Hur mycket tjänar jag?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Hur mycket tjänar jag?

Post by Pernu »

Tjena!

Kolla på motorsetupen här http://www.garaget.org/?car=12547.
Då undrar jag följande, jag har en PPF 280graders kam och PPF raceventilfjädrar som jag funderar på att stoppa i, hur mycket skulle jag tjäna på det?

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Dom beryktade originalvipporna har ju en tendens att gå av på m20. Vill man ha hårdare ventilfjädrar om man har originalvippor då?

Borde det inte orsaka ännu mer belastning på dom?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Post by Pernu »

Enligt BMW-andreas så ska vipporna palla 500hk då iförsig nya men det kan ju va något som har blivit känt efter att jag frågade honom.

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Du får en mycket trevlig motor med den kamaxeln.

Det lilla jag prövade min i höstas så vart jag faktiskt imponerad. Riktigt trevlig kamaxel.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Pernu wrote:Enligt BMW-andreas så ska vipporna palla 500hk då iförsig nya men det kan ju va något som har blivit känt efter att jag frågade honom.

mvh/ Pernu


Det är inte antalet HK som avgör när vipporna går sönder. Det är varvtalet.
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

xtiz wrote:Tycker inte om din motorspec. :P Vart är kompsänkningen eller missade jag nåt ? Mvh


jag reagerade också över det. Om jag inte missminner mig så va det en tråd om den här motorn förut då ett antal personer också kommenterade de 8)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

7000rpm brukar bmw orig vipporna hålla för.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Jag har som tur inte haft några problem alls med orginal vipporna än, å de är jag jävligt nöjd med, skulle inte förvånna mig om de börjar krångla i sommar om allt annat fungerar som de ska.

Vet iof inte hur mycke jag varvar exakt, men tror de är 7000, har faktiskt inte tänkt på att kolla de :lol: har ju en del annat att hålla koll på när jag kör.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Post by Pernu »

Köpte bilen som den står nu. Har funderat på kompsänkning men det blir nog om jag behåller bilen efter sommarn, hur mycket mer effekt skulle jag kunna plocka ur den med kompsänkning och fortfarande vara på den säkra sidan?

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Post by Pernu »

Köpte bilen som den står nu. Har funderat på kompsänkning men det blir nog om jag behåller bilen efter sommarn, hur mycket mer effekt skulle jag kunna plocka ur den med kompsänkning och fortfarande vara på den säkra sidan? Hur pass roligare skulle motorkaraktären bli med bara denna kam utan kompsänkning?

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Post Reply