Page 1 of 1

M42 och olja i "tändstiftsbrunnarna"

Posted: 29 Apr 2008, 09:13
by steffe
Svårstartad motor och jag ville kolla stiften, drog upp tändhattarna och det var olja i 1 och 2, mest i 2'an. Har O-ringarna spruckit eller är det nåt annat stdfel på kåpa/topplock?

Var köper man packningssats för ventilkåpan till hyffsade priser, verkar ju inte vara den mest vanliga motorn?

Posted: 29 Apr 2008, 14:33
by Bonje
Det är nog bara packningarna som släpper förbi olja... Prova att köra packningarna i diskmaskinen en sväng.
Då brukar gummit bli lite mjukare igen om det har hårdnat. (Med tanke på att du var för snål för att köpa BMW original packningar.. :wink: )

Posted: 29 Apr 2008, 15:04
by steffe
Bonje wrote:Det är nog bara packningarna som släpper förbi olja... Prova att köra packningarna i diskmaskinen en sväng.
Då brukar gummit bli lite mjukare igen om det har hårdnat. (Med tanke på att du var för snål för att köpa BMW original packningar.. :wink: )
Har inte köpt några packningar ännu, bilen har i min ägo bara rullat ca 20 meter. :roll: Pallbocksräcer :oops:

Riktning av skärm och inskruvning av inredning inför besiktning föreligger :wink:

Kan man lossa på ventilkåpan utan att packningarna går sönder, van vid volvos papperspackningar och har inte kollat i ETK'n ännu :oops:

Har fått reda på startproblemet fö, mätaren visar fullt men tanken är tom, iofs lyser gula lampan i mätaren men men.........

Posted: 29 Apr 2008, 20:20
by Overcharged
packningarna brukar gå sönder om dem suttit där länge...både på min M50 och S50 motor har mina konturpackningar läckt in olja till T-brunnarna, går som en skräp då :roll: