Page 1 of 10

Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo

Posted: 13 May 2008, 20:55
by Wärniss
Då var det dags för en projekttråd för mig också.

Köpte bilen i slutet på sommaren 2006 efter att ha sålt min e34 M5 ville ha något mindre och lättare, också vart det ju lite pengar över till annat. ;)

Såhär såg den ut när jag hämtade den:
Image

Började första vintern med att plocka ner bakvagn byta till powerflex överallt, montera upp en lamell diff och sätta i en halvbur.

Lite bilder på det:
Image

Image

Under den sommaren kändes det som att bilen var värd lite mera motor…

Kollade runt och läste mycket om hur jag skulle bygga motor osv. Började räkna lite och det drog ju iväg, som alla vet. Fick sen syn på en annons, helsmidd M20 turbo. Lät ju kanon! Åkte och hämtade den.

Nu sitter den motorn på plats och allt runt omkring förutom motor styrningen och tändning som ska börja kopplas nu..
Här kommer lite bilder och spec. På motorn.

Gamla högen på väg ur:
Image

Nytt och roligt!
Image

Lite kylning
Image

Och en sista bild som den står idag
Image


Aleex gamla motor: M20 B25

Strokad till 2.7L
Borrat, deckat, oringat block
Oljesprut på kolvar från m50
Balanserad dieselvev
Cp pistons kolvar
H profil stakar
Arp bultar till toppen
PPF stödgördel
Toppen portad, mirafräst och svetsad.
Race ventiler
Hårdare ventilfjädrar
Enem Z45 kam, ställbart kamdrev
Pulsslittgrenrör
HX50 turbinhus 22
WG 50 mm
Dumpventil 50 mm
Autronic sm4
Dis 4 med MSD dubbelspolar
1600 cc msd spridare
Intercooler 60*30*75
Dubbla externa walbro pumpar och Catch tank
PPF fuelrail
10mm stål omspunna bränsle slangar
Malpassi BTR
535 Kylare med spal fläkt
13 raders oljekylare
3,5” Downpipe resten 3” med en ljuddämpare

Drivlina:
535 svänghjul
765 tryckplatta med 4-puckad sinter
ZF låda från en disel
328 kardan

Kaross:
En 4 dörrars E30 med M-teh2 från fabrik.
Borbet A 16” fälgar
Mörka hela lyktor fram
Sänkt 60/40 antagligen.
Powerflex bussningar över allt förutom krängningshämmare.

Inredning:

Två sportstolar
Lite mätare
Dragracing båge

Förar hytten
Image

Avslutar med en helbild på bilen:
Image

Det var allt för denna gång.
Hoppas på uppstart snart!

Mvh Erik Waernberg

Posted: 13 May 2008, 21:01
by Tysken
Aha, fin bil! Börjat koppla sprutet nåt än då?

Mvh

Posted: 13 May 2008, 21:10
by Micke johansson
Härligt projekt , du har ingen plan på byta turbo :)

Posted: 13 May 2008, 21:11
by Pimplaren
Fet som fan!

Lycka till med bilen.

Posted: 13 May 2008, 21:13
by roosen69
halv buren såg mysig ut, vart hittade du den?

Posted: 13 May 2008, 21:31
by Aleex
Japp denna motor känner man igen :D
Kul att du har fixat en projekttråd

Posted: 14 May 2008, 13:30
by maccan
Kom igen nu vill se den på gatorna erik :D

Posted: 14 May 2008, 18:00
by Wärniss
Tysken
Japp jag har börjat iaf.. Det tar lite tid att hålla på :) mycket mätande och kollande på schema.

Micke:
hehe vadå rå? sugen eller?

Roosen:
Den är köpt på gunnarsjö svets och smide. Som har bytt namn om jag inte minns fel?

Tack för övriga komentarer.
Synd att man måste vara på jobbet också, vill koppla klart!

mvh Erik

Posted: 18 May 2008, 12:50
by maccan
Upp med fler bilder Erik :D

Posted: 18 May 2008, 12:54
by Micke johansson
Wärniss wrote:

Micke:
hehe vadå rå? sugen eller?


mvh Erik


Yes :) skulle suttit fint på min m20 blir lite overkill på gatan med så stort avgashus jag har.

Posted: 21 May 2008, 17:00
by Wärniss
Har inte så jätte mycket bilder, men i helgen ska det kopplas :D

Erik

Posted: 28 May 2008, 10:21
by Wärniss
I helgen så har jag och Aleex kopplat el och vakum. Allt är kopplat och klart tror vi men vi har inte kunnat få kontakt mellan Autronic boxen och dator..
Det kan vara så att vi måste ha ett nyare program till datorn för att min box är av senaste vartionen och alex box är några år gammal.. Hoppas det är det.

Bidrar med en suddig bild på alex in action :)

Image

Posted: 01 Jun 2008, 02:37
by Wärniss
Igår så var första provstarten. Det gick bra!
lite små läckage och strul med startmotorn som inte ville gå med hjälp av nyckeln.
men det är kanske larmet som strular till det..

Ska fixa lite mer med läckor och felsöka startmotorn sen blir det ordäntlig varmkörning och olje byte.


Erik

Posted: 05 Jun 2008, 15:19
by Wärniss
Sådär. nu är alla läckage fixade, och nu startar den med nyckeln, var larmet som fuckade ur..

Körde lite också, alla växlar och koppling fungerade som det skulle :)

Nu behöver det bara snyggas till lite under huven..

Bilder på maskinrummet.

Image

Image

Posted: 05 Jun 2008, 15:29
by Tysken
Fan va nice! Tryckt ur den på alla växlar än då? :wink:

Posted: 05 Jun 2008, 17:33
by Wärniss
haha nej inte än :)

Aleex ska med mig ut och åka och mappa lite någon dag. När han hade den körde han på bensin och jag har ju konverterat till e85, så lite måste ställas in.

Mvh Erik

Posted: 06 Jun 2008, 01:13
by maccan
fan va nice :D
snart så jävlar, den lär ju inte gå nådigt!!
puss M