Page 1 of 2
hydralisk bromsservo?
Posted: 19 May 2008, 17:26
by drunkensailor
tjenare alla!
varför är det ingen som kör med hydralisk bromsservo i sin bmw?
är det nåt jätte negativt med det eller?
jag menar främst e30 med m50 motor när det tar i bromsservot...
själv har jag tagit ett servo från audi 100.
http://www.garaget.org/?car=74117&image=876941
dålig bild men man ser ju iallafall principen...
MVH//Jocke
Posted: 19 May 2008, 19:32
by Chrille
Hade jag nog också gjort om jag hade haft servo...
Men känns inte värt att montera styrservopump bara för att driva bromservot...
Jag tränar benet i stället.. (kommer köra utan servo)
Posted: 19 May 2008, 21:37
by drunkensailor
Chrille wrote:Hade jag nog också gjort om jag hade haft servo...
Men känns inte värt att montera styrservopump bara för att driva bromservot...
Jag tränar benet i stället.. (kommer köra utan servo)
ok kommer det inte att bli för jävla tungt att bromsa utan servo?
MVH//Jocke
Posted: 19 May 2008, 21:41
by JaJsEn
såg jävligt smidigt ut dedär,
men är hela cylinder gjuten i ett emd servot eller e de två lösa delar? går det att köra med E30 original cylindern? om inte va e de för diameter på audi cylindern.
mvh Erik
Posted: 19 May 2008, 22:02
by Chrille
drunkensailor wrote:Chrille wrote:Hade jag nog också gjort om jag hade haft servo...
Men känns inte värt att montera styrservopump bara för att driva bromservot...
Jag tränar benet i stället.. (kommer köra utan servo)
ok kommer det inte att bli för jävla tungt att bromsa utan servo?
MVH//Jocke
Det återstår att se...
Posted: 20 May 2008, 06:58
by drunkensailor
JaJsEn wrote:såg jävligt smidigt ut dedär,
men är hela cylinder gjuten i ett emd servot eller e de två lösa delar? går det att köra med E30 original cylindern? om inte va e de för diameter på audi cylindern.
mvh Erik
det är två delar...
jag kör med audi 100 servo och då passar e30 cylinder rakt på...
det hela bygger ca 2 cm utåt jämfört med org.
MVH//Jocke
Posted: 20 May 2008, 16:08
by JaJsEn
va e de för årsmodell man hittar detta servo på?
jävligt smidigt måste ja säge kommer no bli sånt i både bruks o bus bilen nu =)
tack som f*n för tipset.
mvh Erik
Posted: 20 May 2008, 16:25
by Markus F
Dom sitter på nånstans 86-91 Audi 100, har sett på både 1,8 och 5-cyl.
BMW har ju ungefär samma annars på 750 och E28, sån kör jag med.
Posted: 20 May 2008, 16:35
by JaJsEn
OK, men behövs inte "bromsbomben" om man ska köra emd BMW prylarna? här verkar det ju bara vara "slang in slang ut", annars vore det ju nice emd 750 prylar, hadde tänkt ta huvudcylindern därifrån för att få större diameter.
passar servot mot torpeden eller måste det kapas o byggas nya fästen där?
mvh Erik
Posted: 20 May 2008, 17:08
by drunkensailor
JaJsEn wrote:
passar servot mot torpeden eller måste det kapas o byggas nya fästen där?
mvh Erik
servot passar rakt i torpedens fästen men själva armen till pedalen måste kortas... jag gjorde en distans ut från torpeden också...
Posted: 20 May 2008, 18:35
by just_mee84
jag tog hela huvudbromscylinder historien från en golf 2. satt som ett njurslag.
Posted: 20 May 2008, 19:10
by Thörn
jag kör hydrauliskt
grym servoverkan blir det.
Posted: 20 May 2008, 19:23
by Markus F
JaJsEn wrote:OK, men behövs inte "bromsbomben" om man ska köra emd BMW prylarna? här verkar det ju bara vara "slang in slang ut", annars vore det ju nice emd 750 prylar, hadde tänkt ta huvudcylindern därifrån för att få större diameter.
passar servot mot torpeden eller måste det kapas o byggas nya fästen där?
mvh Erik
Sitter en likadan bomb på Audi, nere under motorfästet på förarsidan.
Servot passar bolt on.
Posted: 20 May 2008, 19:48
by JaJsEn
OK, antar at tman måste använda bomben eller?
Känns ju lite jobbigt då dom brukar vara trasiga o e rätt dyra.
mvh Erik
Posted: 20 May 2008, 20:02
by Thörn
Bomben gör att trycket sitter kvar i systemet ett antal bromsningar efter att motorn stannat, bomberna används även på vissa industrimaskiner, vissa truckar har jag fått höra.
Posted: 20 May 2008, 20:09
by Nemesis_turbo
så man kan altså köra utan bomben? vore juh toppen det dära. tror ni manf år plats med en m50 i m50 lut i e30 med audins broms servo?
Posted: 20 May 2008, 20:20
by Markus F
Köra utan bomb går, men det är äckligt.
Blir lite fördröjning innan man får broms...
Iaf. på BMW, där jobbar bromsservot med mycket lägre tryck än styrservot och det som tar tid varje gång man ska bromsa är antagligen att regulatorn är seg med att styra över flödet till bromsen, den är beroende av att bomben stöttar första sekunden.
Audi har mindre diameter på sitt servo och kör nog högre tryck, möjligt att det inte stör lika mycket om bomben saknas där.