Page 1 of 10

Sir Alex 318 EVO (695WHP/809NM)

Posted: 29 May 2008, 10:11
by just_mee84
Jaha nu när bilen börjar ta form tänkte jag det kanke var dags att starta en tråd om projektet. Bilen som den första veckan var tänkt att bli ett riktigt bonke bygge spårade snabbt ur...Ungefär samtigt som jag hitta PPF:s hemsida haha. Bilen är tänkt att bli driftingbil med en vikt runt tonet, kommer inte bli nån super finish men ändå dugligt (den ska användas hårt och länge. Har byggt på den i 1 år nu och insett att det tar betytligt längre tid än man tror..Det är tänkt att den ska turbokonverteras i vinter om ekonomin tillåter.
Det sket sig...är 2010 som gäller nu

Jaha dags för en liten uppdatering nu då,

Lite snabb info om den tänkta setupen.
318i årsmod 88

Motor:
M50B25
toppen är maxportad med mira frästa ventilsäten
Alu tryckare med 328:ans kammhus
PPF Z2 kammar
PPF Race ventiler
PPF ventilfjäderkit
PPF Race kamkedja
PPF Stödgördel 12,9
PPF Toppackning+ARP
PPF dump
328 vev
H-profils stakar
Wiseco kolvar
PT 6765
Precision 46mm wastegate
80 mm Accufab spjäll
Rostfritt grenrör
Insug med trattar
Ombyggt oljetråg
Ombyggd vevhus vent med cyklon
Plattvärmeväxlare som oljekyl
3,5 tums avgassystem
STOR ic

Styrsystem/bränsle
Vipec V44
Bosch 1680cc spridare
Audi 115R spolar
Aeromotive BTR
SX 18203 som förpump
Aeromotive Eliminator huvudpump
Nuke fuelrail
Catch tank på ca 2,5 liter


Drivlina:
M5 diff samt Robylon bussningar i bakvagn
Inre nav från 535 yttre 730 5/120 bultcirkel
m5 knutar med PPF axlar
Hemsmidd kardan efter eget recept
ZF tds låda
3 skivig tilton

Väghållning:
Riktiga bussningar runt om, exentriska fram.
K-sport coiloverkit
Fjäderben från E36
24mm krängningshämmare, justerbara hjulvinklar
5/120 bulcirkel fram o bak.
Modifierat länkarmsfästen fram

Bromsar:
Fram: Brembo 4kolvsok, 315mm skivor från E36 M3
Bak: 4 kolvsok från Volvo 240, 298 mm skivor,
D2 Hydraulisk handbroms.
Selholms bromsvåg
Bakbromsarna kopplade så handbromsen tar på två kolvar och färd bromsen på dom andra två.

Interiör:
Skrapad o sopren!!
Fullbur
Moddad kardantunnel mm
Borttagen reservhjulsbalja mm
Lätttade dörrar
45L fuelcell
Plast rutor

Exteriör:
M3 EVO kit
Tak samt dörrar i plåt, resten plast
Lackad med Temadur 20 av Jimmy Abrahamsson

Posted: 29 May 2008, 10:30
by just_mee84
Slänger in några halvdana bilder så man ser lite vad det rör sig om..

Image

M5 diffen på plats, bara o köpa riktiga axlar
Image

En bild på grenrör med stressfläkten
Image

Provmonterat
Image
Image

en gammal bild innan jag fick på skärmarna
Image

Insuget på G, hemma pressade trattar
Image

En dålig bild på bilen med skärmarna på
Image

Posted: 10 Jun 2008, 06:49
by just_mee84
Jaha då hade man börjar matta ner till lack, nån som har nått bra tips på grovlek på slipp pappret?? kör med 80 korn först sedan 120 nu. vet inte så mycke om lack så tacksam för svar.

Posted: 10 Jun 2008, 11:49
by Krillian
är inte så haj på lack.

men 80 är för grovt. blir små små revor.

hade nog kört på 240 ? kanske snäpet finare/grövre??

