Lufta kopplingen på e30 men pedelen stannar där nere?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nille

Lufta kopplingen på e30 men pedelen stannar där nere?

Post by Nille »

Var ute o testade bilen nu idag o märkte att kopplingen slirade vid lite mer belastning..antog då att jag kanske skulle lufta kopplingen eftersom jag tagit ner växellådan.

Men nu när jag o polarn försökte lufta kopplingen så fan fösvann ju trycket helt o pedelen vill hellre ligga nere i botten..varför uppstår detta felet..polarn har samma problem, så får man nått hett tips så löser vi 2 saker på samma gång.

Har fyllt på olja o så, pumpat på pedelen o sen öppnat luftskruven vid slavcylindern..gör jag rätt..eller ska man luft på nått annat vis??

hoppas nån vart med om detta me o vet hur man löser detta.

mvh nille
compactracing 2012
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

behöll du trycket på pedalen till han stängde ventilen?
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Nille

Post by Nille »

PiLlEvAn wrote:behöll du trycket på pedalen till han stängde ventilen?

ja...alltså pedalen i botten
compactracing 2012
Andreas K

Post by Andreas K »

pinnen i slaven kan ha hamnat utanför kopplingsarmen och lossnat.
birro

Post by birro »

Andreas K wrote:pinnen i slaven kan ha hamnat utanför kopplingsarmen och lossnat.

Hur löser man detta enklast då? Jag har inte börjat lufta än men när man trycker ner kopplingen till hälften så bara "hoppar" den ned i botten så får man dra upp den med benet. Samma fel?
pelko

Post by pelko »

Du får lossa slaven från lådan och rätta till det om det är det som är problemet.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Henke_mellerud

Post by Henke_mellerud »

birro wrote:men när man trycker ner kopplingen till hälften så bara "hoppar" den ned i botten så får man dra upp den med benet.

Det är inte luft då? om den hoppat av så borde det väl inte funka att trycka upp den igen och det blir samma sak igen vid andra försöket? om nån fattar vad jag menar :roll:
Nille

Post by Nille »

Henke_mellerud wrote:
birro wrote:men när man trycker ner kopplingen till hälften så bara "hoppar" den ned i botten så får man dra upp den med benet.

Det är inte luft då? om den hoppat av så borde det väl inte funka att trycka upp den igen och det blir samma sak igen vid andra försöket? om nån fattar vad jag menar :roll:

jaha..som jag fattar det då så e det slavcylindern som e problemet..Är det den som gör att pedalen åker i golvet??
compactracing 2012
Markus F

Post by Markus F »

Pedalen stannar alltid nere om det är luft i systemet, typiskt tecken på det.
Ett bra sätt brukar vara att lufta baklänges, alltså trycka in bromsvätska i slavcylindern och köra luften upp i burken.
Ett ännu bättre sätt om slangen är lång nog är att trycka in stången på slavcylindern luften körs upp i kopplingsslangen och ut.
Men att kopplingen slirade kan inte gärna ha berott på luft, då borde den haft svårt att koppla ur i stället, möjligen läckande slavcylinder så det kommit bromsvätska på kopplingen.
Dock har ni nog fått in luft nu.
Andreas K

Post by Andreas K »

är det luft så borde ju luftning avhjälpa problemet. Min teori grundas på att luftningen inte gör något skillnad. Kommer de vätska ur luftnippeln?
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Så var min också när det var luft i innan jag fick ur den :) Gick lätt som en plått, bara hälla i vätska och pumpa och lufta och pumpa mm.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
mika2

Post by mika2 »

min va likadan fast jag har en e36:a. men jag fick byta huvud kopplings cylindern.
ippe

Post by ippe »

Att den slirar har ju iofs inte med att kopplingen inte är luftad ordentligt skulle jag säga.

Kan vara lite knepigt med att lufta. På e36an när den var upppallad så gällde de att ha TOPP full behållare helatiden så den inte drog in luft när nivån sjönk. Riktigt käsnligt.

Lyckades äcen skjuta ut pinnen från slaven när den var för kort. Inte sugen på att plockab ord lådan för att lirka ut den. Löstet med en hålborr i sprängkåpan som sedan pluggades med gummiplugg. Bra inspektionshål fick man på köpet.
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

ippe wrote:Kan vara lite knepigt med att lufta. På e36an när den var upppallad så gällde de att ha TOPP full behållare helatiden så den inte drog in luft när nivån sjönk. Riktigt käsnligt.
Gäller E30 också :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
s2_i_e30

Post by s2_i_e30 »

min e30 har vart lickadan.. då har ja bara låttit den stå övr natten sen har de gått att lufta den som vanligt.. någon gång öppnade ja nippeln och "sög" istället då gick de fortare.. vet inte om de är rätt att göra så dok..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
robbz

Post by robbz »

brukar bli så, bara att pumpa som en tok med handen, alltså hjälpa pedalen tillbaks och sen pumpa, så får man hålla på ett bra tag.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Christian.N

Post by Christian.N »

Var ute nu ikväll med Nille och försökte få iordning på detta problem men nu kom det ingen vätska alls. Puffade bara till lite luft varje gång man öppnade luftningsnippeln. Vi höll på ett bra tag och fyllde på lite då och då i behållaren men det blev ingen skillnad.
Sen förstår jag inte vad ni menar med att pumpa på kopplingen.. Går det att pumpa upp tryck överhuvudtaget när den bara drar i govlet? Skulle verkligen uppskatta en riktigt schysst beskrivning eller linande då jag har samma/lika problem med min koppling..

Mvh Christian
Enköping, 073-3104393
Post Reply