Page 1 of 3

E30 323/2.6l utställnings projekt

Posted: 20 Jun 2008, 17:16
by e30power
Tjenna!

Ska ställas ut på elmia 2009

Sponsor: http://www.amotek.se

Posted: 20 Jun 2008, 17:26
by e30power
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=88121

Länkar till en forums tråd.. Alla nya uppdateringar kommer sedan ske i denna projekt tråd!

Posted: 20 Jun 2008, 19:18
by Zwofurti
tror du kommer få en hel del problem sen när du fått på lacken.. lär ju sjunka å spricka lite överallt.

menar inget illa men sånt plastande gör ingen glad i slutändan.

Posted: 20 Jun 2008, 20:18
by hartge
ska du plocka ut 220-240 hk med en 272graders kam på hjulen ???

Posted: 21 Jun 2008, 09:44
by beemern
tyvärr så måste ja säga att ja skulle skämmas om ja skulle ställa ut den där, ingen lackar väl hela motorn me typ pensel och sånt,, ser rätt illa ut, du skulle ha blästrat och lackat de me lackspruta.

men bara du är nöjd så, de är de som räknas...

Posted: 21 Jun 2008, 09:51
by Grefven
man lackar väl inte en alutopp? det ser ut som en gammal traktormotor som man doppat i färg med motorfästen och allt.

man kan få många bra ideer genom att kika på andra byggen. det är ett tips.
den såg ganska fin ut innan projektet drog igång.

Posted: 21 Jun 2008, 10:18
by e30power
Tack för alla positiva komment!

Motorn ska vara gul svart och motorrummet svart. Vet inte varför ni tycker det ser så j*vla dåligt ut, men alla får väl tycka som dem vill och jag är nöjd

Varför tror ni att lacken kommer spricka bara för att man har glasfiber? Det beror ju på hur många lager man gör i glasfiber och hur man sätter fast det i karossen

Jag har kollat på många projekt innan jag drog igång mitt och märkt att dem flesta köper färdiga kitt och plastar på (tråkigt)! Man ska bygga nått som man själv tror kommer bli häftigt sen om det inte blir det får man väl göra om.

Posted: 21 Jun 2008, 10:20
by e30power
hartge wrote:ska du plocka ut 220-240 hk med en 272graders kam på hjulen ???


Om du läser på info. om bilen så ser du att det inte är det ända som är gjort

Posted: 21 Jun 2008, 10:25
by micko
Gräsligaste jag har sett, men keep up the work.. Finns säkert massa ögon som blir nöjda :)

Posted: 21 Jun 2008, 10:28
by e30power
Tack jag vet att ni på ppf inte är för plast;) , men fan man måste ju få testa lite annars lär man sig inget.

Posted: 21 Jun 2008, 10:49
by beemern
e30power wrote:Tack för alla positiva komment!

Motorn ska vara gul svart och motorrummet svart. Vet inte varför ni tycker det ser så j*vla dåligt ut, men alla får väl tycka som dem vill och jag är nöjd

Varför tror ni att lacken kommer spricka bara för att man har glasfiber? Det beror ju på hur många lager man gör i glasfiber och hur man sätter fast det i karossen

Jag har kollat på många projekt innan jag drog igång mitt och märkt att dem flesta köper färdiga kitt och plastar på (tråkigt)! Man ska bygga nått som man själv tror kommer bli häftigt sen om det inte blir det får man väl göra om.



jo de ser förjävligt ut pga de att de ser ut som att du kastat på färgen, du kan ju kolla min tråd så ser du hur du skulle ha gjort :). ja blästrade både motorblock och växellåda sen lackade me lackspruta, blir sjukt mycke snyggare.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=21106

Posted: 21 Jun 2008, 13:55
by hartge
e30power wrote:
hartge wrote:ska du plocka ut 220-240 hk med en 272graders kam på hjulen ???


Om du läser på info. om bilen så ser du att det inte är det ända som är gjort
2,6 liter o extraktor rör o portad topp o ett insprut från jesus tid så tror ja att det e "VÄL" uppskattade hk men det e ju bara en gissning.........

Posted: 21 Jun 2008, 14:02
by e30power
beemern wrote:
e30power wrote:Tack för alla positiva komment!

