Page 1 of 2
skillnad lambda och bredbandslambda?
Posted: 28 Mar 2006, 13:54
by eko
som rubriken lyder så undrar jag vad det är för skillnad på dessa två?
och jag har sökt men inte funnit svar som har stillat min nyfikenhet riktigt.
Posted: 28 Mar 2006, 13:56
by Andreas K
bredbandslambdan ger dig ett exakt svar, ex 14,5 medan en smalbandare bara talar om om man ligger över eller under lambda 1.
Posted: 28 Mar 2006, 13:57
by Strandholm
Jobbar en bredbandslambda över 3000rpm ?
Posted: 28 Mar 2006, 14:32
by eko
är det värkligen det enda som skiljer
Posted: 28 Mar 2006, 14:58
by Fido85
vanliga lambdan e slöare
Posted: 28 Mar 2006, 21:17
by Turbo_folke
Posted: 28 Mar 2006, 21:28
by Bmwandreas
En vanlig lambda kan inte användas till turbo/kompressor då dom behöver fetare blandning, det mäter inte en smalbandslambda.
Posted: 28 Mar 2006, 21:39
by Strandholm
Så. Om jag ska mappa mitt originalmotronic så måste jag köpa bredbandslambda ? Hur spelar den med originalsprutet ? Samma antal kablar?
Posted: 28 Mar 2006, 22:55
by tobbe tlrecond
Amplify wrote:Så. Om jag ska mappa mitt originalmotronic så måste jag köpa bredbandslambda ? Hur spelar den med originalsprutet ? Samma antal kablar?
Om du köper en bredbandare så får du en ny sond att svetsa dit och den är helt fristående från dit styrsystem. den blir helt separat eller vad man nu ska säga.
Posted: 28 Mar 2006, 23:09
by Strandholm
Så. hur ska jag bäst gå tillväga för att få en vettig mappning?
Posted: 28 Mar 2006, 23:45
by Overcharged
Köp Autronic
Nä men du kan ju köra med BB lamda i extern mätare!
Posted: 28 Mar 2006, 23:49
by Strandholm
Overcharged wrote:Köp Autronic
Nä men du kan ju köra med BB lamda i extern mätare!
Jo det är sant.
Finns det någon marknad där ute föratt hyra en såndär? Eller ingår det kanske om man mappar den hos t.ex turbocenter ?
Posted: 28 Mar 2006, 23:56
by Kero
Som sagt på msn, mappas det på firma så har dom nog garanterat en bredbandslamda, så du lär inte behöva hyra en.
Posted: 28 Mar 2006, 23:58
by Strandholm
Tyst kvinna och köp mig en bredbandslambda!!!!!
hehe jo, tänkte inte på det.. Känns lite lugnare direkt, då behöver man inte spräcka budgeten ännu mer
Posted: 29 Mar 2006, 06:03
by eko
Bmwandreas wrote:En vanlig lambda kan inte användas till turbo/kompressor då dom behöver fetare blandning, det mäter inte en smalbandslambda.
Hur kommer det sig att det blir magrare blandning när man överladdar,
är det inte samma bränsle luft blandning som gäller som vid sug.
Jag har hört att vanlig lambda inte mäter genom hela registret heller stämmer det
Posted: 29 Mar 2006, 06:56
by Bmwandreas
Som jag skrev så kör man fetare med överladdning.
Smalband mäter bara om den går snålare/fetare än 14.7 (Lambda 1).
Bredband mäter hela blandnings registret 10-20 AFR .
Posted: 29 Mar 2006, 09:16
by knotan
Om man tänkt köra en snikkonvertering eller vill köra med bilen innan den hinns mappas så kan man mycket väl ställa efter en smalbandslambda.
Bara å hänga dit en multimeter på signalkabeln från lambdan.
man kan mäta "hyffsat" på lambda ner till 0.85 ca fetare är mycket svårt att mäta stabilt.
Samt det är bara just under fullast som du kommer se nått som går att tyda, på låglast å tomgång osv så kommer den bara hoppa fram å tebax.
kolla på diagramet nedan så ser man voltkurvan för en typisk smalbandslambda.
under fullast så bör man ligga på 0.9V med e85 kan man ligga på runt 0.85V.
då ser man iallafall att man ligger på rätt sida så man inte smälter kolvarna.
är det en riktig mappning vi pratar om så är förståss en BB att föredra.
jag har precis mappat min bil med MS efter smalbandare, tog iofs ganska lång tid å då har jag ställt allt under fullast på känn.
nu har jag skaffat en BB å vart förvånad ändå hur pass bra mapen stämde, fick till så den gick på lambda 0.85 vid fullast å runt lambda 1-1.1 på låg å dellast.
igentligen va det bara tomgången jag va tvungen att justera lite för å få bra på lambda 1.