Page 1 of 1
M42 och olja i "tändstiftsbrunnarna"
Posted: 29 Apr 2008, 09:13
by steffe
Svårstartad motor och jag ville kolla stiften, drog upp tändhattarna och det var olja i 1 och 2, mest i 2'an. Har O-ringarna spruckit eller är det nåt annat stdfel på kåpa/topplock?
Var köper man packningssats för ventilkåpan till hyffsade priser, verkar ju inte vara den mest vanliga motorn?
Posted: 29 Apr 2008, 14:33
by Bonje
Det är nog bara packningarna som släpper förbi olja... Prova att köra packningarna i diskmaskinen en sväng.
Då brukar gummit bli lite mjukare igen om det har hårdnat. (Med tanke på att du var för snål för att köpa BMW original packningar..

)
Posted: 29 Apr 2008, 15:04
by steffe
Bonje wrote:Det är nog bara packningarna som släpper förbi olja... Prova att köra packningarna i diskmaskinen en sväng.
Då brukar gummit bli lite mjukare igen om det har hårdnat. (Med tanke på att du var för snål för att köpa BMW original packningar..

)
Har inte köpt några packningar ännu, bilen har i min ägo bara rullat ca 20 meter.

Pallbocksräcer
Riktning av skärm och inskruvning av inredning inför besiktning föreligger
Kan man lossa på ventilkåpan utan att packningarna går sönder, van vid volvos papperspackningar och har inte kollat i ETK'n ännu
Har fått reda på startproblemet fö, mätaren visar fullt men tanken är tom, iofs lyser gula lampan i mätaren men men.........
Posted: 29 Apr 2008, 20:20
by Overcharged
packningarna brukar gå sönder om dem suttit där länge...både på min M50 och S50 motor har mina konturpackningar läckt in olja till T-brunnarna, går som en skräp då