Motorn ska vara gul svart och motorrummet svart. Vet inte varför ni tycker det ser så j*vla dåligt ut, men alla får väl tycka som dem vill och jag är nöjd

Varför tror ni att lacken kommer spricka bara för att man har glasfiber? Det beror ju på hur många lager man gör i glasfiber och hur man sätter fast det i karossen

Jag har kollat på många projekt innan jag drog igång mitt och märkt att dem flesta köper färdiga kitt och plastar på (tråkigt)! Man ska bygga nått som man själv tror kommer bli häftigt sen om det inte blir det får man väl göra om.



jo de ser förjävligt ut pga de att de ser ut som att du kastat på färgen, du kan ju kolla min tråd så ser du hur du skulle ha gjort :). ja blästrade både motorblock och växellåda sen lackade me lackspruta, blir sjukt mycke snyggare.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=21106


fint gjort men jag tycker inte det ser bättre ut. Ja tror att ni säger att det ser för jävligt ut pga. färg valet inte för hur jag gjort det! men men det är mitt val

Posted: 21 Jun 2008, 14:08
by e30power
hartge wrote:
e30power wrote:
hartge wrote:ska du plocka ut 220-240 hk med en 272graders kam på hjulen ???


Om du läser på info. om bilen så ser du att det inte är det ända som är gjort
2,6 liter o extraktor rör o portad topp o ett insprut från jesus tid så tror ja att det e "VÄL" uppskattade hk men det e ju bara en gissning.........


Jo med orginal insprutning och bara dem grejer du räknat upp nu så kommer jag kanske till 220hk, men det ska ju göras mer
X Etanolkonvertera
X Större spridare + lmm
X Ställbar Btr
X större bränslepumpar
X Chipning till etanolen

Med dem grejerna fixade så kan jag säga att 220hk är en möjlighet!

motornord bänkade bilen efter att dem gjort i ordning toppen och borrat upp cylindrarna till 200hk

Posted: 21 Jun 2008, 14:21
by hartge
går väl inte chippa ett L-jetronic :roll:

Posted: 21 Jun 2008, 14:40
by Krillian
e30power wrote:
hartge wrote:
e30power wrote:
hartge wrote:ska du plocka ut 220-240 hk med en 272graders kam på hjulen ???


Om du läser på info. om bilen så ser du att det inte är det ända som är gjort
2,6 liter o extraktor rör o portad topp o ett insprut från jesus tid så tror ja att det e "VÄL" uppskattade hk men det e ju bara en gissning.........


Jo med orginal insprutning och bara dem grejer du räknat upp nu så kommer jag kanske till 220hk, men det ska ju göras mer
X Etanolkonvertera
X Större spridare + lmm
X Ställbar Btr
X större bränslepumpar
X Chipning till etanolen

Med dem grejerna fixade så kan jag säga att 220hk är en möjlighet!

motornord bänkade bilen efter att dem gjort i ordning toppen och borrat upp cylindrarna till 200hk


vet inte om jag håller med..

här är en spec.

Motor:
M20B25 block uppborrad till 85mm
Smidd dieselvevaxel med 81mm slag
Viktjusterade 130mm vevstakar
Smidda kolvar av märket CP pistons
11.25:1 i kompression
Skvalplåt i oljetråget
Sachs 618 tryckplatta
Lättat svänghjul
Balanserad bottendel
Portad och planad topp med svetsade kylkanaler (utfört av PPF)
Matchportat insug
304 graders Dr Schrick kam
Dubbla Dr Schrick ventilfjädrar
Dr Schrick ventilbrickor
Dbilas Dynamic justerbart kamdrev
Autronic SM4
Koniskt BMC luftfilter
MSD 340cc spridare
Motorn renoverad med nya original packningar,lager osv
325 E30 AC-kylare
328 E36 el-fläkt
Sebring extractor-grenrör
Ferrita sportavgassystem
Motorn är byggd och mappad av BmwAndreas och Bäckis


Detta gav 232hk som mest ( 2,7liter )

Posted: 21 Jun 2008, 14:46
by beemern
e30power wrote:
beemern wrote:
e30power wrote:Tack för alla positiva komment!

Motorn ska vara gul svart och motorrummet svart. Vet inte varför ni tycker det ser så j*vla dåligt ut, men alla får väl tycka som dem vill och jag är nöjd

Varför tror ni att lacken kommer spricka bara för att man har glasfiber? Det beror ju på hur många lager man gör i glasfiber och hur man sätter fast det i karossen

Jag har kollat på många projekt innan jag drog igång mitt och märkt att dem flesta köper färdiga kitt och plastar på (tråkigt)! Man ska bygga nått som man själv tror kommer bli häftigt sen om det inte blir det får man väl göra om.



jo de ser förjävligt ut pga de att de ser ut som att du kastat på färgen, du kan ju kolla min tråd så ser du hur du skulle ha gjort :). ja blästrade både motorblock och växellåda sen lackade me lackspruta, blir sjukt mycke snyggare.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=21106


fint gjort men jag tycker inte det ser bättre ut. Ja tror att ni säger att det ser för jävligt ut pga. färg valet inte för hur jag gjort det! men men det är mitt val



du verkar va lite trög på att föstå. säger de inte pga färgen, färgen är helt okej, de är sättet du lackat de på som ser rent förjävligt ut, och jo mitt ser mycke bättre ut...