Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Posted: 13 May 2008, 20:55
Då var det dags för en projekttråd för mig också.
Köpte bilen i slutet på sommaren 2006 efter att ha sålt min e34 M5 ville ha något mindre och lättare, också vart det ju lite pengar över till annat.
Såhär såg den ut när jag hämtade den:
Började första vintern med att plocka ner bakvagn byta till powerflex överallt, montera upp en lamell diff och sätta i en halvbur.
Lite bilder på det:
Under den sommaren kändes det som att bilen var värd lite mera motor…
Kollade runt och läste mycket om hur jag skulle bygga motor osv. Började räkna lite och det drog ju iväg, som alla vet. Fick sen syn på en annons, helsmidd M20 turbo. Lät ju kanon! Åkte och hämtade den.
Nu sitter den motorn på plats och allt runt omkring förutom motor styrningen och tändning som ska börja kopplas nu..
Här kommer lite bilder och spec. På motorn.
Gamla högen på väg ur:
Nytt och roligt!
Lite kylning
Och en sista bild som den står idag
Aleex gamla motor: M20 B25
Strokad till 2.7L
Borrat, deckat, oringat block
Oljesprut på kolvar från m50
Balanserad dieselvev
Cp pistons kolvar
H profil stakar
Arp bultar till toppen
PPF stödgördel
Toppen portad, mirafräst och svetsad.
Race ventiler
Hårdare ventilfjädrar
Enem Z45 kam, ställbart kamdrev
Pulsslittgrenrör
HX50 turbinhus 22
WG 50 mm
Dumpventil 50 mm
Autronic sm4
Dis 4 med MSD dubbelspolar
1600 cc msd spridare
Intercooler 60*30*75
Dubbla externa walbro pumpar och Catch tank
PPF fuelrail
10mm stål omspunna bränsle slangar
Malpassi BTR
535 Kylare med spal fläkt
13 raders oljekylare
3,5” Downpipe resten 3” med en ljuddämpare
Drivlina:
535 svänghjul
765 tryckplatta med 4-puckad sinter
ZF låda från en disel
328 kardan
Kaross:
En 4 dörrars E30 med M-teh2 från fabrik.
Borbet A 16” fälgar
Mörka hela lyktor fram
Sänkt 60/40 antagligen.
Powerflex bussningar över allt förutom krängningshämmare.
Inredning:
Två sportstolar
Lite mätare
Dragracing båge
Förar hytten
Avslutar med en helbild på bilen:
Det var allt för denna gång.
Hoppas på uppstart snart!
Mvh Erik Waernberg
Köpte bilen i slutet på sommaren 2006 efter att ha sålt min e34 M5 ville ha något mindre och lättare, också vart det ju lite pengar över till annat.
Såhär såg den ut när jag hämtade den:
Började första vintern med att plocka ner bakvagn byta till powerflex överallt, montera upp en lamell diff och sätta i en halvbur.
Lite bilder på det:
Under den sommaren kändes det som att bilen var värd lite mera motor…
Kollade runt och läste mycket om hur jag skulle bygga motor osv. Började räkna lite och det drog ju iväg, som alla vet. Fick sen syn på en annons, helsmidd M20 turbo. Lät ju kanon! Åkte och hämtade den.
Nu sitter den motorn på plats och allt runt omkring förutom motor styrningen och tändning som ska börja kopplas nu..
Här kommer lite bilder och spec. På motorn.
Gamla högen på väg ur:
Nytt och roligt!
Lite kylning
Och en sista bild som den står idag
Aleex gamla motor: M20 B25
Strokad till 2.7L
Borrat, deckat, oringat block
Oljesprut på kolvar från m50
Balanserad dieselvev
Cp pistons kolvar
H profil stakar
Arp bultar till toppen
PPF stödgördel
Toppen portad, mirafräst och svetsad.
Race ventiler
Hårdare ventilfjädrar
Enem Z45 kam, ställbart kamdrev
Pulsslittgrenrör
HX50 turbinhus 22
WG 50 mm
Dumpventil 50 mm
Autronic sm4
Dis 4 med MSD dubbelspolar
1600 cc msd spridare
Intercooler 60*30*75
Dubbla externa walbro pumpar och Catch tank
PPF fuelrail
10mm stål omspunna bränsle slangar
Malpassi BTR
535 Kylare med spal fläkt
13 raders oljekylare
3,5” Downpipe resten 3” med en ljuddämpare
Drivlina:
535 svänghjul
765 tryckplatta med 4-puckad sinter
ZF låda från en disel
328 kardan
Kaross:
En 4 dörrars E30 med M-teh2 från fabrik.
Borbet A 16” fälgar
Mörka hela lyktor fram
Sänkt 60/40 antagligen.
Powerflex bussningar över allt förutom krängningshämmare.
Inredning:
Två sportstolar
Lite mätare
Dragracing båge
Förar hytten
Avslutar med en helbild på bilen:
Det var allt för denna gång.
Hoppas på uppstart snart!
Mvh Erik Waernberg