Posted: 10 Jun 2008, 12:24
by just_mee84
jeep va nere o prova lite, blev en välldans massa repor med 80 ska nog prova 320 korn tror jag. så lärde man sig nått nytt igen hahaha

Posted: 10 Jun 2008, 14:18
by suddis
jag håller på matta ner min lack på bilen ska lackas om i sommar kör med p800 våt slip, kör man för grovt kommer slip reporna synas genom lacken.

Posted: 10 Jun 2008, 15:00
by jorgen
här har du en bra att ha länk när det gäller lackering
http://lackering.forum24.se/
lägg epoxygrund över hela bilen Där efter spackel, slipgrund, våtslipa, färg

Posted: 08 Aug 2008, 20:18
by just_mee84
satt o kolla i bilsport, såg att pro mod åkarna kör med O ring och koppar packning till toppen?? är det bättre än mls och pyramidringat tro? dom borde väll ha ett helvetiskt cylinder tryck som dom laddar på.
blir ju bra mycke biligare och låta polaren skära ut en 2mm kopparpackning och o ringa blocket, istället för att slänga alla pengar på att hitta nån som gör pyramidringar

Posted: 09 Aug 2008, 12:29
by Brag
Ser bra ut :) Vi kör med ca 3kg laddtryck i Camaron med kopparpackning o o-ringat. Men då har vi o-ringning i både blocket o toppen.

Posted: 10 Aug 2008, 08:05
by just_mee84
3 kg?? tjena.. så mycke ska jag nog inte ladda haha
tror jag ska skära ut en och prova om det håller. blir ju mycke billigare

950 spänn kosta en 2mm kopparpackning, bra mycke billigare än MLS

Posted: 20 Aug 2008, 20:33
by just_mee84
jaha då hade man gjort ett ryck igen, motorn är ur och väntar på pengar som kommer snart (ska till Norge o jobba). har fått färdigt karossen så snart blir de lack. framvagnen e äntligen klar, fick ihop det med nav och fjäderben från E36. Va bara o flytta bakre länkarmsfästet lite.
tog lite bilder med mobilen så man ser att nått händer....
Image

K-sport dämparna i fjäderbenet från E36:an blev riktigt bra. gott med fembultat också.
Image

Provade en 20*9 tums fälg på bilen och det gick faktiskt, fanns ännu mer plats där bak.
Image

Håller på med bromsarna nu, bakom 20 tums fälgen sitter en 315mm skiva mn de ser lite ynkligt ut hehe
Image

Ska fixa distanser till bromsoken imorn, sen blir det full fart igen.
Väntar på lönen med så man kan köpa bromsana bak också

Posted: 20 Aug 2008, 21:49
by RoDe
montera bara inte på den där vingen. ser ut som nåt som kommer från en volvo 240 :evil:

Posted: 21 Aug 2008, 16:29
by just_mee84
hehe verkar vara många som inte gillar vingen haha... får väll se om man kan hitta nått annat kanske, den är ändå för smal

Posted: 21 Aug 2008, 16:32
by Storås
RoDe wrote:montera bara inte på den där vingen. ser ut som nåt som kommer från en volvo 240 :evil:


Har då aldrig sett en 240 med en sån vinge, ser snarare ut som en bakofram vänd takvinge från typ en civic.

Mvh

Posted: 21 Aug 2008, 19:57
by just_mee84
fick den av en polare, har för mig han sa att det var till en Volvo 240 grupp A eller nått?? tror att de blir den vingen på ändå (har redan monterat den) såvida ingen har en riktig M3 vinge o skänka till mig.
gratis e GOTT

Posted: 24 Aug 2008, 18:46
by just_mee84
jaha då hade man fått ihop framvagnen...äntligen.. blev riktigt porrigt med brembo oken. Väntar nu på skivorna bak så man kan fått mätt fram ett par lämpliga fälgar och fått ner den på hjul igen efter 10mån på pallbockar.

Image

Posted: 01 Sep 2008, 17:50
by sibban
Var det mycket jobb att få ner m50in i din 318? :roll:

Lite fundersam om man ska ge sig på det själv :wink: