hur mycket skiljer på elen m20/m50
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
hur mycket skiljer på elen m20/m50
fick ras på min m20 igår, tänkte rätt omgående riva ur den och slänga i en m50b25 ifrån en e34 istället. jobbar på skrot så jag kommer själv riva ur m50 maskin med el osv, men är det typ plugg and play med nya motorn och dens el eller får man koppla om nå kablar? någon som vet som gjort detta själv?
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
lenin wrote:Vet faktiskt inte. Kan kolla upp om du vill? Men borde va lättare o byta hela altet ändå tycker ja.
vore skitnsällt om du kollade upp det...
ska ta m50:n komplett med kabel piska, men jag tänkte mer på skiljer det i den stora runda kontakten vid säkrings boxen? för det är väl där ström till box osv kommer
du måste ta kontakten från m20n och löda om den på m50ins kabelhärva
kolla på autopower.se så kanske du hittar hur du ska löda alltså vilka kablar som ska ihop me varan..
eller fråga här på forumet finns ganska många som har gjort de..
jag löde om från 316 1,8 förgasare till m20b25 och där var de nästans samma färger..
kolla på autopower.se så kanske du hittar hur du ska löda alltså vilka kablar som ska ihop me varan..
eller fråga här på forumet finns ganska många som har gjort de..
jag löde om från 316 1,8 förgasare till m20b25 och där var de nästans samma färger..
mvh: Leo karlsson --åland--
Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
Hallå,
Jag skulle ta M50 härvan och skarva ihop med E30 karossens härva.
Det är bara att ta funktion för funktion och titta vad de båda har för färger i scheman, det finns kanonbra scheman att tillgå bara man letar. Allt du kan tänka dig behöva från kaross till motor måste ju gå genom detta stycke.
Här kommer några standardfärger som kan vara samma på båda. Ett tips är att tjockleken brukar va samma på båda också, så gå inte bara på färg utan även tjocklek.
Tjock Grön => Tändning.
Tjock Gul/Svart => Startmotor.
Smal blå laddsignal=> Generator.
Smal svart => Varvtals signal.
Tjock röd => konstant plus.
Brun => Jord.
Dock är detta generellt på bmw , så är bara ett tips kanske inte är så på alla men det är iaf detta jag brukar gissa på. Men som sagt, skaffa ett vettigt schema.
Mvh
A
Jag skulle ta M50 härvan och skarva ihop med E30 karossens härva.
Det är bara att ta funktion för funktion och titta vad de båda har för färger i scheman, det finns kanonbra scheman att tillgå bara man letar. Allt du kan tänka dig behöva från kaross till motor måste ju gå genom detta stycke.
Här kommer några standardfärger som kan vara samma på båda. Ett tips är att tjockleken brukar va samma på båda också, så gå inte bara på färg utan även tjocklek.
Tjock Grön => Tändning.
Tjock Gul/Svart => Startmotor.
Smal blå laddsignal=> Generator.
Smal svart => Varvtals signal.
Tjock röd => konstant plus.
Brun => Jord.
Dock är detta generellt på bmw , så är bara ett tips kanske inte är så på alla men det är iaf detta jag brukar gissa på. Men som sagt, skaffa ett vettigt schema.
Mvh
A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Nemesis_turbo wrote:det ända jag anser mig behöva skarva ihop är den stura runda kontakten vid säkrings boxen,,,, det var iaf det enda som slöt ihop min m20 härva med resten av bilen....
Jajjemen, och varje sladd har ju sin funktion. Som tex givare oljetryck.
På ena sidan av denna runda kontakt har du ju E30 kaross , den andra sidan har du M20 motorn
Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
helt rätt tänkt ..
i m20 kontakten borde de bara vara 2 eller 3 grova kablar resten är klena.
lila/röd e iallafall till bränslepumpen..
så mycke kommer ja ihåg..=) men hittade ett schema på e30.de
men de va på tyska de va från 318i till m50 men de borde vara samma kontakt som m20n har..
i m20 kontakten borde de bara vara 2 eller 3 grova kablar resten är klena.
lila/röd e iallafall till bränslepumpen..
så mycke kommer ja ihåg..=) men hittade ett schema på e30.de
men de va på tyska de va från 318i till m50 men de borde vara samma kontakt som m20n har..
mvh: Leo karlsson --åland--
Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
BMWM20 wrote:helt rätt tänkt ..
i m20 kontakten borde de bara vara 2 eller 3 grova kablar resten är klena.
lila/röd e iallafall till bränslepumpen..
så mycke kommer ja ihåg..=) men hittade ett schema på e30.de
men de va på tyska de va från 318i till m50 men de borde vara samma kontakt som m20n har..
Tror det är lila grön på iaf 535i , (hade det på min turbo bmw) så kan va lila grön även på M50 , inte omöjligt.
Mvh
A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Kolla den här länken..
Där står allt du behöver veta..
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
Mvh Jante
Där står allt du behöver veta..
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
Mvh Jante
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact: