Page 1 of 1

mappnings dax ,lite problem

Posted: 22 Mar 2006, 21:40
by rotrex-vr6
motor: vr6 2.8l ,borrad till 2.9l,
rotrex kompressor ,1.5bars ladd
,dta p8pro

gör en lång historia kort:
först mappningen med 100% E85 så visade det sig att min 580cc spridare samt pump blev utmaxade redan vid 1bars ladd (372hk 482nm)

inga problem ,bara att bygga om ,fläskade i rc 750cc ,dubbla walbro 255 pumpar ,catch tank ,fetare slangar

nu till problemet ska dit i nästa veckan då mapparen ringer idag å säger att han helst inte vill mappa E85 pga haverier som skett nyligen just pga att det är svårt att mappa då han inte har tillgång till en cylindertrycks mätare ,svårt att höra spikningarna med e85 mm

tackar givetvis mapparen för varningen ,å jag vill inte chansa
för 30-50hk extra ,kan kvitta känns det som nu

inte heller nåt problem egentligen förutom att man lagt ut pengar på prylar i onödan men nu e det brådis ,vill ju ha klar bilen så fort som möjligt så klart!

v-power soppa får det bli samt så kan jag fixa 440cc @3bar till imorgon

men nu till frågan ,räcker det att köra dessa i 3bars grund tryck?
troligtvis kommer effekten hamna på runt 400hk vid 1.5bars ladd


blev ju nästan en roman av detta :)

hare gött
mvh Henke

Posted: 22 Mar 2006, 21:52
by Fido85
dethär har ju inget med tråden att göra men fy fan att mappa dta :)

Posted: 22 Mar 2006, 22:01
by rotrex-vr6
fel

Posted: 22 Mar 2006, 22:02
by rotrex-vr6
Fido85 wrote:dethär har ju inget med tråden att göra men fy fan att mappa dta :)


jo där har du rätt enligt många :)
men dock ett väldigt bra fungerande system ,till bra peng

Posted: 22 Mar 2006, 22:05
by Bmwandreas
Du får ut ca 450hk med 440cc vid lambda 0.85.

Så lycka till!

Posted: 22 Mar 2006, 22:09
by rotrex-vr6
Bmwandreas wrote:Du får ut ca 450hk med 440cc vid lambda 0.85.

Så lycka till!


det e lysande ,då räcker det att köra dom i 3bar :)

återkommer med mappnings siffror

Posted: 22 Mar 2006, 22:14
by Bmwandreas
E-85 har visat sig vara mkt slitande på motorer.
Så du gör helt rätt i att köra med V-power

Posted: 22 Mar 2006, 22:42
by flp
lite ot, men alltså borde jag få ut 380hp me mina 380cc m5spridare me lambda 0.85?

MVH Micke

Posted: 22 Mar 2006, 22:49
by Bmwandreas
Yes det ska du få

Posted: 22 Mar 2006, 23:52
by Fido85
rotrex-vr6 wrote:
Fido85 wrote:dethär har ju inget med tråden att göra men fy fan att mappa dta :)


jo där har du rätt enligt många :)
men dock ett väldigt bra fungerande system ,till bra peng


joo det håller jag också med om :) då tändning är innbygd osv :)

Posted: 23 Mar 2006, 08:32
by M3JONAS
Varför använder du dig inte av de 580cc spridare som du har?
De borde garanterat räcka och du slipper skaffa nya prylar.

OT: Vad anser ni problemet vara med att mappa DTA?

Posted: 23 Mar 2006, 14:03
by rotrex-vr6
M3JONAS wrote:Varför använder du dig inte av de 580cc spridare som du har?
De borde garanterat räcka och du slipper skaffa nya prylar.

OT: Vad anser ni problemet vara med att mappa DTA?


dom e sålda tyvärr! :(

Posted: 23 Mar 2006, 19:44
by Insanity
Varför byta spridare hit å dit, hade väl bara vart å kört med dina 750 cc spridare ändå??

Fido85..
DTA P8pro kör jag med, tycker det är väldigt användar vänligt å lätt mappat.. Va anser du är problemet med dta?

Mvh Stefan

Posted: 23 Mar 2006, 19:58
by Fido85
Insanity wrote:Varför byta spridare hit å dit, hade väl bara vart å kört med dina 750 cc spridare ändå??

Fido85..
DTA P8pro kör jag med, tycker det är väldigt användar vänligt å lätt mappat.. Va anser du är problemet med dta?

Mvh Stefan


det är svårmappat...eller finjusteringar är svåra....jag är inte första som säger det eller tycker :) okej det är ju hur mkt tid man vill lägga på mappning osv :)

Posted: 23 Mar 2006, 21:09
by rotrex-vr6
Insanity wrote:Varför byta spridare hit å dit, hade väl bara vart å kört med dina 750 cc spridare ändå??

Fido85..
DTA P8pro kör jag med, tycker det är väldigt användar vänligt å lätt mappat.. Va anser du är problemet med dta?

Mvh Stefan


jo det hade kanke gått ,kan bli lite marigt med att få till tomgång å låglasten ,å sen så känns det onödigt å ha i så stora som jag ändå inte kan utnyttja ,samt att 440cc spridarna e betydligt billigare

Posted: 23 Mar 2006, 22:10
by M3JONAS
rotrex-vr6 wrote:
M3JONAS wrote:Varför använder du dig inte av de 580cc spridare som du har?
De borde garanterat räcka och du slipper skaffa nya prylar.

OT: Vad anser ni problemet vara med att mappa DTA?


dom e sålda tyvärr! :(


Det var en enkel och bra förklaring ;)

Posted: 24 Mar 2006, 09:58
by Insanity
Att dom e billigare köper jag, själv åker jag med 1000 cc på min å det är inga problem som helst med tomgång och låglast..
Vid lugn motorvägs körning 120/130 drog min ca 1lit/mil.. :lol:

Personligen så har jag hellre lite för stora än för små iallafall.. :wink:

Mvh Stefan