det inte är på nån annan kabel möjligen att de är svagare på
cyl5.
den stora frågan är ju varför den vissar error när man inte direkt kan
se några fel nånstans.
kabelbrott,felaktiv givare,program fel?
kan det hjälpa att stoppa dit en 500cdi med spolar?
Posted: 11 Jul 2008, 12:19
by sellingj
error medelandena borta de var kamsynks sensorn som
hade flyttat sig ca 1,5mm.
men nästa märkliga fel är att de skjuter dubbelt så
fort på 2ans cyl.
nån som har nån idè om vad de kan vara?