Page 1 of 1
angående Turbo konventering m20b20 e30 87a
Posted: 27 Mar 2006, 23:31
by Redaktören
tjena tänkte höra mig för lite. har en 320i87a som jag börjat plocka ner, o fick iden om konvertering, men är det lönt med 320?
tänkt kör med original kolvar stakar, läst att de ska palla 550hk, men mina planer är runt 250hk, tänkt plana o porta toppen, ska man mira fräsa då mee? tänkt att kompsänka med packning,någon som vet vad den packningen heter? läst lite om PROGRESIV BTR, SKA MAN KÖRA DET?535lmm, vilka spidare? ADAPTER PLATTA TILL GRENRÖRET VAD GÖR DEN FÖR NYTTA? vad förturbo ska man använda,någon som har ett beprövat system som funkar bra? är nybörjare men skulle va tacksam för hjälp. läst assor om täning o dyligt, om man lämnar in bilen på mapning så fixar de väll med täning o bensin, vad för soppa pump ska man använda sig av. är det för mycket hk som första bygge,vad skulle detta gå på ca, gör det mästa själv för utom toppen, URSÄKTA RÖRAN I TEXTEN,MITT TAGENTBORD HAR LAGT A SÅ KÖR DET MED MUSEN O CHÄRMTANGENTERA
MVH TOMMY
Posted: 27 Mar 2006, 23:57
by Overcharged
kan inte så mycket om 2,0L men du kan ju få ut 250hk om du portar toppen och överladdar den tycker jag nog!
Men om du ska göra en riktigt mappning så ska du inte köra med progressiv btr....
progressiv btr är till för att tillföra mer soppa om du inte har ett mappat sprut.
Med en adapterplatta till grenröret menar du nog en adapter som ppf säljer och den monterar du på orginal grenrör och får då ett grenrör som passar till en turbo.
Självklart är det bättre att köpa ett "riktigt" Turbogrenrör som ppf också säljer men adaptern är billigare om du ska snika lite.....
Posted: 28 Mar 2006, 00:00
by Overcharged
hoppas det svarade på någon fråga iaf
förresten packningen du tänker på är en MLS packning (Flerlager stålpackning)
om du ska ha MLS ska du helst ha ARP bultar till toppen som är pinbultar istället för org. sträckbultar
Inte fel att ha ARP i vilket fall som helst....
Posted: 28 Mar 2006, 00:43
by Redaktören
snabba ryck, men tror ni det räcker men progresiv btr för ca 250hk? va inne o tittade på mls packning där fins ju 1,2,3 mm tjocka, vilken ska man ha? tänkt o bygga ett eget grerör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? vad för agrigat skulle passa? samma gällande icn.?
WASTGATE, vad gör denna för fuktion? finns ju 60 38 44 mm vilken ska man välja?
samma gäller dumpen, 50 75mm?
om man inte mappar den, då får man själv klydda med täning eller hur funkar det?
tänkt på kopling med, tryck platta sach 618 4 puckad lamell, vad betydr 4 puckad, om maninte mappar då fr man sjlv klydda med chipp,
Posted: 28 Mar 2006, 02:47
by Fido85
Redaktören wrote:snabba ryck, men tror ni det räcker men progresiv btr för ca 250hk? va inne o tittade på mls packning där fins ju 1,2,3 mm tjocka, vilken ska man ha? tänkt o bygga ett eget grerör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? vad för agrigat skulle passa? samma gällande icn.?
WASTGATE, vad gör denna för fuktion? finns ju 60 38 44 mm vilken ska man välja?
samma gäller dumpen, 50 75mm?
om man inte mappar den, då får man själv klydda med täning eller hur funkar det?
tänkt på kopling med, tryck platta sach 618 4 puckad lamell, vad betydr 4 puckad, om maninte mappar då fr man sjlv klydda med chipp,
vilken tjocklek på packning kan jag inte säga...du måste fråga kanske nån av andreorsarna...du klarar dig bra med 38mm w-gate och den är ju som själva styr hur mkt laddtryck du ska ha osv...du ser ju på bilderna att det är 4 sånadär plattor och så finns det ju 3 och 2 väl men såna rekomenderas EJ för gatkörning
Posted: 28 Mar 2006, 05:06
by Redaktören
då ska jag 4puckad sinter sach 618,
men vadd för snurra kam man köra med några tips?tänkt o bygga ett eget grenrör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? samma gällande ic n.?
Posted: 28 Mar 2006, 05:08
by Redaktören
då ska jag 4puckad sinter sach 618,
men vadd för snurra kam man köra med några tips?tänkt o bygga ett eget grenrör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? samma gällande ic n.?
olja till o från turbon, var tar ni det o returen?m20,b20
något mer man bör tänka på vid konvertering?
många frågor,man lär så länge man lever.
tommy
Posted: 28 Mar 2006, 05:18
by Fido85
Redaktören wrote:då ska jag 4puckad sinter sach 618,
men vadd för snurra kam man köra med några tips?tänkt o bygga ett eget grenrör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? samma gällande ic n.?
olja till o från turbon, var tar ni det o returen?m20,b20
något mer man bör tänka på vid konvertering?
många frågor,man lär så länge man lever.
tommy
Hmm snurra så vet jag itne vad man kunde ta för kan inga namn på små snurror tyvärr men finns säkert andra här som kan..fan jag inte vad stället heter som man tar olja till turbon från tyvärr...och returen kan du ju lägga i blocket fast då du har turbon uppe eller så i oljetråget...tjaa det finns hur mkt som helst att skriva egentligen men har du tänkt nåt annat sprut? eller köra med nån annan lmm och spridare bara? från 535 t.ex.? då du bara siktar på 250 hk så räcker ju en liten intercooler..kan ju ta det från nån saab kanske? eller om du vill köpa nytt
Posted: 28 Mar 2006, 07:43
by Overcharged
många utav dessa frågor finns ute på forumet...testa att söka runt lite först!
läs även turboFAQen....
Det bästa är ju att skaffa lite kött på benen åtminstonde, och sen fråga lite...
för det är hemskt många frågor som behöver svaras på.....
Posted: 28 Mar 2006, 07:56
by Redaktören
är som sagt ny på detta, tänkte börja lite smått,
det som jag kommit fram till nu är original kolvar stakar, toppen ska portas planas,mira frästa ventilsäte insug avgas mm, 535lmm läst det värkar bra, btr prog. original sprut, eller vad ska man satsapå.......
Posted: 28 Mar 2006, 08:07
by Overcharged
Ja du kan ju börja med moddat orginal sprut för du kommer ju ganska långt på det också!
535lmm
prog. BTR 1:1,2 eller 1:1,4 (vet inte hur stort man behöver)
M5 Spridare eller några andra som flödar mellan 310-380cc/min ungefär
vet inte hur långt du kommer på denna setupen men det räcker för ett snikbygge iaf...
Posted: 28 Mar 2006, 08:08
by Overcharged
ska du svarva av kolvarna eller ska du köra med orginal komp. eller MLS packning?
Posted: 28 Mar 2006, 08:09
by Overcharged
Om du ändå ska porta toppen så antar jag att du kan få ner kompet lite om du gröper ur förbränningsrummen....
Men ska du göra det själv eller lämna in toppen?
Posted: 28 Mar 2006, 11:11
by PaparaZZi
redaktören det är lika bra att posta bilen till pff så får dom gjöra det åt dej när du ändå har så många frågor!!
Posted: 28 Mar 2006, 18:27
by krille
har en mycket fin topp till dej
Posted: 30 Mar 2006, 22:17
by extrem-e30
tänkte köra med Msl packning, men det finns ju inte Till m20b20 tyvärrr..
så måste ha tag på en 325a Motor i stället... Lite roligare o leka med