Page 1 of 2

BMW 540i Kompressor M500 -93

Posted: 18 Jun 2008, 21:18
by P.Herrdahl
Startar en ny tråd lite lätt med att säga att det blir V8 och M60 samt M62 för hela slanten för mig nu.
Ska börja lite lätt att montera kompressor på B30 vilket bör ge mig ca 340 hästar och lite över 420nm
Men ska även skaffa en M62B44 som väl ska ge lite över 500hästar och en 650 Nm + när den är klar.
Även den ska få kompressor.

Uppdaterar allt eftersom det händer saker. :wink:

Posted: 19 Jun 2008, 13:57
by P.Herrdahl
Nåra bilder:

Image

Image

+

Image

Så snart alla nybeställda grejjer dimper in och fälgarna får lite däck så kommer mycket bättre bilder. :D

Posted: 12 Jul 2008, 14:23
by P.Herrdahl
Då sitter det fälgar samt M5 kjolar och lite mer skit monterat, nästa steg blir Supersprint system i rostfritt ända från grenrören.
Sen blir det att handla kompressor kittet.

Tycker själv att det ser sjuktgrymt ut med Mk fälgarna. Fattas bara en FK coiloversats så är stuket komplett.
Ska även på med en Ac Schnitzer S5 Front.

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 13 Jul 2008, 13:14
by Totteman
Klockrena fälgar :D

Va ska du köra för spec på B44an?
Originalkomp och E85?

Posted: 13 Jul 2008, 20:31
by P.Herrdahl
Totteman wrote:Klockrena fälgar :D

Va ska du köra för spec på B44an?
Originalkomp och E85?


Tackar.
På B44an kommer det nog bli aningen sänkt komp då det är tänkt att ladda lite mer än vad dom gör med standard ESS kitten.
Blir det etanolbruk så är det nog inte omöjligt med standard komp, men med andra kolvar.
Båda motorerna kommer få stålfoder.
Siktar på att bli klar med B30in till vintern.

Mvh.

Posted: 01 Sep 2008, 12:35
by P.Herrdahl
Liten uppdatering då.
Har ett antal motorer nu som jag ska prova lite olika saker på.
Det alla motorer dock kommer ha gemensamt är:

x Rostfritt Supersprint Race avgassystem.
x ZF 5 växlade lådan S5D 320Z

Motorerna är M60 på både 3 samt 4 liter.

Första motorn: Sug 3,0.
258/258, Lyft: 10.00/10.00 kammar.
Portade B40 toppar.
Chippad box.
Lättare svänghjul.

Andra motorn: Kompressor 3,0.
Ess Kompressorkitt.
258/258, Lyft: 10.00/10.00 kammar.
Portade B40 toppar.
Lättare svänghjul.
Rostfritt extractor grenrör.
Stålfodrat block.

Motor Nr. 1 ska bara byggas, provköras och testas lite. Kommer antagligen hamna i en E30 eller säljas framöver.

Motor Nr. 2 ska jag bruka i kombin.

Kommer bygga klart en 4.0 liters motor med lite härliga delar i sen som kommer få prova på lite högre effekt, ska se vad som är max. :)
600 hästar har det tydligen plockats ut innan blocket sprack.
Ska spåna och test n' tune lite. ;)

Image

Posted: 28 Oct 2008, 17:31
by P.Herrdahl
Precis haft kontakt med VAC Motorsport och vi har spånat fram en fin 4,0 motor.
Blir eventuellt 258gr kammar, dubbla ventilfjädrar, oljepumps uppgradering, CP kolvar och Arrows stakar. Väljer lite mellan 9,5:1 och 8,5:1. Etanol är givet.
Separata spjäll, fullradietrattar, nå jänk extraktorer samt VACs Steg 2 toppar.

Sen ESS kompressor kitt såklart.
Bilen ska förbli en relativt pålitlig brukis och kommer ofta få piskas runt några varv på nån härlig bana.

Image

Posted: 28 Oct 2008, 17:59
by Christian.N
Det här är en tråd som absolut kommer följas!! Så ruskigt grymma ideér :D

Posted: 28 Oct 2008, 18:27
by Bäckis
Ho ho ho, det blir nog billigt med Arrows stakar osv med en dollar på 8.10kr :)

Blir denna lika fullföljd som dina tidigare projekt? :lol:

Posted: 28 Oct 2008, 20:10
by wuffee
säkert ligga billigt som att spräcka m3 block på löpane band ;)..
Jag hade köpt foder från VAC också så kan du ju ladda ännu mera.
Varför separataspjäll när du ändå ska köra överladdat? inte bättre satsa på ett bumsestort spjäll då?


Mvh
Uffe

Posted: 28 Oct 2008, 21:09
by P.Herrdahl
Bäckis wrote:Ho ho ho, det blir nog billigt med Arrows stakar osv med en dollar på 8.10kr :)

Blir denna lika fullföljd som dina tidigare projekt? :lol:


Haha, lustigt! ;)
Nej, denna blir att fullfölja, 535an var ju så gott som klar i motorn, va bara karossen jag inte orkade göra klar så det va det som tog livet av den sen åkte jag med i en väns M5a och kännde att suget efter en V8 vart större, har inget behov av en ren räcer, och det är därför denna blir att fullfölja då jag behåller skinnsäten och allt lull lull för behovet av en fet brukis är bra mycket större.

Men vi får se, ska inte säga nått innan motorn är handlad och står i garaget. Men du kan va lugn till 95%. ;)

Posted: 28 Oct 2008, 21:14
by P.Herrdahl
Christian.N wrote:Det här är en tråd som absolut kommer följas!! Så ruskigt grymma ideér :D


Vad kul!
Får hem en motor nästa vecka kanske så då blir det att börja meka lite med lite fler bilder i tråden. Väntar svar från VAC nu med diverse prisuppgifter. ;)

Posted: 28 Oct 2008, 21:16
by P.Herrdahl
wuffee wrote:säkert ligga billigt som att spräcka m3 block på löpane band ;)..
Jag hade köpt foder från VAC också så kan du ju ladda ännu mera.
Varför separataspjäll när du ändå ska köra överladdat? inte bättre satsa på ett bumsestort spjäll då?


Mvh
Uffe


Det är faktiskt den punkt jag är mest osäker på förtillfället men, måste ändå bygga ett nytt plenum då originalet är i plast så då tänkte jag löpa linan ut.

Posted: 28 Jan 2009, 00:30
by Christian.N
Hur går det här då? Får se till att uppdatera nu :) Vill ju uppdatera min egen M60 touring nångång framöver när ekonomin tillåter så lite ögongodis medans man väntar skadar ju inte ;)

Posted: 28 Jan 2009, 12:57
by Zwofurti
Hollizini wrote:
wuffee wrote:säkert ligga billigt som att spräcka m3 block på löpane band ;)..
Jag hade köpt foder från VAC också så kan du ju ladda ännu mera.
Varför separataspjäll när du ändå ska köra överladdat? inte bättre satsa på ett bumsestort spjäll då?


Mvh
Uffe


Det är faktiskt den punkt jag är mest osäker på förtillfället men, måste ändå bygga ett nytt plenum då originalet är i plast så då tänkte jag löpa linan ut.


men hur funkar det med kompressor å separata spjäll egentligen? trycka mot spjällen är väl ingen höjdare som jag förstått det med kompressor?

Posted: 06 Feb 2009, 01:15
by Christian.N
Hallu?? :D

Posted: 06 Feb 2009, 11:54
by Ludde_
Händer det något eller?

:)